آسانسور هیدرولیک بهتر است یا کششی؟

وقتی سوار آسانسور می شوید اصلا به این فکر نمی کنید که این آسانسور با چه نوع سیستم محرکه کار می کند. چون خیلی از افراد با مکانیک آسانسور و مسائل فنی آن آشنا نیستند. آسانسورهای کششی و هیدرولیک دو نوع آسانسور پرکاربرد هستند که به ترتیب از سیستم محرکه کششی و هیدرولیک استفاده می […] منبع خبر آسانسور هیدرولیک بهتر است یا کششی؟ پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۴ تیر , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  2
آسانسور هیدرولیک بهتر است یا کششی؟

وقتی سوار آسانسور می شوید اصلا به این فکر نمی کنید که این آسانسور با چه نوع سیستم محرکه کار می کند. چون خیلی از افراد با مکانیک آسانسور و مسائل فنی آن آشنا نیستند. آسانسورهای کششی و هیدرولیک دو نوع آسانسور پرکاربرد هستند که به ترتیب از سیستم محرکه کششی و هیدرولیک استفاده می کنند. هر کدام از این دو نوع سیستم محرکه، مزایا و معایب خاص خود را دارند. ممکن است مدیران و مالکان ساختمان ها در انتخاب یکی از این دو نوع آسانسور تردید داشته باشند. از این رو ما در این مطلب به این سوال می خواهیم پاسخ دهیم که برای ساختمان، آسانسور هیدرولیک بهتر است یا کششی؟

آسانسور هیدرولیک چیست؟

آسانسور هیدرولیک یکی از انواع بالابرهاست که برای جابجایی کابین از نیروی هیدرولیک استفاده می کند. نیروی هیدرولیک در اثر فشار حاصل از فشرده شدن روغن یا سیال هیدرولیک درون سیلندر ایجاد می شود. این نیرو باعث فشار به پیستون می شود که در این شرایط، پیستون نیز جک های متصل به کابین را به بالا حرکت می دهد. در نتیجه کابین به سمت بالا شروع به حرکت می کند. برای پایین آمدن کابین نیز فشار روغن کاهش یافته و کابین در اثر نیروی جاذبه زمین به پایین حرکت می کند. آسانسورهای هیدرولیک برای ساختمان های کم ارتفاع و معمولا تا پنج طبقه مناسب هستند.

مزایای آسانسورهای هیدرولیک

  • هزینه نصب و راه اندازی آسانسورهای هیدرولیک نسبت به مدل های کششی کم تر است. همچنین به دلیل آن که تعداد قطعات متحرک در این سیستم ها کم تر است، هزینه نگهداری و تعمیر آن ها نیز کاهش می یابد.
  • بالابرهای هیدرولیک به هنگام انتظار و عدم استفاده، انرژی کم تری مصرف کرده و در موقع پایین آمدن کابین تقریبا هیچ برقی مصرف نمی کنند. بنابراین در مواقع کم کاربرد و در ساختمان های کم ارتفاع، این بالابرها می توانند انرژی کم تری نسبت به مدل های کششی مصرف کنند.
  • آسانسورهای هیدرولیک نسبت به بالابرهای کششی ظرفیت بیشتری داشته و می توانند بارهای بسیار سنگین را جابجا کنند.
  • این سیستم ها عملکرد بی صدا و بدون لرزشی را ارائه می کنند که برای استفاده در منازل مسکونی و ساختمان های کوچک گزینه ایده آلی هستند.
  • ایمنی این آسانسورها به دلیل وجود جک ها در ساختار آن ها نسبت به مدل های کششی بیشتر است. زیرا وجود جک ها که از کناره ها و زیر به کابین متصل شده اند، عملا از سقوط احتمالی کابین جلوگیری می کنند.
  • به دلیل عدم نیاز به وزنه تعادل، این آسانسورها فضای کم تری را در موقع نصب اشغال می کنند.
  • آسانسورهای هیدرولیک برای نصب، نیاز به فضای کم تری نسبت به مدل های کششی دارند. حتی امکان ساخت موتورخانه در فاصله چند متری از چاه آسانسور وجود دارد.

معایب آسانسورهای هیدرولیک

  • این آسانسورها برای نصب و استفاده در ساختمان های کم ارتفاع مناسب هستند و نمی توانند در ساختمان های بلند مورد استفاده قرار گیرند.
  • کابین این بالابرها با سرعت کم تری نسبت به سیستم های کششی حرکت می کند.
  • به دلیل استفاده از روغن هیدرولیک و امکان نشت آن در محل نصب، آسانسورهای هیدرولیک می توانند مشکلات زیست محیطی ایجاد کنند.
  • این سیستم ها می توانند مقدار زیادی گرما تولید کنند که در این صورت گرمای زیاد، روی دوام و عملکرد تجهیزات آن ها تاثیر می گزارد.
  • این بالابرها نسبت به مدل های کششی انرژی بیشتری مصرف می کنند.
  • روغن هیدرولیک زمانی که در اثر استفاده بیش از حد گرم می شود، بوی نامطبوعی را از خود متصاعد می کند.

آسانسور هیدرولیک یا کششی؟

آسانسور کششی چیست؟

آسانسور کششی یا کابلی نوعی سیستم آسانسور است که در آن برای جابجایی کابین از سیم بکسل های فولادی استفاده می شود. این سیم بکسل ها به وسیله فلکه کششی کشیده شده و کشش آن ها باعث بالا رفتن کابین می شود. در هنگام پایین آمدن نیز سیم بکسل ها توسط فلکه کششی باز می شوند تا امکان حرکت کابین به پایین فراهم شود. فلکه کششی را الکتروموتورهای قدرتمندی به چرخش درمی آورند که به دو نوع گیربکسی و گیرلس تقسیم می شوند. سرعت بالا و امکان حرکت کابین تا مسیر طولانی باعث شده است تا آسانسورهای کششی برای استفاده در ساختمان های متوسط تا بلند مناسب باشند.

مزایای آسانسورهای کششی

  • این نوع آسانسورها مصرف انرژی به نسبت کم تری نسبت به مدل های هیدرولیکی دارند.
  • این بالابرها می توانند کاربران و بار داخل کابین را تا مسیری طولانی در ساختمان جابجا کنند. از این نظر برای ساختمان های بلند بسیار مناسب هستند.
  • بالابرهای کششی نسبت به مدل های هیدرولیکی سرعت بیشتری دارند و می توانند تا 2000 فوت در دقیقه حرکت کنند.
  • این سیستم ها می توانند افراد بیشتری را در مدت زمان کوتاه تری جابجا کنند.
  • به دلیل آن که آسانسورهای کششی از یک وزنه تعادل برای جبران وزن کابین و سرنشینان آن استفاده می کنند، موتور متحمل فشار زیاد برای جابجایی کابین با وزن زیاد نمی شود. در این شرایط بالابرهای کششی از نظر مصرف انرژی کارآمدتر هستند.
  • تجهیزات بالابرهای کششی در مقایسه با مدل های هیدرولیک دچار فرسودگی کم تری می شوند و عمر مفید بیشتری دارند. در نتیجه دوام و قابلیت اطمینان آن ها افزایش می یابد.
  • آسانسورهای کششی نسبت به بالابرهای هیدرولیک عموما صدای کم تری تولید می کنند. زیرا به جای پمپ های هیدرولیک از سیستم فلکه کششی استفاده می کنند که باعث کاهش صدا در حین کار می شود.

معایب آسانسورهای کششی

  • کابین آسانسورهای کششی ظرفیت محدودی نسبت به مدل های هیدرولیک دارد. بنابراین این نوع آسانسورها قادر به جابجایی بارهای بسیار سنگین نیستند.
  • نصب و راه اندازی آسانسورهای کششی در مقایسه با مدل های هیدرولیک پیچیده تر بوده و به اقدامات بیشتری نیاز دارد.
  • هزینه نصب و راه اندازی و همچنین سرویس و نگهداری این سیستم ها نسبت به مدل های هیدرولیک بالاتر است.
  • در این سیستم ها به دلیل وجود وزنه تعادل، باید فضای بیشتری برای نصب آسانسور اختصاص داده شود.
  • نجات کاربران گرفتار در کابین این آسانسورها در شرایط اضطراری زمان بر است. زیرا باید پرسنل ماهر و آموزش دیده در محل حضور یافته و به رفع مشکل ایجاد شده در آسانسور و نجات کاربران محبوس در کابین بپردازند.
  • در مدل های موتورخانه دار، باید فضای کافی و مناسب در ساختمان برای ساخت موتورخانه پیش بینی شود.

 شرکت هیرو آسانسور، طراح و مجری آسانسورهای هیدورلیکی و کششی

شرکت هیرو آسانسور، طراح و مجری آسانسورهای هیدورلیکی و کششی

در این مطلب سعی کردیم تا آسانسورهای کششی را با آسانسورهای هیدرولیکی از نظر مزایا و معایب مقایسه کنیم. با دانستن این مزایا و معایب، شما به درک بهتری از ویژگی های هر کدام از این بالابرها خواهید رسید. در این صورت می توانید طبق معیارهایی همچون هزینه های خرید و نگهداری، نوع ساختمان و ارتفاع آن، فضای مورد نیاز برای نصب، مصرف انرژی، مسائل زیست محیطی، میزان سروصدا، حرکت نرم و آرام، ظرفیت کابین و غیره، یکی از این دو سیستم آسانسور را برای خرید و نصب در ساختمان خود انتخاب کنید. در این زمینه یکی از شرکت های مطرح و پیشرو در صنعت آسانسور که انواع آسانسورهای هیدرولیکی و کششی را در کیفیت بالا تولید و به بازار عرضه می کند، شرکت هیرو آسانسور است. این شرکت تخصصی این آسانسورها را با استفاده از فناوری های جدید و مطابق با استانداردهای روز طراحی و تولید می کند. کیفیت، کارآمدی، ایمنی و دوام بالا از مهم ترین ویژگی های بالابرهایی هستند که شرکت هیرو آسانسور، آن ها را طراحی و تولید می کند.

salb-techna

منبع خبر آسانسور هیدرولیک بهتر است یا کششی؟ پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow