آمازون با Nova پا به میدان نبرد هوش مصنوعی گذاشت
آمازون روز سهشنبه مجموعهای از مدلهای هوش مصنوعی جدید را معرفی کرد که جسورانهترین گام این شرکت برای رقابت با غولهای فناوری در حوزه هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) محسوب میشود. به گزارش سرویس نوآوری رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، این مدلها که بهعنوان مدلهای پایه شناخته میشوند، بخشی از تلاش آمازون برای تقویت جایگاه خود […] منبع خبر آمازون با Nova پا به میدان نبرد هوش مصنوعی گذاشت پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.
آمازون روز سهشنبه مجموعهای از مدلهای هوش مصنوعی جدید را معرفی کرد که جسورانهترین گام این شرکت برای رقابت با غولهای فناوری در حوزه هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) محسوب میشود.
به گزارش سرویس نوآوری رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، این مدلها که بهعنوان مدلهای پایه شناخته میشوند، بخشی از تلاش آمازون برای تقویت جایگاه خود در برابر پیشگامانی مانند مایکروسافت، گوگل، متا و OpenAI (سازنده ChatGPT) است. تا پیش از این، خدمات هوش مصنوعی آمازون از طریق سرویس ابری AWS عمدتاً به ارائه دسترسی به مدلهای شرکتهای دیگر، از جمله Anthropic، یکی از استارتاپهای هوش مصنوعی تحت حمایت آمازون، محدود بود.
هرچند گوگل، مایکروسافت و OpenAI در زمینه هوش مصنوعی پیشرو هستند، AWS همچنان در حوزه محاسبات ابری که زیرساختی حیاتی برای ابزارها و محصولات هوش مصنوعی است، مقام اول را حفظ کرده است.
روهیت پراساد معاون ارشد آمازون و مدیر پروژههای هوش مصنوعی این شرکت گفت:
«در داخل آمازون، ما بیش از ۱۰۰۰ برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی تولیدی را در حال اجرا داریم و با دیدگاهی کلی، از چالشهایی که توسعهدهندگان با آن مواجه هستند، آگاهیم. مدلهای جدید آمازون نوا (Amazon Nova) برای کمک به حل این چالشها طراحی شدهاند.»
خانواده مدلهای هوش مصنوعی نوا شامل شش مدل است که وظایفی از تولید متن گرفته تا ایجاد ویدئو را پوشش میدهند. آمازون اعلام کرده است که این مدلها حداقل ۷۵ درصد ارزانتر از سایر گزینههای مشابه موجود در سرورهای AWS هستند و با سرعت بیشتری عمل میکنند.
خط اولیه مدلهای نوا شامل:
- Nova Micro برای پردازش سریع متن
- Nova Lite برای وظایف چندرسانهای ساده
- Nova Premiere که در اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد و برای استدلالهای پیچیده طراحی شده است.
این مدلها با پشتیبانی از ۲۰۰ زبان مختلف، امکان سفارشیسازی با دادههای اختصاصی مشتریان را فراهم میکنند، قابلیتی که آمازون امیدوار است نظر شرکتها را برای توسعه برنامههای خاص هوش مصنوعی جلب کند. همچنین دو مدل دیگر از این مجموعه، با تمرکز بر محتوای خلاقانه طراحی شدهاند:
- Nova Canvas برای تولید تصویر
- Nova Reel برای ایجاد ویدئو
آمازون بر تدابیر ایمنی داخلی این مدلها تأکید کرده و آنها را از طریق سرویس Bedrock AWS در دسترس قرار خواهد داد. دستورالعملهایی نیز برای استفاده از این مدلها منتشر شده که موارد استفاده و محدودیتهای آنها را مشخص میکند. این حرکت آمازون نشاندهنده تلاش این شرکت برای تسلط بر بازار در حال رشد هوش مصنوعی و تثبیت جایگاه خود در برابر رقبای بزرگ است.
منبع این خبر رسانه فناوری تکنا است. برای دیدن دیگر خبرها به تکنا مراجعه کنید.
منبع خبر آمازون با Nova پا به میدان نبرد هوش مصنوعی گذاشت پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.
واکنش شما چیست؟