استرس محیط کاری دیجیتال و تأثیر آن بر کارمندان

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که استفاده مداوم از ابزارهای دیجیتال در محیط کاری، به‌ویژه در تعطیلات و ساعات غیرکاری می‌تواند باعث استرس، خستگی و فشار روانی برای کارکنان شود. به گزارش تک‌ناک، آیا تا به حال پس از ساعات کاری ایمیل‌های شغلی خود را چک کرده‌اید؟ آیا در تعطیلات هم به بررسی مکرر ایمیل‌های خود […] نوشته استرس محیط کاری دیجیتال و تأثیر آن بر کارمندان اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۲ دی , ۱۴۰۳ - 22:00
 0  5
استرس محیط کاری دیجیتال و تأثیر آن بر کارمندان

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که استفاده مداوم از ابزارهای دیجیتال در محیط کاری، به‌ویژه در تعطیلات و ساعات غیرکاری می‌تواند باعث استرس، خستگی و فشار روانی برای کارکنان شود.

به گزارش تک‌ناک، آیا تا به حال پس از ساعات کاری ایمیل‌های شغلی خود را چک کرده‌اید؟ آیا در تعطیلات هم به بررسی مکرر ایمیل‌های خود ادامه می‌دهید؟ یک مطالعه جدید از دانشگاه ناتینگهام نشان می‌دهد که این عادت‌های دیجیتال می‌تواند تأثیرات منفی بر رفاه کارکنان داشته باشد.

این تحقیق که در مجله Frontiers in Organizational Psychology منتشر شده، به بررسی جنبه تاریک محل‌های کاری دیجیتال پرداخته است، که شامل هزینه‌های روانی و جسمی ناشی از اتصال مداوم به کار از طریق تکنولوژی است.

در حالی که ابزارهای دیجیتال باعث افزایش انعطاف‌پذیری و همکاری شده‌اند، اما این وضعیت چالش‌های جدیدی را برای کارکنان به وجود آورده است.

محققان پدیده‌ای به نام DWTI را معرفی کرده‌اند، که به معنای تلاش‌های ذهنی و عاطفی مورد نیاز برای مدیریت ارتباطات دائمی، اطلاعات زیاد، مشکلات فنی و نگرانی در زمینه از دست دادن به‌روزرسانی‌ها است.

نقش استرس محیط کاری دیجیتال و تاثیر آن بر کارمندان

الیزابت مارش، محقق این مطالعه گفت: «محیط کاری دیجیتال مزایای زیادی دارد، از جمله تسهیل همکاری و کار انعطاف‌پذیر، اما فشارهای روانی ناشی از این وضعیت می‌تواند باعث استرس، خستگی و فشار بر کارکنان شود. احساس نیاز به همیشه متصل بودن و پیگیری پیام‌ها باعث می‌شود که کارکنان نتوانند به‌ طور کامل از کار فاصله بگیرند.»

همچنین این تحقیق نشان داده است که بسیاری از کارکنان حتی در زمان استراحت و تعطیلات، به دلیل احساس ضرورت چک کردن ایمیل‌های کاری، دچار اضطراب می‌شوند.

برای درک بیشتر این مشکلات، محققان با 14 نفر از کارکنان در مشاغل مختلف مصاحبه کرده‌اند. این کارکنان در رده‌های سنی مختلف و از مشاغل متنوعی مانند: مدیر فروشگاه و مهندس نرم‌افزار بودند.

نتایج این مصاحبه‌ها نشان داد که یکی از مشکلات اصلی، هایپرکانکتیویتی یا ارتباط دائمی با کار از طریق دستگاه‌های دیجیتال است، که مرز بین زندگی شخصی و حرفه‌ای را از بین می‌برد.

استرس تولیدی محیط کاری دیجیتال

این عادت «همیشه آنلاین بودن» باعث ایجاد پدیده‌ای به نام استرس تولیدی شده است، جایی که کارکنان از ترس اینکه به‌عنوان فردی غیرمفید شناخته شوند، احساس فشار می‌کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق توضیح داد: «وقتی ایمیلی دریافت می‌کنم، باید سریع پاسخ بدهم، چون اگر این کار را انجام ندهم، ممکن است کسی فکر کند که من چون در خانه کار می‌کنم، هیچ کاری نمی‌کنم.»

ترس از دست دادن و اضافه‌بار کاری

همچنین این مطالعه پدیده‌ای به نام اضطراب تکنولوژیک یا  techno- overwhelm را شناسایی کرده است، که به معنای فشار ناشی از حجم بالای ارتباطات و پلتفرم‌های دیجیتال است، که کارکنان باید مدیریت کنند.

در این مطالعه شرکت‌کنندگان از احساس بمباران شدن با ایمیل‌ها و غرق شدن در پیام‌ها، اپلیکیشن‌ها و جلسات متعدد در محیط کار دیجیتال صحبت کردند.

مشکلات فنی که محققان آنها را «دردسرهای محل کار دیجیتال» نامیدند، به عنوان منبع دیگری از استرس شناسایی شدند. این مشکلات برای کارکنان مسن‌تر و افرادی که با مشکلات جسمی روبه‌رو هستند، چالش‌های بیشتری ایجاد می‌کند و نگرانی‌هایی در مورد دسترسی به منابع برای سازمان‌ها به وجود می‌آورد.

محیط کاری دیجیتال و ایجاد استرس در کارمندان

همچنین تحقیق نشان داد که ترس از دست دادن (FoMO) در محیط‌های کاری دیجیتال یک مشکل رایج است. در حالی که ابزارهای دیجیتال برای بهبود ارتباطات طراحی شده‌اند، بسیاری از شرکت‌کنندگان ابراز نگرانی کردند که ممکن است به‌روزرسانی‌ها یا فرصت‌های مهم برای ارتباط با همکاران را از دست بدهند.

دکتر الکسا اسپنس، استاد روانشناسی در دانشگاه ناتینگهام عنوان کرد: «این تحقیق، دیدگاه جدیدی در مورد نیازهای شغلی در محل‌های کاری دیجیتال ارائه می‌دهد. همچنین مفهوم جدیدی به نام شدت فناوری محل کار دیجیتال را معرفی می‌کند، که به درک بهتر علل استرس تکنولوژیک کمک می‌نماید و تأثیرات بالقوه سلامت روانی و جسمی کار دیجیتال را نشان می‌دهد.»

قطع ارتباط با دنیای دیجیتال

یافته‌های این تحقیق در دنیای پس از همه‌گیری ویروس کرونا که مرز بین خانه و محل کار به هم ریخته است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

بر اساس این نتایج، تیم تحقیقاتی چند توصیه کاربردی برای کارفرمایان ارائه کرده است:

  1. کمک به کارکنان برای بهبود مهارت‌های دیجیتال در محیط کار
  2. توانمندسازی کارکنان برای تعیین مرزهای روشن بین کار و زندگی شخصی
  3. بهبود دسترسی و استفاده از ابزارهای دیجیتال در محل کار
  4. رسیدگی به گسترش پلتفرم‌ها و برنامه‌های گیج‌کننده برای کارکنان
  5. شناخت بهتر نیازها و ترجیحات فردی کارکنان برای کار دیجیتال

این توصیه‌ها به دنبال آن هستند تا سازمان‌ها بتوانند محیط‌های کاری دیجیتال سالم‌تری ایجاد کنند و در عین حال از پیشرفت‌های فناوری بهره‌مند شوند.

در حالی که ابزارهای دیجیتال برای تسهیل کار طراحی شده‌اند، به نظر می‌رسد که خود این ابزارها باعث ایجاد استرس و فشار جدیدی برای بسیاری از کارکنان شده‌اند.

سازمان‌ها باید به یاد داشته باشند که پشت هر یک از این سیستم‌ها یک انسان است، که گاهی نیاز دارد از دنیای همیشه متصل به اینترنت فاصله بگیرد، استراحت کند و دوباره انرژی بگیرد.

نوشته استرس محیط کاری دیجیتال و تأثیر آن بر کارمندان اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow