افت عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل با انتشار پچ Microcode 0x12B

پچ Microcode 0x12B اینتل که برای پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ Core i9 منتشر شده، کاهش عملکرد این پردازنده‌ها را به دنبال داشته است. به گزارش تک‌ناک، پچ جدید بایوس اینتل که به‌ تازگی عرضه شده، سومین به‌روزرسانی در راستای کاهش ناپایداری Vmin Shift است؛ اما به نظر می‌رسد که این به‌روزرسانی در بنچمارک‌های مصنوعی […] نوشته افت عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل با انتشار پچ Microcode 0x12B اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۰ مهر , ۱۴۰۳ - 11:00
 0  4
افت عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل با انتشار پچ Microcode 0x12B

پچ Microcode 0x12B اینتل که برای پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ Core i9 منتشر شده، کاهش عملکرد این پردازنده‌ها را به دنبال داشته است.

به گزارش تک‌ناک، پچ جدید بایوس اینتل که به‌ تازگی عرضه شده، سومین به‌روزرسانی در راستای کاهش ناپایداری Vmin Shift است؛ اما به نظر می‌رسد که این به‌روزرسانی در بنچمارک‌های مصنوعی با افت قابل‌ توجهی در عملکرد همراه بوده است.

تغییرات جدید در پچ 0x12B

پچ Microcode 0x12B جدید جایگزین به‌روزرسانی 0x129 شده است که در ماه آگوست منتشر شده بود. اینتل در وبلاگ خود اعلام کرده بود که تأثیر این پچ در حد تغییرات جزئی run-to-run می‌باشد.

این نوع تغییرات به تفاوت‌هایی گفته می‌شود که در عملکردهای متوالی یک سیستم، با همان پارامترهای سخت‌افزاری، اغلب غیرقابل‌تشخیص و در محدوده خطای اندازه‌گیری هستند.

به‌ عبارت‌ دیگر، انتظار می‌رفت که این پچ تأثیری کمتر از ۱ درصد در عملکرد پردازنده‌ها داشته باشد، اما گزارش‌های جدید خلاف این ادعا را نشان می‌دهند.

کاهش عملکرد پردازنده‌های Core i9 در بنچمارک‌ها

یکی از کاربران فروم Chiphell با نام ‘twfox‘ پردازنده Core i9 13900K اینتل را روی یک مادربرد ایسوس آزمایش کرده و نتایج جالبی را به اشتراک گذاشته است.

در این آزمایش مشخص شد که گزینه غیرفعال کردن C1E که پیش‌تر در BIOS موجود بود، با پچ Microcode 0x12B حذف شده است. این ویژگی به کاهش فشار بر پردازنده و حفظ پایداری سیستم کمک می‌کرد.

اکنون با حذف این گزینه، پردازنده تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد که به احتمال زیاد باعث ناپایداری و کاهش عملکرد می‌شود.

کاهش عملکرد پردازنده‌های Core i9 در بنچمارک‌ها با پچ Microcode 0x12B

علاوه بر این، در Cinebench R15، پردازنده Core i9 13900K افتی ۶.۵ درصدی در عملکرد خود تجربه کرده است.

در حالی که این پردازنده به طور معمول در تست‌های تک‌هسته‌ای بین ۳۳۰ تا ۳۴۰ امتیاز کسب می‌کرد، پس از به‌روزرسانی جدید این امتیاز به ۳۱۴ کاهش یافته است.

این افت باعث شده است که این پردازنده حتی پایین‌تر از Ryzen 7 7700X قرار گیرد، که حدود ۳۲۰ امتیاز کسب می‌کند.

در Cinebench R15، پردازنده Core i9 13900K افتی ۶.۵ درصدی در عملکرد با پچ Microcode 0x12B تجربه کرد

تأثیر بر پردازنده‌های نسل 14

این افت عملکرد تنها به پردازنده‌های نسل ۱۳ محدود نمی‌شود. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که پردازنده‌های نسل ۱۴ نیز با مشکلات مشابهی روبه‌رو شده‌اند.

به‌ عنوان‌ مثال، در آزمایشی که روی پردازنده Core i9 14900K و مادربرد ROG Z790 HERO انجام شد، نتایج کاهش‌های جزئی را در عملکرد نشان دادند.

در بنچمارک Cinebench R23، امتیاز چند هسته‌ای پردازنده به ۳۷۲۷۶ کاهش یافته است، در حالی که در بیشتر مواقع این پردازنده بیش از ۳۸۰۰۰ امتیاز می‌گیرد.

این کاهش ۲ درصدی به معنای شکست این پردازنده در مقابل Ryzen 9 7950X است، که حدود ۳۷۵۰۰ امتیاز دارد.

کاربران چاره‌ای جزء پذیرش ندارند

با وجود این کاهش‌ها، کاربران چاره‌ای جزء پذیرش این نتایج ندارند؛ مگر اینکه بخواهند با تخریب دائمی تراشه‌های خود مواجه شوند.

این وضعیت به‌ ویژه برای کاربرانی که به‌ تازگی قصد دارند یک سیستم جدید با پلتفرم اینتل بسازند، چالش‌برانگیز است.

این دسته از کاربران باید یا به سراغ پردازنده‌های میان‌رده و ارزان‌تر سری Raptor Lake/Refresh بروند یا مطمئن شوند که مادربردهای آنها با به‌روزرسانی‌های BIOS مناسب برای پردازنده‌های Core i9 نسل ۱۳ و ۱۴ بارگذاری شده‌اند.

همچنین ممکن است کاربران بخواهند منتظر عرضه پردازنده‌های جدید سری Arrow Lake و Core Ultra Series 2 بمانند.

به‌روزرسانی جدید اینتل برای پردازنده‌های نسل ۱۳ و 14، با وجود هدف آن که بهبود پایداری بود، باعث کاهش عملکرد شده است. با اینکه اینتل تلاش کرده بود تا تأثیرات منفی این پچ را به حداقل برساند، نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که کاربران با افت‌های قابل‌ توجهی در بنچمارک‌های مصنوعی مواجه شده‌اند.

اکنون این سؤال باقی است که آیا اینتل برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارد یا خیر؟ و آیا کاربران می‌توانند به‌ زودی انتظار عملکرد بهتری از پردازنده‌های خود داشته باشند یا مجبور هستند با این کاهش‌ها کنار بیایند؟

نوشته افت عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل با انتشار پچ Microcode 0x12B اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow