انویدیا مشکلات بازده تراشه‌های بلک‌ول را برطرف کرد

انویدیا توانسته است مشکلات فنی مربوط به تولید انبوه تراشه‌های بلک‌ول را حل کند. تولید این تراشه‌ها در مقیاس بزرگ به‌زودی آغاز خواهد شد. به‌گزارش تک‌ناک، انویدیا تأیید کرد که در مراحل اولیه‌ی تولید تراشه‌های گرافیکی بلک‌ول با مشکلاتی در‌زمینه‌ی بازدهی مواجه شده است. برای رفع این مشکل، شرکت مذکور مجبور شده است تا طراحی... نوشته انویدیا مشکلات بازده تراشه‌های بلک‌ول را برطرف کرد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  3
انویدیا مشکلات بازده تراشه‌های بلک‌ول را برطرف کرد

انویدیا توانسته است مشکلات فنی مربوط به تولید انبوه تراشه‌های بلک‌ول را حل کند. تولید این تراشه‌ها در مقیاس بزرگ به‌زودی آغاز خواهد شد.

به‌گزارش تک‌ناک، انویدیا تأیید کرد که در مراحل اولیه‌ی تولید تراشه‌های گرافیکی بلک‌ول با مشکلاتی در‌زمینه‌ی بازدهی مواجه شده است. برای رفع این مشکل، شرکت مذکور مجبور شده است تا طراحی برخی از لایه‌های پردازنده‌ی گرافیکی B200 بلک‌ول را اصلاح کند. با‌این‌حال، انویدیا اعلام کرده است که با موفقیت این مشکل را حل کرده است و تولید انبوه بلک‌ول از سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

تامزهاردور می‌نویسد انویدیا تأکید کرده است که نمونه‌های اولیه بلک‌ول در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری تحویل مشتریان داده شده است. بااین‌حال برای پاسخ‌گویی به تقاضای بسیار زیاد بازار، مجبور شده است برخی تراشه‌ها را با بازدهی کمتر تولید کند. این موضوع بر حاشیه‌ی سود ناخالص انویدیا در کوتاه‌مدت تأثیر گذاشته است.

بازده تراشه‌های بلک‌ول

گزارش‌ها حاکی از آن است که پردازنده‌های گرافیکی B100 و B200 بلک‌ول انویدیا به‌دلیل محدودیت‌هایی در بسته‌بندی CoWoS-L TSMC با مشکل مواجه شده‌اند. این نوع بسته‌بندی که از چیپلت‌ها و پل‌های اتصال سیلیکونی محلی (LSI) برای انتقال سریع داده‌ها استفاده می‌کند، به‌دقت فراوانی در قرارگیری اجزا نیاز دارد. ظاهراً تفاوت در ضریب انبساط حرارتی بین اجزای مختلف این بسته‌بندی، ازجمله چیپلت‌ها، پل‌های LSI، اینترپوزر و زیرلایه‌ی مادربرد، به خم‌شدن و درنهایت آسیب‌دیدن سیستم منجر شده است.

برای رفع این مشکل، انویدیا مجبور شده است طراحی لایه‌های فلزی بالایی و برآمدگی‌های سیلیکونی GPU را اصلاح کند. بااین‌همه، جزئیات دقیق این تغییرات هنوز منتشر نشده است. انویدیا صرفاً اعلام کرده که برای بهبود بازدهی تولید مجبور شده است ماسک‌های جدید ایجاد کند. طبق اعلام این شرکت، به هیچ تغییر عملکردی در سیلیکون بلک‌ول احتیاج نداشته است. بنابراین، تمام تغییرات برای بهبود بازدهی و اطمینان از عرضه‌ی پایدار GPUهای B100 و B200 انجام شده است.

چه تعداد پردازنده‌ی گرافیکی بلک‌ول در پاییز ۲۰۲۴ عرضه می‌شود؟

پیش‌بینی دقیق تعداد GPUهای بلک‌ول که انویدیا در سه‌ماهه‌‌ی چهارم سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد کرد، به‌دلیل عوامل متعدد، از‌جمله حجم تولید، نوسان‌های بازار و استراتژی‌های تجاری شرکت دشوار است. با‌این‌حال با‌توجه‌به اطلاعات موجود، می‌توان تخمین‌هایی ارائه داد. بر‌اساس شایعات، هزینه‌ی تولید هر ماژول بلک‌ول حدود ۷۰ هزار دلار برآورد می‌شود. شایان ذکر است که قیمت تمام‌شده‌ی سخت‌افزار مراکز داده به عوامل مختلفی مانند حجم سفارش و مذاکرات تجاری و نوسانات بازار بستگی دارد.

انویدیا اعلام کرده است که انتظار دارد در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۴، چند‌میلیارد‌ دلار از فروش بلک‌ول درآمد کسب کند. با‌توجه‌به این اطلاعات، می‌توان نتیجه گرفت که این غول تراشه‌سازی قصد دارد تعداد زیادی از این تراشه‌ها را به بازار عرضه کند.

باوجوداین‌، نباید فراموش کرد که انویدیا معمولاً جزئیات دقیقی از حجم تولید و فروش محصولاتش را منتشر نمی‌کند و این اطلاعات اغلب به‌عنوان اسرار تجاری محافظت می‌شوند. بنابراین، تخمین دقیق تعداد دقیق پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول که در بازار عرضه خواهد شد، تنها بر‌اساس اطلاعات موجود و تحلیل‌های بازار ممکن است.

نوشته انویدیا مشکلات بازده تراشه‌های بلک‌ول را برطرف کرد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow