اولین عمل موفق ربات دندان‌پزشک روی انسان انجام شد!

به تازگی یک ربات دندان‌پزشک مستقل با کنترل هوش مصنوعی برای اولین بار یک کار دندان‌پزشکی کامل را روی یک بیمار انسانی انجام داد و کار این ربات 8 برابر سریع‌تر از یک دندان‌پزشک انسانی بود. به گزارش تک‌ناک، این ربات دندان‌پزشک که توسط شرکت Perceptive ساخته شده است از یک اسکنر حجمی سه‌بعدی دستی... نوشته اولین عمل موفق ربات دندان‌پزشک روی انسان انجام شد! اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۱ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
اولین عمل موفق ربات دندان‌پزشک روی انسان انجام شد!

به تازگی یک ربات دندان‌پزشک مستقل با کنترل هوش مصنوعی برای اولین بار یک کار دندان‌پزشکی کامل را روی یک بیمار انسانی انجام داد و کار این ربات 8 برابر سریع‌تر از یک دندان‌پزشک انسانی بود.

به گزارش تک‌ناک، این ربات دندان‌پزشک که توسط شرکت Perceptive ساخته شده است از یک اسکنر حجمی سه‌بعدی دستی استفاده می‌کند که با استفاده از توموگرافی انسجام نوری یا OCT یک مدل سه‌بعدی دقیق از دهان، شامل دندان‌ها، لثه‌ها و حتی اعصاب زیر سطح دندان را می‌سازد.

این موضوع تشعشعات مضر اشعه ایکس را از فرآیند حذف می‌کند، چرا که OCT فقط از پرتوهای نور برای ساخت مدل‌های حجمی خود بهره می‌گیرد، که با وضوح بالا بیرون می‌آیند و حفره‌های دندانی به طور خودکار با دقت حدود 90 درصد شناسایی می‌شوند.

در این مرحله، دندان‌پزشک (انسان) و بیمار می‌توانند درباره آنچه باید انجام دهند، صحبت کنند. اما هنگامی که این تصمیم‌ها گرفته شد، جراح رباتیک مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. ربات دندان‌پزشک عملیات را برنامه‌ریزی می‌کند، سپس کار را انجام می‌دهد.

اولین تخصص این دستگاه تهیه روکش دندان است. شرکت Perceptive ادعا می‌کند که این روکش دندان اغلب یک کار دو ساعته است که دندان‌پزشکان آن را در دو ویزیت انجام می‌دهند، اما ربات دندان‌پزشک این کار را در کمتر از 15 دقیقه به اتمام می‌رساند.

شرکت Perceptive می‌گوید که این ربات دندان‌پزشک می‌تواند به طور ایمن حتی در شدیدترین شرایط حرکتی کار خود را انجام دهد و آزمایش روی انسان‌هایی که در زمان انجام کار تحرک زیادی داشته‌اند، همگی موفقیت‌آمیز بوده است.

دکتر کریس سیریلو، مدیر عامل و بنیان‌گذار شرکت Perceptive گفت: «ما بسیار هیجان‌زده هستیم که اولین ربات دندان‌پزشک خودکار دنیا را با موفقیت توسعه دادیم. این پیشرفت پزشکی، دقت و کارایی کارهای دندان‌پزشکی را بالا می‌برد و دسترسی به مراقبت‌های دندانی بهتر را برای بهبود تجربه بیمار و نتایج بالینی افزایش می‌دهد.»

کریم زکلاما، دندان‌پزشک عمومی و عضو هیئت مشاوره بالینی شرکت Perceptive نیز عنوان کرد: «سیستم رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی Perceptive دندان‌پزشکی را متحول می‌کند. همچنین تجربه بیمار به دلیل ساده‌سازی روش‌ها و افزایش راحتی او بهتر خواهد بود.»

وی تصریح کرد: «قابلیت‌های تصویربرداری پیشرفته، به‌ ویژه اسکنر داخل دهانی، جزئیات بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که به ما امکان می‌دهد مشکلات را زودتر و با دقت بیشتری تشخیص دهیم. همچنین با این کار می‌توانیم به طور مؤثرتری با بیماران ارتباط برقرار کنیم. این کارایی به ما امکان می‌دهد بیشتر بر مراقبت از بیمار تمرکز داشته باشیم و زمان انجام کارهای دندان‌پزشکی را کاهش می‌دهد و ما را قادر می‌سازد تا بیماران بیشتری را به طور مؤثر درمان کنیم.»

اگر چه تصور اینکه روی یک صندلی نشسته‌اید و اجازه می‌دهید تا یک ربات دندان‌های شما را سوراخ کند، به طور قطع دشوار است، اما باید این را هم در نظر گرفت که انسان‌ها هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهند.

ربات دندانپزشک اولین عمل موفقیت‌‌آمیز انسانی خود را انجام داد

جراحی رباتیک با کنترل انسان با دقت بالا امروزه در حال پیشرفت است. احتمال دارد در سال‌های آینده دیدن ربات‌های دندان‌پزشک به طور گسترده ما را دیگر متعجب نکند.

به وضوح مزایایی در مورد این ربات‌ دندان‌پزشک وجود دارد، که از جمله آن می‌توان به عملکرد سریع آن نسبت به انسان‌ها اشاره کرد.

به نظر نمی‌رسد هنگام مراجعه به ربات دندان‌پزشک لازم باشد دهان خود را به طور کامل باز نگه دارید. در حالی که این سیستم هزینه خواهد داشت، اما در زمان صرفه‌جویی زیادی می‌شود، که در نتیجه صورت‌حساب‌های دندان‌پزشکی کاهش می‌یابند.

این ربات دندان‌پزشک هنوز مورد تأیید FDA نیست و شرکت Perceptive جدول زمانی را برای عرضه تعیین نکرده است، بنابراین امکان دارد چند سال طول بکشد تا عموم مردم به این نوع درمان دسترسی پیدا کنند.

این شرکت به دنبال گسترش قابلیت‌های این ربات دندان‌پزشک است تا دامنه درمان‌های انجام شده به وسیلۀ آن را توسعه دهد.

نوشته اولین عمل موفق ربات دندان‌پزشک روی انسان انجام شد! اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow