اپل بابت جاسوسی سیری 95 میلیون دلار جریمه شد

اپل با پرداخت 95 میلیون دلار به حل و فصل شکایتی در ارتباط با دستیار صوتی سیری و قابلیت آن در گوش دادن به مکالمات خصوصی کاربران، موافقت کرده است. این اقدام به دلیل شکایات متعدد از کاربران دستگاه‌های اپل انجام می‌شود که از مزاحمت‌های سیری، به ویژه زمانی که شنود بدون درخواست کاربر انجام […] منبع خبر اپل بابت جاسوسی سیری 95 میلیون دلار جریمه شد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۷ دی , ۱۴۰۳ - 13:00
 0  7
اپل بابت جاسوسی سیری 95 میلیون دلار جریمه شد

اپل با پرداخت 95 میلیون دلار به حل و فصل شکایتی در ارتباط با دستیار صوتی سیری و قابلیت آن در گوش دادن به مکالمات خصوصی کاربران، موافقت کرده است. این اقدام به دلیل شکایات متعدد از کاربران دستگاه‌های اپل انجام می‌شود که از مزاحمت‌های سیری، به ویژه زمانی که شنود بدون درخواست کاربر انجام می‌شود، گله دارند.

به گزارش سرویس حقوقی رسانه اخبار فناوری تکنا، بر اساس این شکایت‌ها، کاربران معمولاً با گفتن عباراتی مانند سیری یا سلام سیری مکالمه‌ای را با آن آغاز می‌کنند، اما سیری گاهی بدون اراده کاربر فعال می‌شود و به مکالمات گوش می‌دهد. این گوش دادن‌ها اغلب به بمباران تبلیغاتی منجر می‌شود. برخی از شاکیان به ویژه به تبلیغاتی اشاره کرده‌اند که پس از مکالمات خصوصی آنها برای محصولات مختلف ارسال شده است؛ به عنوان مثال، تبلیغاتی برای کفش‌های ایر جوردن و رستوران‌های اولیو گاردن.

بیشتر نگرانی‌ها مربوط به مواردی است که پس از مکالمات خصوصی با پزشکان، تبلیغاتی برای درمان‌های پزشکی به کاربران ارسال شده است. این شکایت‌ها بخشی از یک دعوای حقوقی دسته جمعی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا درخواست غرامت کنند. پیش‌بینی می‌شود که هر کاربر بتواند تا 20 دلار برای هر دستگاه مجهز به سیری دریافت کند. این مبلغ تقریبا معادل نه ساعت سود اپل در سال مالی گذشته است که درآمد خالص آن 94 میلیارد دلار بوده است.

این شکایت، نگرانی‌های جدی در خصوص حریم خصوصی ایجاد کرده است، به ویژه با توجه به اینکه اپل همواره به امنیت و حریم خصوصی کاربران خود افتخار می‌کند. به نظر می‌رسد سیری با نقض مکرر حریم خصوصی، مرزهای امنیتی را به وضوح شکسته است. در عین حال، این پرونده پیامی جدی به شرکت‌های فناوری می‌دهد که نباید اعتماد کاربران را نادیده بگیرند. دستیارهای دیجیتال که به نظر می‌رسید ابزارهای ایمن باشند، ممکن است آن‌طور که تصور می‌شد، ایمن نباشند. به نظر می‌رسد صنعت فناوری باید در برخورد با داده‌های کاربران هوشیارتر عمل کند و شفافیت بیشتری در این زمینه ایجاد کند.

اگر کاربری یادآوری برای جلسه کاری خود در یک کافه تنظیم کند، در واقع رضایت داده است که مکان و عادات مرور خود را به اشتراک بگذارد. این امر باعث می‌شود که تبلیغاتی مرتبط، مانند کارت وفاداری کافی‌شاپ، برای کاربر ارسال شود. وقتی که کاربران دستیارهایی مانند سیری را در زندگی روزمره خود ادغام می‌کنند، چه برای چک کردن وضعیت آب و هوا، پخش موسیقی، خرید آنلاین و یا خواندن فال روزانه، ردیابی داده‌ها به امری عادی تبدیل می‌شود، حتی اگر هیچ‌کس از آن لذت نبرد.

چنین تبلیغاتی باعث می‌شود که کاربران با تبلیغات مختلف روبرو شوند. برای مثال، اگر کسی در مورد کفش‌های ورزشی ایر جوردن صحبت کند، آیا از دریافت تبلیغاتی برای همین محصول تعجب می‌کند؟ این داده‌ها قطعاً توسط گوشی‌های هوشمند جمع‌آوری می‌شود، حتی زمانی که افراد متوجه آن نمی‌شوند. این مسئله، به رغم جریمه قابل توجهی که اپل باید پرداخت کند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. آیا مشابه این موارد در سایر نقاط جهان هم ممکن است رخ دهد؟

هم‌اکنون به نظر می‌رسد که کاربران و شرکت‌های فناوری هر دو به یک آگاهی جدید رسیده‌اند. این قضیه قطعاً مکالمات گسترده‌تری را درباره نحوه برخورد با داده‌های کاربران در پی خواهد داشت.

تلفن‌های هوشمند به سیگنال‌های فراصوت حساس هستند، سیگنال‌هایی که توسط دستگاه‌های دیگر، مانند تلویزیون‌ها، منتشر می‌شود. برندهایی همچون مک‌دونالدز با استفاده از این سیگنال‌ها می‌توانند داده‌های کاربران را جمع‌آوری کنند. این امر باعث می‌شود که هیچ‌کسی از آن مطلع نباشد، اما تمام اطلاعات کاربران توسط این دستگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

با توجه به اینکه دستیارهای صوتی مانند سیری، الکسا و گوگل اسیستنت به عنوان نوعی منشی دیجیتال عمل می‌کنند، آیا درست است که مکالمات کاربران برای طرف‌های دیگر فاش شود؟ این سوال مطرح است که اگر یک دستیار صوتی اینگونه عمل کند، آیا او به عنوان یک خدمتکار یا منشی دیجیتال باید اطلاعات خصوصی را لو دهد؟

کاربران می‌توانند با غیرفعال کردن قابلیت‌های فعال‌سازی صوتی و بررسی مجوزهای برنامه‌های خود از این نگرانی‌ها جلوگیری کنند. این کار می‌تواند اولین قدم در حفظ حریم خصوصی کاربران باشد. البته باید گفت که این تنظیمات برای افراد عادی ممکن است پیچیده باشد، اما با توجه به جریمه‌های پرداختی از سوی اپل، به نظر می‌رسد این مسأله در آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در نهایت، با وجود تبلیغ‌کنندگان که از فناوری‌های پیچیده برای پیش‌بینی مخاطبان استفاده می‌کنند، این موضوع نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد که اپل جریمه بزرگی پرداخت کرده، اما باید پرسید آیا این نوع نقض‌ها در آینده در سراسر جهان گسترش خواهد یافت؟

منبع این خبر رسانه فناوری تکنا است. برای دیدن دیگر خبرها به تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر اپل بابت جاسوسی سیری 95 میلیون دلار جریمه شد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow