اپل تراشه‌های نسل جدید A18 و A18 Pro را رونمایی کرد

اپل امسال دو تراشه کاملاً جدید معرفی کرد: A18 و A18 پرو. این اولین بار است که مدل‌های معمولی آیفون، به ویژه آیفون 16 و 16 پلاس، از یک تراشه جدید بهره‌مند می‌شوند و نه تراشه‌ای که از سال قبل باقی مانده است. دلیل اصلی این تغییر، قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی و وظایف پردازشی […]

۲۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 01:00
 0  3
اپل تراشه‌های نسل جدید A18 و A18 Pro را رونمایی کرد

اپل امسال دو تراشه کاملاً جدید معرفی کرد: A18 و A18 پرو. این اولین بار است که مدل‌های معمولی آیفون، به ویژه آیفون 16 و 16 پلاس، از یک تراشه جدید بهره‌مند می‌شوند و نه تراشه‌ای که از سال قبل باقی مانده است. دلیل اصلی این تغییر، قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی و وظایف پردازشی سنگینی است که زیر چتر “Apple Intelligence” قرار می‌گیرند؛ ویژگی‌هایی که در تراشه A16 بایونیک وجود نداشتند.

همان‌طور که از نام پردازنده‌های جدید اپل می‌توان حدس زد، A18 پرو برای استفاده در آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس در نظر گرفته شده، در حالی که نسخه معمولی A18 در قلب آیفون 16 و 16 پلاس جای گرفته است. ما در این مقاله از دیجی رو کار را با بررسی A18 پرو شروع می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اپل A18 پرو

اپل A18 پرو

تراشه A18 پرو بر پایه فناوری تولید 3 نانومتری ساخته شده است، اما این فناوری تولید، نسل دوم از فرآیندهای 3 نانومتری است که کارایی بیشتری دارد و بهینه‌تر عمل می‌کند. این تراشه، سریع‌ترین CPU در بین تمامی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و شامل 6 هسته پردازشی است: دو هسته اصلی که وظایف سنگین را به دوش می‌کشند و چهار هسته‌ای که مصرف انرژی کمتری دارند. این ترکیب، عملکردی 15 درصد بهتر نسبت به تراشه A17 پرو دارد، در حالی که 20 درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

اپل A18 پرو

در مورد چیپ گرافیکی یا همان GPU، این تراشه از معماری کلاس دسکتاپ بهره می‌برد و توانایی پردازش گرافیکی آن 20 درصد بیشتر از نسل قبلی است. همچنین، قابلیت ردیابی پرتو (Ray Tracing) در این تراشه دو برابر سریع‌تر شده است.

افزایش پهنای باند حافظه و حجم کش بیشتر، به تراشه A18 پرو اجازه می‌دهد تا از برخی ویژگی‌های پیشرفته چندرسانه‌ای پشتیبانی کند. این ویژگی‌ها شامل پشتیبانی از نمایشگر ProMotion، نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)، سرعت‌های بالاتر USB 3 و ضبط ویدیوی ProRes هستند. این امکانات در مدل‌های آیفون معمولی وجود ندارند.

اپل A18 پرو

واحد پردازش تصویر (ISP) جدیدی نیز در این تراشه وجود دارد که عملکرد دوربین و پردازش داده‌های ویدیویی را بهبود می‌بخشد. گفتنی است که بنا به ادعای اپل، سرعت پردازش ویدیو در این تراشه دو برابر سریع‌تر از A17 پرو است.

اپل A18 پرو

البته، قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیز بهبود یافته‌اند. واحد پردازش عصبی (NPU) با 16 هسته خود قادر به انجام 35 تریلیون عملیات در ثانیه است و به 17 درصد پهنای باند حافظه بیشتری دسترسی دارد. این NPU دو برابر سریع‌تر و بهینه‌تر از نسل قبلی خود عمل می‌کند.

اپل A18

اپل A18

تراشه استاندارد A18 نیز از بهبودهای واحد پردازش عصبی (NPU) بهره‌مند شده است و در بسیاری از بخش‌ها، مشابه نسخه پرو می‌باشد. این تراشه دارای یک پردازنده مرکزی 6 هسته‌ای است که همان ترکیب هسته‌های نسخه پرو را ارائه می‌دهد و 30 درصد سریع‌تر از A16 Bionic سال گذشته است که در آیفون 15 و 15 پلاس استفاده شده بود. همچنین، این تراشه 30 درصد مصرف انرژی کمتری برای انجام وظایف مشابه نسبت به نسل قبلی دارد.

اپل تراشه‌های نسل جدید A18 و A18 Pro را رونمایی کرد

تفاوت اصلی در بخش پردازنده گرافیکی (GPU) و قابلیت‌های پردازش تصویر است. نسخه غیر پرو از ویژگی‌های پیشرفته چندرسانه‌ای که در تراشه پرو وجود دارد، بهره‌مند نیست. همچنین، چیپ گرافیکی این تراشه دارای 5 هسته پردازشی است، در حالی که نسخه پرو 6 هسته دارد. با این حال، همچنان بسیار سریع است و اپل ادعا می‌کند که عملکرد گرافیکی آن 40 درصد بهبود یافته و 35 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به A16 Bionic دارد.

اپل A18

مانند همیشه، اپل جزئیات زیادی درباره سخت افزار خود ارائه نمی‌دهد، بنابراین باید منتظر اطلاعات دقیق‌تری مانند سرعت‌های پردازشی CPU و GPU و نوع حافظه استفاده شده باشیم.

اپل A18

با معرفی دو تراشه جدید A18 و A18 پرو، اپل نشان داد که در حوزه پردازش هوش مصنوعی و بهینه‌سازی مصرف انرژی همچنان پیشرو است و کاربران می‌توانند انتظار تجربه‌ای سریع‌تر، کارآمدتر و با ویژگی‌های پیشرفته‌تر از آیفون‌های جدید داشته باشند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow