ایران چند انجمن علمی فعال دارد؟

جدیدترین آمارها نشان می دهد تعداد انجمن های علمی کشور در یک بازه زمانی 10 ساله با رشدی ۲۲.۹ درصدی همراه بوده است. به گزارش تکناک، انجمن های علمی نقش بسیار مهمی در پیشبرد علم و دانش دارند. این انجمن ها با ایجاد فضایی برای تبادل نظر و همکاری بین دانشمندان و پژوهشگران، به توسعه... نوشته ایران چند انجمن علمی فعال دارد؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۲ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
ایران چند انجمن علمی فعال دارد؟

جدیدترین آمارها نشان می دهد تعداد انجمن های علمی کشور در یک بازه زمانی 10 ساله با رشدی ۲۲.۹ درصدی همراه بوده است.

به گزارش تکناک، انجمن های علمی نقش بسیار مهمی در پیشبرد علم و دانش دارند. این انجمن ها با ایجاد فضایی برای تبادل نظر و همکاری بین دانشمندان و پژوهشگران، به توسعه علمی و فناوری در کشورکمک می کنند.

ویژگیهای برجسته این انجمن ها مانند استقلال از دولت ها، سرعت عمل، و سازوکارهای انعطاف پذیر، همگی به کارایی و اثربخشی این انجمن ها کمک می کنند.

این ویژگی ها باعث می شوند که انجمن های علمی بتوانند به سرعت به تغییرات و نیازهای جدید پاسخ دهند و در سطح ملی و بین المللی تأثیرگذار باشند.

طبق آخرین آمارها تعداد انجمن‌های علمی کشور دریک دهه گذشته دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. به نحوی که تعداد انجمن‌های علمی کشور از ۳۲۲ انجمن در سال ۱۳۹۲ به ۳۹۶ انجمن در سال 1402رسیده که معادل رشدی۲۲.۹ درصدی است.

در عین حال بررسی آمارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می‌دهد بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تعداد انجمن‌های علمی ۱۳.۳ درصد رشد داشت و به ترتیب برابر ۳۲۲ و ۳۶۵ انجمن علمی در کشور مجوز داشتند.

همچنین در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ انجمن‌های علمی از ۳۶۵ عدد به ۳۹۶ عدد رسیده و ۸.۴ درصد افزایش را نشان می دهد.

در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ انجمن‌های علمی از ۳۶۵ عدد به ۳۹۶ عدد رسیده و ۸.۴ درصد افزایش را نشان می دهد.

از حیث تعداد اعضا نیز از میان ۴۲۴ انجمن علمی کشور در سال ۱۴۰۱ تنها ۱۹ درصد یعنی حدود ۸۲ انجمن اعضای بالای یک هزار نفر داشته اند و در مجموع ۲۵۴ هزار و ۵۵۳ نفر عضو ۴۲۲ انجمن علمی کشور هستند. این آمار ناچیز در حالی است که انجمن های علمی اثرگذار در جهان بیش از ۵۰ هزار نفر عضو دارند.

در بخش رشد انجمن‌های علمی در سال‌های گذشته بیشترین نرخ رشد انجمن‌های علمی به حوزه بین رشته‌ای و علوم انسانی مرتبط است. تعداد انجمن‌های علمی علوم انسانی از ۱۰۲ انجمن در سال ۱۳۹۲ به ۱۴۲ انجمن در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین در علوم بین رشته‌ای نیز تعداد انجمن از ۵۰ انجمن سال ۱۳۹۲ به ۸۵ انجمن در سال ۱۴۰۲ رسید.

در بخش موضوعی نیز طبق آخرین آمار اعلامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۲ تعداد انجمن‌های علمی به ترتیب در گروه‌های علوم پایه برابر ۳۱ انجمن، فنی مهندسی ۹۲ انجمن، علوم انسانی ۱۴۲ انجمن، کشاورزی ۳۸ انجمن، بین رشته‌ای ۸۵ انجمن و هنر 8 انجمن بود.

همچنین از نظر رتبه بندی ۵۱ انجمن علمی رتبه الف، ۷۵ انجمن علمی رتبه ب، ۹۹ انجمن رتبه سی، ۲۳ انجمن رتبه دال، ۱۳ انجمن رتبه اف دارند و ۱۷۱ انجمن بدون عملکرد بودند.(منبع:ایرنا)

نوشته ایران چند انجمن علمی فعال دارد؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow