با مصرف پسته از بینایی خود محافظت کنید

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه پسته می‌تواند به حفاظت از بینایی کمک کند. به گزارش تک‌ناک، این آجیل سرشار از لوتئین و زآگزانتین است، دو آنتی‌اکسیدانی که به سلامت چشم‌ها و کاهش خطر بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا کمک می‌کنند. محققان دانشگاه تافتس به این نتیجه رسیدند افرادی که به مدت ۱۲ هفته […] نوشته با مصرف پسته از بینایی خود محافظت کنید اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۵ آبان , ۱۴۰۳ - 14:00
 0  3
با مصرف پسته از بینایی خود محافظت کنید

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه پسته می‌تواند به حفاظت از بینایی کمک کند.

به گزارش تک‌ناک، این آجیل سرشار از لوتئین و زآگزانتین است، دو آنتی‌اکسیدانی که به سلامت چشم‌ها و کاهش خطر بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا کمک می‌کنند.

محققان دانشگاه تافتس به این نتیجه رسیدند افرادی که به مدت ۱۲ هفته روزانه دو مشت پسته مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی معمولی خود را حفظ کردند، بهبود چشمگیری در سلامت چشم خود داشتند.

این مطالعه بر اندازه‌گیری رنگدانه‌های محافظ ویژه در شبکیه که لایه حساس به نور در پشت چشم می‌باشد و برای بینایی حیاتی است، تمرکز داشت.

این رنگدانه‌های محافظ، معروف به رنگدانه ماکولا، مانند عینک‌های آفتابی داخلی برای چشمان شما عمل می‌کنند. آنها به فیلتر کردن نور آبی مضر و محافظت از شبکیه در برابر آسیب‌هایی که باعث دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن (AMD) می‌شوند، کمک می‌کنند. این بیماری یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در بزرگسالان مسن‌ است.

پسته تنها آجیلی است که مقادیر قابل توجهی از لوتئین دارد، که یک ترکیب مفید تجمع یافته در شبکیه می‌باشد و این رنگدانه‌های محافظ را تشکیل می‌دهد. در حالی که بیشتر سبزیجات برگ‌دار سبز به عنوان منبع اصلی لوتئین در نظر گرفته می‌شوند، محتوای چربی طبیعی پسته‌ها می‌تواند به جذب بهتر لوتئین توسط بدن کمک کند.

تأثیر مصرف پسته بر محفاظت از بینایی

این مطالعه که در مجله Journal of Nutrition منتشر شده است، شامل ۳۶ بزرگسال سالم بین سنین ۴۰ تا ۷۰ سال بود که اغلب مقادیر کمی از غذاهای حاوی لوتئین مصرف می‌کردند. نیمی از شرکت‌کنندگان به رژیم غذایی روزانه خود دو مشت پسته بدون نمک افزودند، در حالی که نیمی دیگر عادات غذایی معمول خود را حفظ کردند.  

فقط پس از شش هفته، گروهی که پسته مصرف می‌کردند، بهبود قابل توجهی در سطح رنگدانه‌های ماکولای خود داشتند و این مزایا تا پایان مطالعه ۱۲ هفته‌ای ثابت ماندند. در همین زمان، گروه کنترل تغییرات قابل توجهی از خود نشان ندادند.

دکتر تامی اسکات، نویسنده اصلی این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که پسته‌ نه تنها یک میان وعده مغذی است، بلکه ممکن است مزایای قابل توجهی برای سلامت چشم‌ها نیز فراهم کند. این موضوع به ویژه هنگامی که افراد پا به سن می‌گذارند و با خطرات بیشتری از نظر کاهش بینایی روبه‌رو می‌شوند، اهمیت دارد.»

نکته قابل توجه این است که پسته‌ها به چه میزان در مقایسه با منابع غذایی دیگر مؤثر بودند. با وجود داشتن مقادیر به نسبت کمی از لوتئین (1.6 میلی‌گرم در هر وعده) در مقایسه با سبزیجاتی مانند اسفناج (7 میلی‌گرم در هر وعده)، پسته نتایج قابل توجهی داشت. این نشان می‌دهد که چربی‌های طبیعی موجود در پسته‌ ممکن است لوتئین را بیشتر در دسترس بدن قرار دهد.

افزودن پسته به برنامه غذایی روزانه خود می‌تواند یک راه ساده برای افزایش مصرف این ترکیبات محافظ باشد.

دکتر اسکات اعلام کرد: «با افزودن تنها دو مشت پسته به رژیم غذایی خود، می‌توانید مصرف لوتئین را که برای حفاظت از چشم‌های شما ضروری است، بهبود بخشید.»

دو مشت پسته 50-100 دانه پسته است. در حالی که این مقدار امکان دارد زیاد به نظر برسد، اما باید بدانید که پسته مزایای تغذیه‌ای دیگری از جمله چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر را نیز فراهم می‌کند.

این تحقیق امکان‌های جدیدی برای حفاظت از سلامت چشم از طریق رژیم غذایی، به ویژه برای افرادی که ممکن است به طور منظم سبزیجات برگ‌دار یا دیگر منابع سنتی لوتئین مصرف نکنند، باز می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که یک میان وعده ساده مانند پسته می‌تواند به سلامت طولانی‌مدت چشم کمک نماید.

نوشته با مصرف پسته از بینایی خود محافظت کنید اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow