بازار لپ‌تاپ در رکود، تقاضای کم در فصل اوج فروش

ماه سپتامبر همواره اوج فروش محصولات الکترونیکی را به نمایش می‌گذاشت، اما گزارش‌های مالی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم اصلی رایانه‌ای نشانگر کاهش چشمگیر تقاضا در بازار لپ‌تاپ این ماه بوده است. به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، زنجیره تأمین لپ‌تاپ نتوانست به رشد فصلی خود ادامه دهد. همین موضوع باعث شد […] نوشته بازار لپ‌تاپ در رکود، تقاضای کم در فصل اوج فروش اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۶ مهر , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  2
بازار لپ‌تاپ در رکود، تقاضای کم در فصل اوج فروش

ماه سپتامبر همواره اوج فروش محصولات الکترونیکی را به نمایش می‌گذاشت، اما گزارش‌های مالی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم اصلی رایانه‌ای نشانگر کاهش چشمگیر تقاضا در بازار لپ‌تاپ این ماه بوده است.

به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، زنجیره تأمین لپ‌تاپ نتوانست به رشد فصلی خود ادامه دهد. همین موضوع باعث شد برخی از تأمین‌کنندگان قطعات امیدوار باشند که در دوره آرام ابتدای سال ۲۰۲۵، تقاضا افزایش یابد. اما تولیدکنندگان اصلی قطعات لپ‌تاپ (ODM) همچنان محتاط هستند و اکثر آنها اعلام کرده‌اند که هنوز شرایط بازار برای سه ماهه اول ۲۰۲۵ قطعی نیست.

تأمین‌کنندگان قطعات لپ‌تاپ درباره سه ماهه اول ۲۰۲۵ نظرات متفاوتی دارند. برخی معتقد هستند که عملکرد ضعیف در فصل اوج ۲۰۲۴ باعث کندی بیشتر در ابتدای سال ۲۰۲۵ خواهد شد.

همچنین برخی دیگر خوشبین هستند و باور دارند که با آغاز چرخه ارتقای محصولات در سه ماهه اول، تأثیر کاهش تقاضا در ابتدای سال کاهش خواهد یافت.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که چشم‌انداز فعلی بازار همچنان نامشخص و ارزیابی آن دشوار است.

نسل جدید مک‌بوک پرو، تنها جرقه امید

تقاضا برای لپ‌تاپ همچنان رو به کاهش است و آمار فروش شرکت‌های تولیدکننده قطعات اصلی لپ‌تاپ در ماه سپتامبر نیز این موضوع را تأیید می‌کند. به نظر می‌رسد فصل اوج فروش لپ‌تاپ امسال، به ویژه در خارج از اکوسیستم اپل، بسیار ضعیف‌تر از همیشه باشد.

اما امیدها به افزایش فروش لپ‌تاپ با معرفی نسل جدید مک‌بوک پرو مجهز به تراشه M4 در ماه اکتبر، زنده مانده است. پیش‌بینی می‌شود این محصول جدید باعث افزایش تقاضا برای قطعات مرتبط و در نتیجه، بهبود وضعیت بازار شود.

گزارش‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده قطعات مانند: Jarllytec و Shin Zu Shing در ماه سپتامبر نیز این روند را تأیید می‌کند. علاوه بر این، شرکت کوانتا نیز شاهد افزایش ۱۳ درصدی فروش لپ‌تاپ در مقایسه با ماه آگوست بوده است.

با وجود این، به جز اپل، فروش سایر برندها بسیار ناامیدکننده بوده است. علی‌رغم علاقه روزافزون کاربران به لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی، آمار فروش واقعی نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی در این بخش نیست.

آمار فروش شرکت کمپال (Compal) به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ قطعات اصلی لپ‌تاپ پس از کوانتا (Quanta) با سهم ۱۶ درصدی از بازار جهانی فروش لپ‌تاپ و تولید قطعه برای برندهای بزرگی مانند: لنوو، اچ‌پی و دل، در ماه سپتامبر نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

این شرکت در ماه سپتامبر نیز همانند ماه آگوست، ۲.۹ میلیون دستگاه لپ‌تاپ به فروش رساند، که نشان‌دهنده عدم وجود تقاضای زیاد از سوی مشتریان در پایان فصل است.

شرکت‌های تولیدکننده قطعات اصلی لپ‌تاپ برای سه ماهه چهارم سال جاری میلادی، پیش‌بینی محتاطانه‌ای دارند. چرا که سه ماهه سوم، اوج فروش لپ‌تاپ است. مگر اینکه فروش بازار از انتظارات فراتر رود، اما بعید است مشتریان سفارش‌های بیشتری ثبت کنند.

با توجه به روند کنونی بازار، احتمال افزایش قابل توجه سفارشات بسیار کم است و پیش‌بینی می‌شود که فروش لپ‌تاپ در سه ماهه چهارم ثابت بماند یا حتی کاهش جزئی داشته باشد.

نسل جدید مک‌بوک پرو، تنها جرقه امید برای بازار لپ‌تاپ

تأمین‌کنندگان قطعات، آینده بازار لپ‌تاپ را نامعلوم می‌بینند

با وجود احتیاط حاکم بر بازار، برخی از تولیدکنندگان قطعات لپ‌تاپ مانند: Getac Holdings (تولیدکننده قاب پلاستیکی) و Catcher Technology (تولیدکننده قاب فلزی) به آینده‌ای روشن‌تر در نیمه اول سال ۲۰۲۵ امیدوار هستند.

جیمز هوانگ، رئیس هیئت مدیره Getac Holdings، معتقد است که پروژه‌های جدید شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لپ‌تاپ می‌تواند باعث افزایش تقاضا در سه ماهه اول سال آینده شود.

شرکت Catcher Technology نیز در گزارش مالی خود از افزایش ۲۳.۴ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته خبر داد، اما کاهش ۱۲.۱ درصدی درآمد ماهانه را به تغییرات در مدل‌های محصولات برخی از مشتریان بزرگ مرتبط دانست. این شرکت انتظار دارد که از اواخر سال ۲۰۲۴ تا اوایل ۲۰۲۵ شاهد رشد مجدد فروش باشد.

کارشناسان صنعت بر این باور هستند که این مشتریان بزرگ به احتمال زیاد به اپل اشاره دارند. انتظار می‌رود مک‌بوک پرو جدید اپل با تراشه M4، به دلیل قیمت بالای خود، درآمد شرکت‌های تأمین‌کننده را افزایش دهد، اما در عین حال، ممکن است به دلیل قیمت بالا، تقاضا برای آن محدود باشد. این وضعیت در بازار لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی نیز مشاهده می‌شود.

لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی به دلیل قیمت بالای خود (بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار) با تقاضای پایینی روبه‌رو هستند. تولیدکنندگان قطعات امید دارند که با کاهش قیمت این لپ‌تاپ‌ها توسط شرکت‌هایی مانند: کوالکام، AMD و اینتل، شاهد افزایش فروش باشند.

با وجود این، برخی از تولیدکنندگان قطعات، آینده‌ای تاریک‌تر برای نیمه اول سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقد هستند که دو شرکت بزرگ تولیدکننده لپ‌تاپ، یعنی لنوو و اچ‌پی، پیش‌بینی‌های محافظه‌کارانه‌ای برای سه ماهه اول سال آینده دارند و این موضوع می‌تواند باعث کاهش فروش شود. به نظر آنها، افزایش قابل توجه فروش لپ‌تاپ‌ها تا پس از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ به تعویق خواهد افتاد.

نوشته بازار لپ‌تاپ در رکود، تقاضای کم در فصل اوج فروش اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow