بازی روبلاکس؛ پلتفرمی که نوجوانان را میلیونر میکند
پلتفرم روبلاکس (Roblox) در سالهای اخیر، تحولی بنیادین را تجربه کرده و از یک بازی کودکانه ساده به بستری قدرتمند برای خلاقیت، توسعه و درآمدزایی تبدیل شده و از استیم پیشی گرفته است. به گزارش تکناک، این پلتفرم اکنون به نوجوانان و جوانان فرصت میدهد تا با ساخت بازیها و تجربیات دیجیتال، نهتنها استعداد خود […] نوشته بازی روبلاکس؛ پلتفرمی که نوجوانان را میلیونر میکند اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

پلتفرم روبلاکس (Roblox) در سالهای اخیر، تحولی بنیادین را تجربه کرده و از یک بازی کودکانه ساده به بستری قدرتمند برای خلاقیت، توسعه و درآمدزایی تبدیل شده و از استیم پیشی گرفته است.
به گزارش تکناک، این پلتفرم اکنون به نوجوانان و جوانان فرصت میدهد تا با ساخت بازیها و تجربیات دیجیتال، نهتنها استعداد خود را شکوفا کنند، بلکه به درآمدهایی میلیونی نیز دست یابند. آمار و ارقام سال ۲۰۲۵ نشاندهنده رشد بیسابقه روبلاکس است.
پلتفرم روبلاکس نخستین بار در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. این پلتفرم در ابتدا بیشتر به عنوان بازی برای کودکان شناخته میشد، اما با گذر زمان، به محیطی برای ساخت و بهاشتراکگذاری تجربیات دیجیتال توسط کاربران تبدیل شد. کاربران در روبلاکس میتوانند بازیها، آیتمها، لباسها و حتی دنیای مجازی خود را طراحی کنند و آن را در اختیار میلیونها کاربر دیگر قرار دهند.
این پلتفرم در سال ۲۰۱۶، برای اولین بار روی کنسول Xbox عرضه شد؛ آن هم با محدودیتهایی مانند: فقط ۱۵ بازی منتخب، بدون امکان اتصال حسابها یا بازی میانپلتفرمی همراه بود. اما امروز، روبلاکس روی Xbox همان تجربه کامل نسخه رایانهای را ارائه میدهد، که با قابلیت اتصال حساب، کراسپلی و دسترسی به کتابخانه کامل محتوای کاربرساز را دارد.
آمار حیرتانگیز رشد پلتفرم روبلاکس
تعداد کاربران فعال ماهانه روبلاکس تا اواسط سال ۲۰۲۵، به ۳۸۰ میلیون نفر رسیده است، که نسبت به پایان سال ۲۰۲۴ رشدی ۱۶ درصدی را نشان میدهد. در مقام مقایسه، Steam تنها حدود ۱۳۲ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
تعداد کاربران فعال روزانه در روبلاکس تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۸۵ میلیون نفر رسیده و مجموع زمان صرفشده در این پلتفرم بالغ بر ۲۱.۷ میلیارد ساعت بوده، که نسبت به سال قبل، رشد ۳۰ درصدی داشته است.

قدرت خلاقیت نوجوانان
موفقیت روبلاکس را باید در توانمندسازی کاربران برای خلق محتوای منحصربهفرد جستوجو کرد. نمونه بارز آن، بازی “Grow a Garden” است، که توسط یک نوجوان ۱۶ ساله طراحی شد و در ژوئن ۲۰۲۵ به رکورد ۲۱.۳ میلیون بازیکن همزمان رسید. این بازی، با الهام از شبیهسازهای مزرعهداری، به درآمد ماهانه دهها میلیون دلاری دست یافت.
بازی دیگر، “Blue Lock: Rivals” بود، که بر اساس انیمهای محبوب توسط یک جوان ۱۹ ساله طراحی شده است. این بازی قبل از فروش به استودیوی Do Big با مبلغی بیش از ۳ میلیون دلار، ماهانه حدود ۵ میلیون دلار درآمد داشت.
بازی “Brookhaven RP” نیز عنوانی است که در دورهای با بیش از ۱۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، لقب محبوبترین بازی Roblox را یدک میکشید. این بازی در نهایت به شرکت Voldex واگذار شد.
اقتصاد پلتفرم روبلاکس؛ میلیونرهایی از نسل نوجوان
پلتفرم روبلاکس از طریق سیستم DevEx (Developer Exchange)، به کاربران اجازه میدهد ارز مجازی Robux را به دلار واقعی تبدیل کنند. همین ساختار باعث شده است تا اکوسیستم اقتصادی روبلاکس در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته باشد.
مجموع پرداختی به توسعهدهندگان در سال ۲۰۲۳ به ۷۴۱ میلیون دلار رسید، که رشدی ۱۹ درصدی نسبت به ۶۲۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ داشت. این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۹۲۳ میلیون دلار افزایش یافت و پیشبینی میشود که در سال ۲۰۲۵ به بیش از یک میلیارد دلار برسد. از سال ۲۰۱۸ تاکنون، مجموع پرداختی Roblox به توسعهدهندگان از ۳.۳ میلیارد دلار عبور کرده است.
در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۰۰ بازی در روبلاکس هرکدام بیش از یک میلیون دلار درآمدزایی کردند و هزاران توسعهدهنده توانستند درآمد خود را از پلتفرم برداشت کنند. بر اساس گزارش رسمی، ده توسعهدهنده برتر در بازه ۱۲ ماهه منتهی به ۲۰۲۵ به طور میانگین ۳۶ میلیون دلار درآمد داشتند.
پلتفرمی فراتر از بازی
پلتفرم روبلاکس تنها یک بازی نیست؛ بلکه بستری برای یادگیری مهارتهای ارزشمند است. توسعهدهندگان در مسیر ساخت بازی، مهارتهایی مانند: برنامهنویسی، طراحی بازی، بازاریابی، کار گروهی و تعامل با جامعه را میآموزند. این مهارتها حتی فراتر از فضای بازیسازی، در دنیای واقعی نیز کاربرد دارند.
در عین حال، باید به واقعیتهای پشت صحنه این موفقیت نیز توجه کرد. ساخت یک بازی موفق در روبلاکس ممکن است به ماهها زمان و تلاش نیاز داشته باشد و به ازای هر توسعهدهنده میلیونر، هزاران نفری هستند که موفق به جذب مخاطب نشدهاند.
آیندهای روشن برای پلتفرم روبلاکس
پلتفرم روبلاکس مسیر توسعه را با قدرت ادامه میدهد و سرمایهگذاریهای قابل توجهی در امنیت کاربران، احراز هویت سنی، ابزارهای پیشرفته توسعه و حتی قابلیتهای اجتماعی مجازی انجام داده است.
دیوید بازوکی، مدیرعامل روبلاکس در اظهارنظری جدید، این پلتفرم را «ابزاری برای مقابله با تنهایی» توصیف کرده و گفته است که کاربران در آینده میتوانند در محیط روبلاکس قرار ملاقات مجازی داشته باشند یا به صورت مشترک فیلم تماشا کنند.
با ترکیب فناوری، خلاقیت، اقتصاد دیجیتال و نوآوریهای اجتماعی، روبلاکس به یکی از تأثیرگذارترین پلتفرمهای دیجیتال قرن ۲۱ تبدیل شده است؛ فضایی که در آن نوجوانان به سازندگان، طراحان، کارآفرینان و حتی میلیونرهایی تبدیل میشوند که میتوانند آینده بازیسازی و فناوری را شکل دهند.
نوشته بازی روبلاکس؛ پلتفرمی که نوجوانان را میلیونر میکند اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.
واکنش شما چیست؟






