بروز مشکل در پرتاب فالکون ۹؛ پایان رکورد پروازهای موفق

بروز مشکل در راکت فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس در شب گذشته باعث شد تا رکورد پروازهای موفق متوالی این راکت به پایان برسد. این راکت شب گذشته در حالی پرتاب شد که ۲۰ ماهواره استارلینک را حمل می‌کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شب گذشته راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس […] منبع خبر بروز مشکل در پرتاب فالکون ۹؛ پایان رکورد پروازهای موفق پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۴ تیر , ۱۴۰۳ - 11:00
 0  1
بروز مشکل در پرتاب فالکون ۹؛ پایان رکورد پروازهای موفق

بروز مشکل در راکت فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس در شب گذشته باعث شد تا رکورد پروازهای موفق متوالی این راکت به پایان برسد. این راکت شب گذشته در حالی پرتاب شد که ۲۰ ماهواره استارلینک را حمل می‌کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شب گذشته راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس در حین پرتاب دچار سانحه شد. مشکل مورد نظر در زمان روشن کردن موتور در مرحله دوم رخ داد که در آن تنظیم مسیر مداری ماهواره‌ها صورت می‌گیرد. طبق گزارش‌های منتشر شده در این فرایند موتور راکت به شکل کامل منهدم شد. البته ماهواره‌ها سالم ماندند و بعداً در مدار پایین‌تر و به شکل غیر عادی استقرار پیدا کردند. مشکل ایجاد شده باعث شد تا راکت به دلیل نرسیدن به ارتفاع لازم در فاصله ۱۳۵ کیلومتری با سطح زمین قرار بگیرد. قرارگیری در این فاصله از سطح زمین کشش قابل توجهی ایجاد کرده بود. اسپیس ایکس امروز بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرد و توضیح داد در این مشکل موتور پیشرانه استارلینک برای بالا رفتن در مدار نیروی رانش کافی را نداشته است. در این بیانیه آمده است:

تیم فنی ما در طول شب تلاش زیادی برای برقراری تماس با ماهواره‌ها داشته تا بتواند دستورات لازم را در زمان مناسب ارسال کند. اما محل آزادسازی ماهواره‌ها محیطی با کشش بسیار بالا بوده و در فاصله ۱۳۵ کیلومتری از زمین قرار دارد. با توجه به این مقدار از جاذبه احتمالاً حداکثر نیروی رانش موجود ما برای بالا بردن ماهواره‌ها به شکلی موفقیت آمیز کافی نخواهد بود.

به نظر می‌رسد هر ۲۰ ماهواره استارلینک که ۱۳ عدد از آنها قابلیت اتصال شبکه‌ای را داشته‌اند، هنگام ورود مجدد به جو سوخته و از بین می‌روند. طبق اعلام اسپیس ایکس این مشکل در موتور مرلین به دلیل نشت اکسیژن مایع در مرحله بالایی ایجاد شد که در جریان پخش زنده نیز امکان مشاهده آن به شکل تجمع یخ وجود دارد. با بروز این مشکل رکورد ۳۳۴ پرواز بی‌عیب فالکون 9 متوقف شده و در نهایت این راکت یک پرتاب ناموفق را تجربه کرده است.

منبع خبر بروز مشکل در پرتاب فالکون ۹؛ پایان رکورد پروازهای موفق پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow