تراشه های جدید گوگل با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته می شود

به نظر می‌رسد که گوگل برای ساخت تراشه‌های نسل بعدی خود در حال تغییر جهت از سامسونگ به سمت استفاده از فناوری پیشرفته‌تر ۳ نانومتری شرکت TSMC است. به گزارش تک‌ناک، بر اساس گزارش‌های اخیر، گوگل برای تولید تراشه‌های Tensor G5 و Tensor G6، به فرایند تولید «N3E» شرکت TSMC، یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ۳ […] نوشته تراشه های جدید گوگل با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته می شود اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۰۳ آبان , ۱۴۰۳ - 13:00
 0  5
تراشه های جدید گوگل با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته می شود

به نظر می‌رسد که گوگل برای ساخت تراشه‌های نسل بعدی خود در حال تغییر جهت از سامسونگ به سمت استفاده از فناوری پیشرفته‌تر ۳ نانومتری شرکت TSMC است.

به گزارش تک‌ناک، بر اساس گزارش‌های اخیر، گوگل برای تولید تراشه‌های Tensor G5 و Tensor G6، به فرایند تولید «N3E» شرکت TSMC، یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ۳ نانومتری در جهان، سوئیچ می‌کند.

این تصمیم در حالی گرفته شده که Tensor G4، آخرین تراشه تولیدی گوگل توسط سامسونگ بوده است و این شرکت قصد دارد در نسل‌های بعدی تراشه‌های خود به TSMC روی آورد.

همچنین این همکاری با TSMC نشان‌دهنده تعهد گوگل به ارائه پردازنده‌های موبایلی برتر است و انتظار می‌رود باعث بهبود قابل توجه عملکرد و کارایی در گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل شود.

طبق گزارش‌ها، گوگل با استفاده از فرایند ۳ نانومتری نسل دوم شرکت TSMC تراشه Tensor G5 خود را تولید می‌کند. همچنین برای نسل بعدی این تراشه‌ها، یعنی Tensor G6 که انتظار می‌رود دو سال آینده وارد بازار شود، گوگل قصد ندارد از فناوری ۲ نانومتری استفاده کند و به جای آن، به سوی نسخه پیشرفته‌تر «N3P» از فناوری ۳ نانومتری TSMC حرکت خواهد کرد.

فاصله گوگل با رقبا در فناوری ۳ نانومتری

wccftech می‌نویسد که علی‌رغم انتقال به فناوری ۳ نانومتری TSMC، گوگل همچنان در عرضه تراشه‌های جدید خود یک سال از رقبا عقب‌تر خواهد بود.

به گزارش Kamila Wojciechowska از Android Authority، گوگل قصد دارد در تولید Tensor G5 و Tensor G6 از همان فناوری استفاده کند که اپل برای تراشه‌های A18، A18 Pro و M4 خود استفاده کرده است. این تراشه‌ها در سری جدید Pixel 10 که قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه شود، به کار گرفته خواهند شد.

تولید تراشه های جدید گوگل با فناوری ۳ نانومتری TSMC

تلاش کوالکام و مدیاتک برای همگام شدن با اپل در رقابت فناوری

در سال جاری، کوالکام و مدیاتک نیز با استفاده از فناوری ۳ نانومتری «N3E» برای تراشه‌های Snapdragon 8 Elite و Dimensity 9400، فاصله فناوری خود با اپل را کاهش داده‌اند.

در حالی که تراشه Tensor G5 گوگل انتظار می‌رود در تمامی جنبه‌ها از Tensor G4 پیشی بگیرد، به احتمال زیاد باز هم این تراشه یک سال از رقبا عقب‌تر خواهد بود.

با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که Tensor G5 امسال وارد مرحله tape-out شده است و از بسته‌بندی InFO-POP شرکت TSMC استفاده خواهد کرد، که باعث کاهش ابعاد و افزایش کارایی انرژی آن می‌شود.

شایعات استفاده از فناوری ۲ نانومتری برای Tensor G6 رد شد

در ابتدا شایعاتی مبنی بر اینکه گوگل قصد دارد تراشه Tensor G6 را با استفاده از فناوری ۲ نانومتری TSMC تولید کند، منتشر شده بود.

با وجود این، گزارش جدید Kamila Wojciechowska که سابقه معتبری در انتشار اخبار دارد، تأیید می‌کند که این تراشه بر اساس فناوری ۳ نانومتری «N3P» ساخته خواهد شد.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که حتی اپل نیز برای استفاده از فناوری ۲ نانومتری تا زمان عرضه iPhone 18 صبر خواهد کرد.

تحلیلگر مشهور، Ming-Chi Kuo، پیش‌بینی کرده است که به دلیل هزینه‌های بالای تولید، همه مدل‌های iPhone 18 نیز از این فناوری استفاده نخواهند کرد.

استفاده گوگل از فناوری ۳ نانومتری TSMC برای ساخت تراشه های جدید

رویکرد گوگل: بهبود تجربه کاربری به جای رقابت با رقبا

با وجود اینکه تراشه‌های Tensor گوگل ممکن است از نظر نسل عقب‌تر از رقبای خود باشند، این شرکت به نظر نمی‌رسد که قصد رقابت مستقیم با اپل، کوالکام و مدیاتک را داشته باشد.

یکی از مدیران گوگل قبلاً اعلام کرده بود که تراشه Tensor G4 به منظور رقابت در معیارهای خاص طراحی نشده، بلکه هدف اصلی آن بهبود تجربه کاربری بوده است.

بر اساس این رویکرد، انتظار می‌رود تراشه‌های Tensor G5 و Tensor G6 سرعت کمتری نسبت به رقبا داشته باشند، اما تا زمانی که عملکرد گوشی‌های Pixel 10 و Pixel 11 مشابه رقبا باشد، اهمیت چندانی نخواهد داشت.

نوشته تراشه های جدید گوگل با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته می شود اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow