داروی tecovirimat در مقابله با آبله میمونی شکست خورد

داروی tecovirimat در یک آزمایش بالینی در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، نتوانست بهبودی سریع‌تری را برای افراد مبتلا به سویه نگران‌کننده‌ای از ویروس آبله میمونی (clade I) ایجاد کند. به گزارش تک‌ناک، این سویه که به عنوان clade I شناخته می‌شود، در سراسر آفریقا در حال گسترش است و به عنوان سویه‌ای مرگبارتر از سویه‌ای... نوشته داروی tecovirimat در مقابله با آبله میمونی شکست خورد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  3
داروی tecovirimat در مقابله با آبله میمونی شکست خورد

داروی tecovirimat در یک آزمایش بالینی در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، نتوانست بهبودی سریع‌تری را برای افراد مبتلا به سویه نگران‌کننده‌ای از ویروس آبله میمونی (clade I) ایجاد کند.

به گزارش تک‌ناک، این سویه که به عنوان clade I شناخته می‌شود، در سراسر آفریقا در حال گسترش است و به عنوان سویه‌ای مرگبارتر از سویه‌ای که در سال 2022 همه‌گیری جهانی ایجاد کرد (clade II) شناخته می‌شود.

Tecovirimat یک داروی ضدویروسی است و با توجه به شواهد بالینی محدودی که نشان می‌دهد علائم ویروس آبله میمونی را برطرف می‌کند برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. این دارو در ابتدا برای درمان آبله ساخته شد که توسط یک ارتوپاکس ویروس مرتبط ایجاد می‌شود.

گسترش سویه clade I در جمهوری دموکراتیک کنگو و سایر کشورهای آفریقایی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) را بر آن داشت تا در 14 آگوست (24 مرداد) یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی اعلام کند، که بالاترین سطح هشدار این سازمان است.

یک روز پیش از آن، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (CDC آفریقا) اولین وضعیت اضطراری بهداشت عمومی خود را به دلیل شیوع این بیماری اعلام کرد.

دیروز، سوئد اولین مورد خود را از ابتلا به گونه‌ای از سویه clade I به نام clade Ib گزارش کرد، که دانشمندان در ماه آوریل از سرایت آن میان مردم از طریق تماس جنسی خبر داده بودند. تا قبل از سال گذشته تصور می‌شد که سویه clade I از طریق تماس خانگی و تماس با حیوانات وحشی آلوده منتقل می‌شود.

شکست داروی tecovirimat برای مقابله با آبله میمونی

نتایج ناامیدکننده

در طول آزمایشی که توسط محققان مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی NIH (NIAID) و مؤسسه ملی تحقیقات زیست‌پزشکی DRC راه‌اندازی شد، به افراد آلوده سویه clade I یا tecovirimat یا یک قرص دارونما داده شد.

مؤسسه NIH، نتایج اولیه را در 15 آگوست (25 مرداد) اعلام کرد، که نشان می‌داد این ضدویروس در مقایسه با دارونما، طول مدت علائم آبله میمونی را کاهش نمی‌دهد.

ویروس آبله میمونی می‌تواند باعث ضایعات پر از مایع، تب، سردرد و در موارد شدید مرگ شود.

با وجود این، به طور قابل توجهی، میزان مرگ و میر شرکت‌کنندگان در مطالعه، صرف نظر از اینکه tecovirimat یا دارونما دریافت کرده‌اند، کمتر از میزان مرگ و میر کلی برای هر نوع آبله میمونی بود.

این یافته می‌تواند به دلیل نوع درمانی باشد که شرکت‌کنندگان در طول آزمایش دریافت کردند.

597 نفری که در این کارآزمایی ثبت‌نام کردند حداقل به مدت 14 روز در بیمارستان بستری شدند، دوره‌ای که در آن بیماران از تغذیه مناسب، رساندن آب کافی به بدن، درمان هرگونه عفونت یا بیماری دیگری از جمله مالاریا که ممکن است داشته باشند، همچنین حمایت روانی اجتماعی برخوردار شدند.

امید به درمان ویروس آبله میمونی

شرکت SIGA Technologies تولیدکننده داروی tecovirimat، مستقر در شهر نیویورک، در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که شرکت‌کنندگان آزمایشی که درمان اولیه با این دارو را دریافت کرده‌اند و مبتلایان به حالت شدید این بیماری، بهبود معناداری داشته‌اند. اما اطلاعات کامل منتشر نشده است.

پیرو اولیارو، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه آکسفورد بریتانیا، گفت: «همه ما مشتاق هستیم تا ببینیم آیا دارویی وجود دارد که بتواند به طور انتخابی برای درمان، به ویژه افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی، هدف قرار گیرد. به این دلیل که نتایج درمان برای افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی پیشرفته که به ویروس آبله میمونی آلوده می‌شوند، بدتر است.»

هنوز مشخص نیست که آیا می‌توان نتایج آزمایشی را به clade Ib تعمیم داد یا خیر. اولیارو در این باره بیان کرد: «در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد clade Ib نداریم و بررسی‌های بیشتری در مورد ظواهر بالینی و نتایج آن لازم است تا از نیاز به آزمایش‌های بالینی جدید مطلع شویم.»

اگرچه این نتایج اولیه برای داروی tecovirimat ناامیدکننده هستند، اما به این واقعیت اشاره می‌کنند که اگر منابع را افزایش دهیم، در واقع می‌توانیم بهبودی را مشاهده کنیم.

اگرچه یک واکسن ضد آبله میمونی توسط شرکت بیوتکنولوژی باواریان نوردیک در هلروپ دانمارک ساخته شده است، اما هنوز تا حد زیادی در کشورهای آفریقایی در دسترس نیست. با وجود این، پل چاپلین، مدیر اجرایی باواریا، به STAT News گزارش داد که اتحادیه اروپا سفارش اهدای 175000 دوز به CDC آفریقا را داده است.

نوشته داروی tecovirimat در مقابله با آبله میمونی شکست خورد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow