دستگاه خودکار تجویز نالوکسان می‌تواند در جلوگیری از اوردوز موثر باشد

دانشمندان در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با توسعه دستگاه کاشتنی “آی‌سوز” (iSOS)، گامی بزرگ در جهت مبارزه با بحران جهانی مصرف بیش از حد مواد مخدر برداشته‌اند. این دستگاه قادر است به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت فرد دیگری، در صورت تشخیص علائم اورژانسی، داروی نالوکسان را تزریق کرده و جان فرد مصرف‌کننده […] منبع خبر دستگاه خودکار تجویز نالوکسان می‌تواند در جلوگیری از اوردوز موثر باشد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۷ مرداد , ۱۴۰۳ - 10:59
 0  3
دستگاه خودکار تجویز نالوکسان می‌تواند در جلوگیری از اوردوز موثر باشد

دانشمندان در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با توسعه دستگاه کاشتنی “آی‌سوز” (iSOS)، گامی بزرگ در جهت مبارزه با بحران جهانی مصرف بیش از حد مواد مخدر برداشته‌اند. این دستگاه قادر است به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت فرد دیگری، در صورت تشخیص علائم اورژانسی، داروی نالوکسان را تزریق کرده و جان فرد مصرف‌کننده را نجات دهد.

به گزارش سرویس اخبار تحقیقات علمی تکنا، مصرف بیش از حد مواد مخدور یکی از جدی‌ترین مشکلات بهداشتی در جهان است و سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد. نالوکسیون به عنوان پادزهر مواد افیونی شناخته می‌شود و در صورت تزریق به موقع می‌تواند اثرات کشنده این مواد را خنثی کند. با این حال، روش‌های سنتی تجویز نالوکسان محدودیت‌هایی دارند و اغلب نیازمند حضور فردی دیگر و واکنش سریع هستند. اما دستگاه آی‌سوز با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته به عنوان درمان اورژانسی می تواند این محدودیت‌ها را برطرف می‌کند. این دستگاه به طور مداوم علائم حیاتی فرد را نظارت کرده و در صورت تشخیص علائم اورژانسی، به سرعت و به طور خودکار داروی نالوکسان را به بدن فرد تزریق می‌کند.

 دستگاه آی‌سوز با استفاده از حسگرهای پیشرفته، قادر است علائم حیاتی فرد را به طور مداوم پایش کند و در صورت تشخیص علائم اورژانسی ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی، به سرعت واکنش نشان دهد.پس از تشخیص اورژانس، دستگاه به صورت خودکار داروی نالوکسان را به عضله فرد تزریق می‌کند و به این ترتیب از آسیب‌های جدی مغزی و مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد جلوگیری می‌کند.همچنین دستگاه آی‌سوز به گونه‌ای طراحی شده است که استفاده از آن آسان بوده و نیاز به آموزش‌های پیچیده ندارد.

 دستگاه آی‌سوز با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است و در شرایط اضطراری به خوبی عمل می‌کند. البته با وجود مزایای فراوان، توسعه و تجاری‌سازی دستگاه آی‌سوز با چالش‌هایی نیز همراه است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به  پذیرش اجتماعی اشاره کرد. ایجاد پذیرش عمومی نسبت به استفاده از دستگاه‌های کاشتنی برای درمان اعتیاد، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها است. علاوه بر آن هزینه تولید و نگهداری این دستگاه‌ها ممکن است برای برخی افراد و سیستم‌های بهداشتی قابل دسترسی نباشد.

توسعه دستگاه‌های کاشتنی با قابلیت‌های پیشرفته، نیازمند تحقیقات و توسعه‌های بیشتری است. با این حال، محققان امیدوارند که با رفع این چالش‌ها، دستگاه آی‌سوز بتواند به عنوان یک ابزار موثر در مبارزه با بحران مصرف بیش از حد مواد اعتیادآور مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه کاشتنی آی‌سوز یک نوآوری امیدبخش در حوزه درمان اعتیاد است که می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد. با توسعه و تجاری‌سازی این دستگاه، می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر در مبارزه با مصرف بیش از حد مواد امیدوار بود.

منبع خبر دستگاه خودکار تجویز نالوکسان می‌تواند در جلوگیری از اوردوز موثر باشد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow