ربات MAiRA در آلمان رهبر ارکستر شد!

یک ربات به نام MAiRA در یک کنسرت منحصربه‌فرد، ارکستر Dresden Sinfoniker را رهبری کرد. به گزارش تک‌ناک، Dresden Sinfoniker یک ارکستر آلمانی در شهر درسدن است که به دلیل رویکرد نوآورانه‌ خود به موسیقی کلاسیک و تمایل آن به آزمایش با روش‌های جدید بیان موسیقی شناخته شده است. «سمفونی ربات» که در ۱۲ و ۱۳ […] نوشته ربات MAiRA در آلمان رهبر ارکستر شد! اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۴ مهر , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  1
ربات MAiRA در آلمان رهبر ارکستر شد!

یک ربات به نام MAiRA در یک کنسرت منحصربه‌فرد، ارکستر Dresden Sinfoniker را رهبری کرد.

به گزارش تک‌ناک، Dresden Sinfoniker یک ارکستر آلمانی در شهر درسدن است که به دلیل رویکرد نوآورانه‌ خود به موسیقی کلاسیک و تمایل آن به آزمایش با روش‌های جدید بیان موسیقی شناخته شده است.

«سمفونی ربات» که در ۱۲ و ۱۳ اکتبر برگزار شد، بیست‌وپنجمین سالگرد ارکستر سمفونیک درسدن را جشن گرفت.

این اجراها آخرین پیشرفت‌ها در موسیقی رهبری شده توسط ربات را به نمایش گذاشتند.

به گزارش گاردین، هدف از این کار جایگزینی رهبران ارکستر انسانی با ربات نبود، بلکه بررسی چگونگی همکاری انسان‌ها و ماشین‌ها در موسیقی بود. این ربات سه‌دستی می‌تواند به اجرای موسیقی‌هایی کمک کند که برای یک رهبر ارکستر انسانی بسیار دشوار است.

رهبر ارکستر در یک ارکستر، موسیقیدانی است که اجرای یک گروه موسیقی را هدایت می‌کند.

ربات MAiRA Pro S با سه دست و حرکات دقیق خود، ارکستر را رهبری کرد.

این کنسرت شامل دو بخش بود. یک اجرای سنتی با رهبری انسانی و بخش دوم که توسط ربات رهبری شد. در بخش اول، شانزده نوازنده بادی و چهار نوازنده سازهای کوبه‌ای موسیقی از مارکوس لمن-هورن، کنستانتیا گورزی و ویلاند رایسمن را اجرا کردند. مگنوس لادگارد رهبر ارکستر بود.

پس از این، ربات در بخش دوم رهبری را به عهده گرفت.

در بخش دوم، MAiRA  با سه دست، سه شمشیر نوری کوتاه در رنگ‌های مختلف را برای نگه داشتن زمان در دست داشت. گروه به سه بخش تقسیم شد و هر بخش به دنبال دست خود برای ایجاد ریتم‌های متقاطع حرکت کرد.

گزارش شده است که این ربات اولین اجرای جهانی قطعه kreuzknoten# اثر ویلاند رایسمن را رهبری کرد. این قطعه به دلیل ریتم‌های پیچیده و همپوشانی‌ آن بسیار چالش‌برانگیز است.

دو تا از سه دست MAiRA ارکستر را از طریق موسیقی هدایت کردند، به طوری که یک بخش از نوازندگان به آرامی شروع و سرعت گرفتند در حالی که بخش دیگر کند شدند.

MAiRA به مدت دو سال آموزش دیده است

این ربات توسط مدیر هنری ارکستر Dresden Sinfoniker، مارکوس ریندت، آموزش دیده است. او با متخصصانی از دانشگاه Dresden همکاری کرد تا این کنسرت رباتیک را ممکن سازد.

ریندت به MAiRA یاد داد که مانند یک انسان این کنسرت رهبری کند، به طوری که تا ۴۰ بار حرکات بازو را به این ربات نشان داد تا ربات بتواند آنها را بهتر و بهتر یاد بگیرد. این آموزش‌ها به مدت دو سال ادامه داشت.

هر بازو دارای هفت مفصل است، که به آن امکان حرکت و گسترش در همه جهات را می‌دهد.

گزارش شده است که این اولین باری نیست که یک ربات ارکستر را رهبری می‌کند.

به عنوان مثال، یک ربات رهبر ارکستر به ارتفاع ۱.۲ متر، در سال ۲۰۰۸ ارکستر سمفونیک دیترویت را در اجرای «رویای غیرممکن» رهبری کرد.

همچنین خواننده ایتالیایی آندره‌آ بوچلی و ارکستر Lucca Philharmonic در پیزا با یک ربات رهبر ارکستر دو بازویی اجرا کردند. علاوه بر این، در ژوئن 2023، یک ربات با چهره انسان‌نما در تئاتر ملی کره در سئول به عنوان رهبر ارکستر قرار گرفت.

Dresden Sinfoniker سابقه‌ای در شکستن مرزهای موسیقی معاصر دارد. آنها در مکان‌های غیرمعمولی مانند یک مجتمع مسکونی دوران کمونیستی و نزدیک دیوار مرزی آمریکا و مکزیک اجرا کرده‌اند و با موسیقیدانان مختلفی از جمله دوئت‌های پاپ همکاری داشته‌اند.

نوشته ربات MAiRA در آلمان رهبر ارکستر شد! اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow