ربات زیردریایی گروهی از کوسه‌ها را در حال استراحت کشف کرد

یک ربات زیر آب منظره‌ی شگفت‌انگیزی را در کف دریا کشف کرد: هزاران کوسه در حال خوابیدن گروهی. این ربات از راه دور، جمع شدن کوسه‌های پرت جکسون را برای خوابیدن در سواحل استرالیا مشاهده کرد. این صحنه‌ی عجیب زیر آب در پارک دریایی بیگل رخ داد، یک منطقه‌ی محافظت‌شده زیر آب واقع در تنگه باس، گذرگاه […] منبع خبر ربات زیردریایی گروهی از کوسه‌ها را در حال استراحت کشف کرد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۸ مرداد , ۱۴۰۳ - 02:59
 0  3
ربات زیردریایی گروهی از کوسه‌ها را در حال استراحت کشف کرد

یک ربات زیر آب منظره‌ی شگفت‌انگیزی را در کف دریا کشف کرد: هزاران کوسه در حال خوابیدن گروهی. این ربات از راه دور، جمع شدن کوسه‌های پرت جکسون را برای خوابیدن در سواحل استرالیا مشاهده کرد. این صحنه‌ی عجیب زیر آب در پارک دریایی بیگل رخ داد، یک منطقه‌ی محافظت‌شده زیر آب واقع در تنگه باس، گذرگاه بین استرالیا و تاسمانی.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، تیمی از دانشمندان دریایی از موسسه مطالعات دریایی و قطبی تاسمانیا (IMAS) یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور برای ضبط تصاویر زیر آب از این پارک فرستادند. این ربات پیشرفته که مجهز به هفت دوربین است، این کوسه‌ها را در حال استراحت بی‌حرکت کشف کرد که مانند فرش روی کف دریا پهن شده بودند.

جاکومو مونک، رهبر سفر از IMAS، گفت: «هزاران کوسه مانند فرش روی کف دریا پخش شده بودند.» تیم IMAS یک ماموریت بررسی دو هفته‌ای از این پارک را با کشتی تحقیقاتی MRV Ngerin انجام می‌دهد. این گردهمایی مرموز تنها شامل کوسه‌های ماده پرت جکسون بود که بومی سواحل جنوبی استرالیا هستند. این کوسه‌ها دارای ویژگی‌های متمایز از جمله بینی پهن و برآمدگی سر هستند.

این موجودات دریایی که ممکن است تا ۱.۶۵ متر طول داشته باشند، معمولاً شکارچیان انفرادی هستند. آن‌ها در طول روز استراحت می‌کنند و برای شکار ماهی مرکب، اختاپوس و سخت‌پوستان از تاریکی استفاده می‌کنند. کوسه‌های پرت جکسون گونه‌های در معرض خطر نیستند. جالب اینجاست که این تیم قبلاً شاهد چنین جمعیتی بوده است، اما این بار تعداد کوسه‌ها بیشتر بود.

مونک گفت: «پیدا کردن آن‌ها دو بار در یک پارک ۳۰۰۰ کیلومتری مربع مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. وقتی توانستیم بر فراز یک تپه در صخره عبور کنیم و نگاهی به کوسه‌هایی که در ۶۵ متری زیر کشتی در تقریباً همان مکان شش سال پیش بودند، بیندازیم، بسیار هیجان‌زده شدیم.»

دانشمندان از این کشف که کل گروه فقط از ماده‌ها تشکیل شده بود، شگفت‌زده شدند. مونک افزود: یکی از چیزهای جالب که این بار کشف کردیم این است که جمع‌آوری بیگل ظاهرا فقط برای ماده‌ها است. مونک در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: «این سوالات بیشتری نسبت به پاسخ‌ها برای ما ایجاد می‌کند، اما می‌دانیم که نرها و ماده‌های این گونه اغلب جدا از هم زندگی می‌کنند، مگر در هنگام جفت‌گیری.»

دلیل دقیق حضور کوسه‌های ماده همچنان مبهم است. یک فرضیه محتمل این است که آن‌ها برای آماده‌سازی تغذیه‌ای برای مهاجرت قریب‌الوقوع به سمت شمال برای تولید مثل، صدف‌های دوکمه‌ای فراوان را مصرف می‌کنند. مونک تاکید می‌کند که حضور آن‌ها در این منطقه دوباره اهمیت این منطقه را برای آن‌ها نشان می‌دهد. این کوسه‌ها برای غواصان در آب‌های کم عمق نیو ساوت ولز و ویکتوریا قابل مشاهده هستند. اینجاست که آن‌ها در اواخر زمستان رفتار جفت‌گیری دارند و سپس تخم‌های مارپیچی مشخص خود را برای محافظت روی صخره‌ها قرار می‌دهند. آن‌ها حدود شش سال پیش اولین بررسی پارک دریایی بیگل را انجام دادند. این سفر دو هفته‌ای با هدف شناسایی تغییرات احتمالی در پارک انجام می‌شود.

پارک دریایی بیگل گنجینه‌ای از زندگی دریایی است. این منطقه حفاظت شده دریایی صخره‌های سنگی و باغ‌های اسفنجی خیره کننده را حفظ می‌کند و به عنوان منطقه تغذیه برای پرندگان دریایی جزیره‌نشین عمل می‌کند. محافظت از این اکوسیستم منحصر به فرد برای سلامت اقیانوس‌های ما حیاتی است. این سفر توسط دولت استرالیا و ناوگان تحقیقاتی ساحلی جنوب استرالیا تامین می‌شود.

منبع خبر ربات زیردریایی گروهی از کوسه‌ها را در حال استراحت کشف کرد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow