رصد زنده زمین با ماهواره مجهز به هوش مصنوعی

یک ماهواره پیشرفته مجهز به فناوری هوش مصنوعی توانست اشیای زمینی را به صورت بلادرنگ شناسایی و بدون تأخیر به کنترل‌کننده‌های زمینی خود ارسال کند. به گزارش تک‌ناک، ماهواره CogniSAT-6 توانست 142 کشتی خارج از بندر را در مدت فقط چند دقیقه شناسایی کند و فوری یک downlink (به سیگنالی گفته می‌شود که از برج مخابرات... نوشته رصد زنده زمین با ماهواره مجهز به هوش مصنوعی اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۶ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
رصد زنده زمین با ماهواره مجهز به هوش مصنوعی

یک ماهواره پیشرفته مجهز به فناوری هوش مصنوعی توانست اشیای زمینی را به صورت بلادرنگ شناسایی و بدون تأخیر به کنترل‌کننده‌های زمینی خود ارسال کند.

به گزارش تک‌ناک، ماهواره CogniSAT-6 توانست 142 کشتی خارج از بندر را در مدت فقط چند دقیقه شناسایی کند و فوری یک downlink (به سیگنالی گفته می‌شود که از برج مخابرات به دستگاه ارسال می‌شود) را به کنترل‌کننده‌های زمینی خود مخابره کرد. این ماهواره توسط شرکت فناوری فضایی مستقر در دوبلین Ubotica اداره می‌شود و در اسفند ماه سال گذشته به فضا پرتاب شد.

این ماهواره با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند اشیای مختلف را از فضا تشخیص دهد و اطلاعات دقیق‌تری را فراهم کند. این تکنولوژی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله نظارت بر تغییرات زیست‌محیطی، مدیریت بحران‌ها و کاربردهای نظامی مفید باشد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی این شرکت، گفته می‌شود که این اولین سیستم تجاری Live Earth Intelligence در جهان است. همچنین این شکل از مشاهده بلادرنگ امکان دارد در تشخیص ماهیگیری غیرقانونی و مشاهده سیستم‌های اقیانوسی هم به کار برده شود.

استفاده از این ماهواره یک تغییر الگو برای رصد زمین است. این صنعت مدت‌ها است که به دنبال مدلی از تصویر زنده زمین می‌باشد تا فوری به زمین منتقل شوند. فینتان بوکلی، مدیر عامل Ubotica در این باره گفت: «مأموریت ماهواره CogniSAT-6 اولین موردی می‌باشد که با هوش زمینی زنده به آن دست یافته است و انقلابی در قابلیت‌ها و کارایی هزینه رصد زمین ایجاد می‌کند.»

ماهواره هوشمند داده‌ها را در زمان واقعی ارسال می‌کند

یک موضوع اساسی در مورد چگونگی دیده شدن زمین تاکنون توسط ماهواره‌ها وجود داشته است.

روش‌های فعلی رصد زمین کند، پرهزینه و بدون اثر هستند. علاوه بر این، ماهواره‌های فعلی اغلب تصاویر را تنها زمانی که از روی یک ایستگاه زمینی downlink عبور کنند، انتقال می‌دهند، که گاهی ممکن است چند روز طول بکشد.

همچنین ماهواره‌ها داده‌ها را بدون تفسیر جمع‌آوری می‌کنند و نیاز به پردازش زمینی زمان‌بر دارند.

با وجود این، با ظهور هوش مصنوعی، ماهواره‌ها هوشمندتر و کارآمدتر می‌شوند. جالب اینجا است که این ماهواره پیشرفته از شبکه بی‌درنگ ماهواره‌ها برای انتقال مستقیم داده‌ها به زمین و بدون تأخیر استفاده می‌کند.

CogniSAT-6 می‌تواند کشتی‌ها، اندازه آنها و حتی جهت آنها را در زمان واقعی شناسایی کند. همچنین داده‌های مکان کشتی را می‌توان با اطلاعات سیستم شناسایی خودکار (AIS) برای شناسایی کشتی‌های مشکوک ترکیب کرد.

در بیانیه مطبوعاتی گفته شده است که این موضوع با قادر ساختن ماهواره‌ها به درک آنچه می‌بینند و ارائه بینش‌های مقرون‌به‌صرفه، در زمان واقعی و عملی که برای رشد اقتصادی، نظارت بر آب و هوا و امنیت جهانی حیاتی است، رصد زمین را متحول می‌کند.

ارائه اطلاعات دقیق فوری توسط ماهواره مجهز به هوش مصنوعی

شناسایی کشتی‌ها از مدار

این ماهواره طی رصد اخیر خود، تصویری از خور فکان امارات را ثبت کرد. هوش مصنوعی SPACE: AI به سرعت داده‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و 142 کشتی خارج از بندر را با سرعت چشمگیر 21.3 کیلومتر مربع در ثانیه شناسایی کرد.

این ماهواره همچنین گالوستون در تگزاس که ورودی هیوستون است را رصد کرد. هوش مصنوعی این ماهواره به سرعت 37 کشتی وارد کانال را شناسایی و بلافاصله این اطلاعات را به کنترل زمینی فرستاد.

تیم توسعه‌دهنده این ماهواره گفت: «تیم ما پیشگام یک جریان سنتز پیچیده بود و مجموعه‌های آموزشی تصویر واقعی را ایجاد کرد که خروجی تصویرگر CogniSAT-6 را شبیه‌سازی می‌کرد. این رویکرد پیشرفته، الگوریتم‌های ما را قادر می‌سازد تا بینش‌های دقیقی را از اولین تصاویر ثبت‌شده در مدار ایجاد کنند، که نشان‌دهنده تخصص پیشروی Ubotica در فناوری فضایی است.»

تشخیص کشتی تنها یکی از بسیار کاربرد احتمالی رصد زمین برای SPACE:AI است. می‌توان از آن برای شناسایی نشت نفت، نظارت بر اکوسیستم‌های اقیانوسی و موارد دیگر در زمان واقعی استفاده کرد.

این ماهواره رصد سیاره آبی ما را سریع‌تر، مقرون به صرفه‌تر و عملی‌تر می‌کند.

نوشته رصد زنده زمین با ماهواره مجهز به هوش مصنوعی اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow