سیر تا پیاز دستگیری پاول دوروف بنیانگذار تلگرام

امارات متحده عربی،از مقامات فرانسوی خواسته امکان دسترسی به پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام که در این کشور بازداشت شده است را فراهم کنند. به گزارش تکناک و به نقل از بلومبرگ،وزارت امور خارجه امارات در تلاش است تا به سرعت به پرونده دوروف رسیدگی کند و اعلام داشته که «تمام خدمات کنسولی لازم» را به... نوشته سیر تا پیاز دستگیری پاول دوروف بنیانگذار تلگرام اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 14:59
 0  1
سیر تا پیاز دستگیری پاول دوروف بنیانگذار تلگرام

امارات متحده عربی،از مقامات فرانسوی خواسته امکان دسترسی به پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام که در این کشور بازداشت شده است را فراهم کنند.

به گزارش تکناک و به نقل از بلومبرگ،وزارت امور خارجه امارات در تلاش است تا به سرعت به پرونده دوروف رسیدگی کند و اعلام داشته که «تمام خدمات کنسولی لازم» را به صورت فوری برای او فراهم خواهد کرد.

پیش از این، سفارت روسیه در فرانسه نیز خواهان دسترسی به دوروف شده بود، که در سنت پترزبورگ متولد شده و تا سال 2013 در روسیه زندگی کرده است. دوروف همچنین دارای شهروندی فرانسه است.

دوروف که اکنون در دبی زندگی می‌کند، مدیریت تلگرام را از آنجا برعهده دارد، جایی که این پلتفرم پیام‌رسان حدود 900 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. امارات متحده عربی در سال‌های اخیر تسهیلاتی برای اخذ اقامت طولانی‌مدت و تابعیت را به افراد پرآوازه یا ثروتمند ارائه داده است.

دوروف در فرانسه به دلیل اتهامات مرتبط با ناکامی در مبارزه مناسب با جرائم از طریق سرویس پیام‌رسانی خود بازداشت شده است. تحقیقات فرانسه بر این باور است که او از همکاری با مقامات برای قانون‌گذاری شنود مظنونین خودداری کرده، فروش مواد مربوط به سوءاستفاده جنسی کودکان را تسهیل کرده و در قاچاق مواد مخدر دست داشته است.

اولین تأیید رسمی دستگیری پاول دوروف

امارات متحده عربی، خواستار دسترسی به پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام که در فرانسه بازداشت شده است، از مقامات آن کشور شده است.

طبق گزارش رویترز رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، اولین تأیید رسمی دستگیری پاول دوروف را از زمان بازداشت او در فرودگاه لو بورژه در خارج از پاریس در شب شنبه اعلام کرد و تأکید کرد که ، علی‌رغم بسیاری از نظرات نادرست آنلاین این دستگیری هیچ انگیزه سیاسی ندارد.

او اظهار داشت که فرانسه به طور عمیق به آزادی بیان قانونی پایبند است و دستگیری مدیر تلگرام در خاک فرانسه بخشی از یک تحقیق قضائی در جریان است.

ماکرون در X نوشت:

«این عمل به هیچ وجه تصمیم سیاسی نبوده است. تصمیم‌گیری در اختیار قضات قرار دارد.»

در بیانیه‌ی بعدی، دادستان پاریس، لور بکو، اعلام کرد که دوروف در راستای تحقیقات مربوط به یک شخص نامشخص که توسط واحد جرائم سایبری دفتر او در هشتم جولای آغاز شده بود، دستگیر شده است.

تحقیقات شامل همدستی مظنون در جرائم متعدد از جمله اداره یک پلتفرم آنلاین که انجام معاملات غیرقانونی را ممکن می‌سازد، پورنوگرافی کودکان، قاچاق مواد مخدر و کلاهبرداری، عدم افشای اطلاعات به مقامات، پول‌شویی و ارائه خدمات رمزنگاری به مجرمان است. دوروف تا روز چهارشنبه در بازداشت خواهد ماند.

تلگرام، که یک برنامه پیام‌رسان و رسانه اجتماعی محبوب مشابه به واتس‌اپ است و تقریباً یک میلیارد کاربر دارد، به‌ویژه در روسیه، اوکراین و جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی، تأثیرگذار است.

دستگیری دوروف انتقاداتی را از طرف ایلان ماسک، برانگیخته است که ادعا کرده آزادی بیان در اروپا مورد حمله قرار گرفته است و از مسکو خواسته است که مقامات فرانسوی به دوروف حقوق خود را اعطا کنند.

تنش‌ها بین فرانسه و روسیه ماه‌هاست افزایش یافته است، با این حال مقامات فرانسوی روسیه را متهم می‌کنند که سعی دارد قبل از المپیک پاریس، این کشور را بی‌ثبات کند، این در پاسخ به موضع‌گیری تندتر روسیه در مورد جنگ اوکراین است ادعاهایی که روسیه آن‌ها را رد می‌کند.

دوروف، میلیاردر ۳۹ ساله که به عنوان «مارک زاکربرگ روسیه» شناخته شده است، دارای تابعیت دوگانه فرانسه و امارات متحده عربی است وطبق تخمین فوربس دارایی او 15.5 میلیارد دلار برآورد شده است، دوروف در آوریل گفت که برخی دولت‌ها تلاش کرده‌اند او را تحت فشار قرار دهند، اما برنامه باید یک پلتفرم بی‌طرف باقی بماند و نه یک «بازیکن در ژئوپولیتیک».

تلگرام جزئیاتی درباره دستگیری ارائه نداده است، اما تأکید کرده که این شرکت، که مقر آن در دبی است، از قوانین اتحادیه اروپا پیروی می‌کند و نظارت بر آن “در چارچوب استانداردهای صنعت و به طور مداوم در حال بهبود” است.

تلگرام در بیانیه‌ای، گفته است:

“پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، چیزی برای پنهان کردن ندارد و به طور مکرر در اروپا سفر می‌کند.” و افزوده است: “ادعای اینکه یک پلتفرم یا مالک آن مسئول سوء استفاده از آن پلتفرم است، مضحک به نظر می‌رسد.”

کاخ کرملین نیز روز دوشنبه اعلام کرد که هنوز هیچ اتهام رسمی فرانسوی علیه دوروف مشاهده نکرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در یک نشست خبری گفت:

“ما هنوز نمی‌دانیم دوروف دقیقاً به چه چیزی متهم شده است. آن‌ها دقیقاً با چه چیزی می‌خواهند دوروف را محکوم کنند؟ بدون دانستن آن، احتمالاً اظهار نظر کردن اشتباه خواهد بود.”

همچنین، سفارت روسیه در پاریس اعلام کرده است که مقامات فرانسوی از همکاری با درخواست‌های کنسولی آنها خودداری کرده‌اند، اما تأکید کرده است که با وکیل دوروف در تماس است. سفارت به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

دوروف، بنیانگذار تلگرام، یک لیبرترین خودخوانده است که پس از امتناع از بستن جوامع مخالف در پلتفرم رسانه اجتماعی VK خود، که آن را فروخته است، در سال 2014 روسیه را ترک کرد.

ارتباط فرانسوی

دوروف، بنیانگذار تلگرام، یک لیبرترین خودخوانده است که پس از امتناع از بستن جوامع مخالف در پلتفرم رسانه اجتماعی VK خود، که آن را فروخته است، در سال 2014 روسیه را ترک کرد.

وی در سال 2021 پاسپورت فرانسوی خود را از طریق یک روش سریع و نادر برای خارجیان برجسته که آنها را از الزامات قانونی معمول، از جمله زندگی در کشور به مدت حداقل پنج سال، معاف می کند، دریافت کرد.

وزارت خارجه فرانسه، که مسئول این روش است، هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است. دفتر ریاست جمهوری فرانسه  نیز از اظهار نظر خودداری کرد و به وزارت خارجه ارجاع داد.

طبق قانون فرانسه، هر خارجی می تواند تحت شرایط ویژه ای به شرطی که به زبان فرانسه صحبت کند و “از طریق کار برجسته خود به نفوذ فرانسه و شکوفایی روابط اقتصادی بین المللی آن کمک کند”، شهروندی اعطا شود.

دوروف هرگز در فرانسه زندگی نکرده است و مشخص نبود چه ارتباط خاصی با این کشور داشته است. در 10 ژوئن، دوروف در کانال تلگرام خود نوشت: “به عنوان یک شهروند فرانسوی، موافقم که فرانسه بهترین مقصد تعطیلات است.”

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که روند اخذ تابعیت برای پاول دوروف بسیار نادر است و هر ساله تنها 10 تا 20 پرونده در این زمینه پردازش می‌شود و هر یک از این پرونده‌ها به حمایت سیاسی سطح بالا نیاز دارد.

رسانه‌های محلی در آن زمان گزارش دادند که ایوان اسپیگل، هم‌بنیانگذار اسنپ (سازنده اپلیکیشن اسنپ‌چت)، در سال 2018 طبق همین برنامه، تابعیت فرانسه را دریافت کرد.

اسنپ به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. علاوه بر تابعیت فرانسه و امارات متحده عربی، رسانه‌های دولتی روسیه گزارش داده‌اند که دوروف همچنین تابعیت روسیه و سنت کیتس و نویس را نیز دارد. رویترز نتوانست این گزارش‌ها را تأیید کند.

نوشته سیر تا پیاز دستگیری پاول دوروف بنیانگذار تلگرام اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow