شرکت میسترال مدل‌های جدید هوش مصنوعی را عرضه کرد

شرکت میسترال مدل‌های جدید هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده ویژه برای لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه را معرفی کرده است. به گزارش تک‌ناک، شرکت استارت‌آپی فرانسوی میسترال (Mistral)، در اقدامی نوآورانه، اولین مدل‌های مولد هوش مصنوعی خود را که برای اجرا روی دستگاه‌های لبه (Edge Devices) مانند: لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه طراحی شده‌اند، منتشر کرده است. این […] نوشته شرکت میسترال مدل‌های جدید هوش مصنوعی را عرضه کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۶ مهر , ۱۴۰۳ - 12:00
 0  5
شرکت میسترال مدل‌های جدید هوش مصنوعی را عرضه کرد

شرکت میسترال مدل‌های جدید هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده ویژه برای لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه را معرفی کرده است.

به گزارش تک‌ناک، شرکت استارت‌آپی فرانسوی میسترال (Mistral)، در اقدامی نوآورانه، اولین مدل‌های مولد هوش مصنوعی خود را که برای اجرا روی دستگاه‌های لبه (Edge Devices) مانند: لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه طراحی شده‌اند، منتشر کرده است.

این مدل‌ها که با نام “Les Ministraux” شناخته می‌شوند، امکان استفاده از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در دستگاه‌های قابل حمل فراهم می‌کند و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند، همچنین قابلیت کاربرد در طیف گسترده‌ای از وظایف را از تولید متن‌های ساده گرفته تا همکاری با مدل‌های پیشرفته‌تر برای انجام وظایف پیچیده‌تر دارند.

تک‌کرانچ می‌نویسد که دو مدل از خانواده “Les Ministraux” که هم‌اکنون در دسترس هستند، شامل “Ministral 3B” و “Ministral 8B” می‌شوند. هر دو مدل دارای پنجره متنی ۱۲۸ هزار توکن می‌باشند که امکان پردازش متنی به طول حدود یک کتاب ۵۰ صفحه‌ای را فراهم می‌کنند.

طبق گزارش منتشر شده در وبلاگ رسمی شرکت میسترال، این مدل‌ها به عنوان راه‌حلی کم‌تأخیر و کارآمد برای پردازش‌های محلی طراحی شده‌اند. این ویژگی به خصوص برای کاربردهایی مانند: ترجمه روی دستگاه، دستیارهای هوشمند بدون نیاز به اینترنت، تحلیل‌های محلی و رباتیک خودمختار حائز اهمیت است. این رویکرد با توجه به نیاز مشتریان و شرکای نوآور میسترال به اولویت حفظ حریم خصوصی و انجام پردازش‌های محلی توسعه داده شده است.

مدل‌های جدید هوش مصنوعی میسترال عرضه شد

مدل “Ministral 8B” از امروز فقط برای اهداف تحقیقاتی به صورت رایگان برای دانلود در دسترس است. برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگانی که قصد دارند این مدل را به صورت مستقل پیاده‌سازی کنند، میسترال درخواست کرده است که جهت دریافت مجوز تجاری با این شرکت تماس بگیرند.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند از مدل‌های “Ministral 3B” و “Ministral 8B” از طریق پلتفرم ابری میسترال به نام “Le Platforme” و سایر ارائه‌دهندگان ابری که این شرکت با آنها همکاری می‌کند، استفاده نمایند. هزینه استفاده از مدل “Ministral 8B” به ازای هر یک میلیون توکن ورودی/خروجی ۱۰ سنت و برای مدل “Ministral 3B” برابر با ۴ سنت است.

در سال‌های اخیر، تمایل به سمت مدل‌های کوچک‌تر هوش مصنوعی رفته است که از نظر هزینه ارزان‌تر و از نظر زمانی سریع‌تر از مدل‌های بزرگ‌تر هستند. شرکت‌های بزرگی مانند: گوگل و مایکروسافت نیز به دنبال تقویت این رویکرد می‌باشند.

گوگل با افزودن مدل‌های جدید به خانواده مدل‌های کوچک “Gemma” و مایکروسافت با مجموعه مدل‌های “Phi” به این روند پیوسته‌اند. همچنین شرکت Meta در تازه‌ترین به‌روزرسانی مجموعه مدل‌های “Llama” چندین مدل کوچک بهینه‌شده برای سخت‌افزارهای لبه را معرفی کرده است.

شرکت میسترال مدعی است که مدل‌های “Ministral 3B” و “Ministral 8B” در تست‌های مقایسه‌ای با مدل‌های مشابه از جمله “Llama” و “Gemma”، همچنین مدل قبلی خود یعنی “Mistral 7B”، عملکرد بهتری را در زمینه‌هایی مانند: توانایی پیروی از دستورات و حل مسائل ارائه می‌دهند.

این استارت‌آپ مستقر در پاریس، که به تازگی موفق به جذب ۶۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، همچنان به گسترش پورتفولیوی محصولات هوش مصنوعی خود ادامه می‌دهد.

این شرکت طی ماه‌های اخیر، خدماتی همچون ارائه رایگان مدل‌های خود برای توسعه‌دهندگان، یک SDK برای تنظیم مدل‌ها به دلخواه مشتریان، همچنین مدل‌های جدید مانند یک مدل مولد برای تولید کد با نام “Codestral” را عرضه کرده است.

شرکت میسترال که توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان شرکت‌های Meta و DeepMind گوگل تأسیس شده، هدف خود را رقابت با برترین مدل‌های موجود در جهان از جمله “GPT-4o” شرکت OpenAI و “Claude” شرکت Anthropic اعلام کرده است.

این شرکت علاوه بر این، به دنبال کسب درآمد از این مدل‌ها نیز می‌باشد. هرچند که کسب درآمد برای بسیاری از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی مولد چالشی بزرگ به حساب می‌آید، میسترال اعلام کرده که از تابستان امسال موفق به ایجاد جریان درآمدی شده است.

به نظر می‌رسد که این استارت‌آپ فرانسوی با توجه به نوآوری‌های جدید خود، می‌تواند به یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی تبدیل شود و در این حوزه تحولی بزرگ ایجاد کند.

نوشته شرکت میسترال مدل‌های جدید هوش مصنوعی را عرضه کرد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow