شیائومی 14 اولترا ؛ دوربینی حرفه‌ای با امکانات یک گوشی هوشمند

تاریخچه برند شیائومی به کمتر از 15 سال پیش برمی‌گردد. دقیقا همان سالی که سامسونگ اولین مدل از سری S را به بازار عرضه کرد. اما در حال حاضر، شیائومی توانسته است به عنوان رقیب مستتقیم این برند فعالیت کند. شاهکار شیائومی در سال 2024، مدل 14 اولترا (Xiaomi 14 Ultra) بود که توانست با […] نوشته شیائومی 14 اولترا ؛ دوربینی حرفه‌ای با امکانات یک گوشی هوشمند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  4
شیائومی 14 اولترا ؛ دوربینی حرفه‌ای با امکانات یک گوشی هوشمند

تاریخچه برند شیائومی به کمتر از 15 سال پیش برمی‌گردد. دقیقا همان سالی که سامسونگ اولین مدل از سری S را به بازار عرضه کرد. اما در حال حاضر، شیائومی توانسته است به عنوان رقیب مستتقیم این برند فعالیت کند.

شاهکار شیائومی در سال 2024، مدل 14 اولترا (Xiaomi 14 Ultra) بود که توانست با دوربین بسیار قوی و چیپست قدرتمند خود نظر بسیاری از افراد را جذب کند.

در این مطلب از مجموعه تک ناک به بررسی شیائومی 14 اولترا پرداخته‌ایم.

نقد و بررسی شیائومی 14 اولترا

شیائومی 14 اولترا در رنگ‌ها مختلفی به بازار عرضه شده است که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به سفید، مشکی، آبی و طوسی اشاره کرد. اما با بررسی دقیق‌تر این رنگ‌ها متوجه می‌شوید که در بخش پشتی این گوشی، تکسچر چرمی وجود دارد. با این حال، در رنگ آبی، خبری از این تکسچر نیست.

اولین چیزی که در نگاه اول به پشت شیائومی 14 اولترا توجه تان را جلب می‌کند، ابعاد بزرگ دوربین آن است. در پشت گوشی یک دایره مشکی بزرگ قرار دارد که وقتی بیشتر به آن توجه می‌کنید، متوجه وجود چهار دوربین بزرگ در این دایره می‌شوید.

در میان این لنزها، نام Leica نیز وجود دارد که یکی از برترین برندهای تولیدکننده انواع لنز دوربین است. به این معنی که لنزهای شیائومی 14 اولترا ساخته این برنده هستند. در پایین دایره دوربین‌ها، دو فلاش قرار دارند که به دلیل دورنگ بودن می‌تواند نور طبیعی‌تری را در شرایط نیاز ایجاد کنند.

همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، در بخش پشت شیائومی 14 اولترا تکسچر چرمی وجود دارد. وقتی که به پایین بخش پشتی نگاه می‌کنید، نام برند شیائومی توجه تان را جلب خواهد کرد که با دیزاین براق خود، جلوه‌ای منحصر به فرد به شیائومی 14 اولترا داده است.

نقد و بررسی شیائومی 14 اولترا

در نمای جلوی شیائومی 14 صفحه‌نمایشی وجود دارد که از چهار طرف دارای خمیدگی است. همچنین، حاشیه بسیار کم صفحه نمایش می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. در بخش بالای صفحه‌نمایش نیز دوربین به صورت پانچ قرار دارد.

در بخش‌های کناری، در سمت راست کلید پاور و ولوم گوشی قرار دارند. این در حالی است که در بخش کناری دیگر، هیچ کلیدی وجود ندارد. در بخش بالایی شیائومی 14 اولترا، اسپیکر دوال را مشاهده می‌کنید که در صورت فعال کردن حالت استریو، به عنوان مکملی برای اسپیکر اصلی عمل می‌کند.

مشخصات صفحه‌نمایش شیائومی ۱۴ اولترا

همان‌طور که در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم، در بررسی پنل جلویی شیائومی 14 اولترا از نمایشگر سراسر مایع استفاده شده است که شیائومی آن را طراحی کرده است. این طراحی به این شکل است که شیشه صفحه‌نمایش از هر چهار طرف خود مقداری خمیدگی دارد. این سبک طراحی صفحه‌نمایش توانسته است توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

وقتی که به مشخصات صفحه‌نمایش دقت می‌کنید، متوجه می‌شوید که در شیائومی 14 اولترا از یک نمایشگر 6.73 اینچی استفاده شده است که درست مانند بسیاری از مدل‌های هم‌رده صفحه‌نمایش AMOLED دارد.

مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا

در بررسی شیائومی 14 اولترا متوجه شدیم که این نمایشگر می‌تواند تصاویر را با کیفیت بالایی 3200 در 1440 نمایش دهد که تراک پیکسلی حدودا 522 پیکسل در هر اینچ را دارد. در کنار این، صفحه‌نمایش شیائومی 14 اولترا دارای امکان افزایش فریم‌ریت تا 120 هرتز است که در مقایسه با رقبای خود برتری آن‌چنانی نیست.

البته زمانی برتری نمایشگر این گوشی مشخص می‌شود که بدانید از قابلیت Dolby Vision بهره می‌برد که در زمان تجربه بازی‌های اکشن و با سرعت بالا، می‌تواند تصویر را به بهترین شکل به شما نشان دهد.

مورد بعدی درباره نمایشگر شیائومی 14 اولترا که در بررسی این گوشی متوجه آن شدیم، روشنایی 3000 نیتی آن است. برای استفاده در حالت معمولی، حتی 1000 نیت نیز می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. در حالی که در صورتی که در معرض نور شدید باشید، حالت 3000 نیتی آن فعال می‌شود که حتی ریزترین جزئیات صفحه‌نمایش را نیز به بهترین شکل به شما نشان می‌دهد.

برخلاف مدل‌های دیگر شیائومی، در شیائومی 14 اولترا از محافظ صفحه‌نمایش اختصاصی شیائومی استفاده شده است که با عنوان Longjing Glass شناخته می‌شود. این محافظ در شرایط مشابه، از گوریلا گلس ویکتوس پلاس نیز عملکرد بهتری دارد.

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر عملکرد پردازنده و ویژگی‌های نرم‌افزاری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی شیائومی 14 اولترا، عملکرد پردازنده آن است. در این گوشی پرچم‌دار از بالاترین پردازنده اسنپ دراگون یعنی Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 استفاده شده است.

این پردازنده یک چیپست 8 هسته‌ای با فناوری 4 نانومتری است. این چیپست از فناوری و سیستم Ice Loop استفاده می‌کند که در زمان قرار گرفتن در فشار مانند بازی کردن یا فیلمبرداری، آن را خنک نگه می‌دارد.

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر عملکرد پردازنده و ویژگی‌های نرم‌افزاریر

شیائومی برای نسخه گلوبال Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 3 نوع ظرفیت حافظه و رم را تعیین کرده است که می‌توانید متناسب با نیاز و بودجه خود آن را خریداری کنید. از جمله این سه گزینه می‌توان به حافظه 256 گیگابایتی با رم 12، حافظه 512 گیگابایتی با رم 16 و حافظه 1 ترابایتی با رم 16 اشاره کرد.

اگر نظر عملکرد نرم‌افزاری، باید بگوییم که شیائومی واقعا تمام تلاش خود را کرده است تا بالاترین نسخه‌ها را برای شیائومی 14 اولترا ارائه کند. این گوشی با اندروید پایه 14 و HyperOS عرضه شده است و تا 4 سال نیز پشتیبانی اندروید ماژور را دریافت می‌کند. به عبارتی، با خیال راحت می‌توانید از این گوشی استفاده کنید و نگرانی از بابت آپدیت‌های آن نداشته باشید.

امتیاز دوربین شیائومی 14 اولترا

یکی از دلایل محبوبیت شیائومی 14 اولترا که باعث شد تا بسیاری از افراد به مطالعه بررسی کامل این گوشی علاقه داشته باشند، عملکرد دوربین آن است. همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، در این گوشی از لنزهای Leica استفاده شده است. اما وقتی که عمیق‌تر به این گوشی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که 4 دوربین اصلی این گوشی از نوع 50 مگاپیکسلی هستند!

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و 1 اینچی!

دوربین اصلی مورد استفاده در شیائومی 14 اولترا از نوع 50 مگاپیکسلی با سنسور Sony LYT-900 است که اندازه دوربین آن تقریبا 1 اینچ است! در واقع، سونی این سنسور را برای دوربین‌های دیجیتالی کامپکت طراحی کرده بود.

این در حالی است که این دوربین اصلی امکان تغییر دیافراگم را نیز دارد و می‌توانید فاصله کانونی آن را تغییر دهید تا بوکه‌ها به بهترین شکل در تصویر ظاهر شوند. این باعث شده است تا حتی اس 24 اولترا که به دوربین قوی خود مشهور است، نتواند عملکردی مشابه این گوشی داشته باشد.

درست است که در مطالعه نقد و بررسی ریلمی c55 و روی کاغذ، این گوشی دوربین 64 مگاپیکسلی دارد و به ظاهر قدرتمند است، اما در عمل، دوربین 50 مگاپیکسلی شیائومی 14 اولترا یک سر و گردن از این گوشی بالاتر خواهد بود.

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی شیائومی 14 اولترا

دوربین تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی

دوربین تله‌فوتو مورد استفاده در شیائومی 14 اولترا نیز 50 مگاپیکسلی است که فانی کانونی آن f/1.8 می‌باشد. این دوربین بیشتر برای عکاسی از سوژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در فاصله زیادی قرار دارند و این دوربین به افزایش کیفیت پیکسلی کمک می‌کند.

دوربین پریسکوپ 50 مگاپیکسلی

در کنار دوربین تله‌فتو، در بررسی شیائومی 14 اولترا متوجه شدیم که یک دوربین دیگر با عنوان دوربین پریسکوپ وجود دارد که فاصله کانونی آن f/2.5 است و مشابه دو دوربین دیگر، کیفیت 50 مگاپیکسلی دارد. با وجود این دوربین، امکان زوم بدون افت کیفیت تا 5 برابر را خواهید داشت. این دوربین و دوربین تله‌فتو، هر دو مجهز به PDAF هستند که امکان فوکوس کردن روی سوژه اصلی را به صورت خودکار برای شما فراهم می‌کنند.

دوربین فوق عریض با کیفیت 50 مگاپیکسلی

در حالی که در دوربین‌های گوشی‌های امروزی، دوربین‌های فوق عریض کیفیتی در بازه 8 تا 20 مگاپیکسلی دارند، شیائومی 14 اولترا کیفیت 50 مگاپیکسلی را برای این گوشی در نظر گرفته است. این دوربین، به لطف فاصله کانونی f/1.8 امکان عکاسی در زاویه 122 درجه‌ را فراهم کرده است. در حالی که بیشتر موبایل‌هایی که دارای دوربین فوق عریض هستند، زاویه بین 110 تا 118 درجه‌ای دارند!دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی شیائومی 14 اولترا

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی

بعد از بررسی دوربین‌های پشت شیائومی 14 اولترا، نوبت به دوربین 32 مگاپیکسلی می‌رسد. جایی که شیائومی تلاش کرده است تا یک دوربین حرفه‌ای را برای سلفی استفاده کند. دوربین سلفی مورد استفاده در این گوشی، از نوع عریض است که از Panorama و HDR پشتیبانی می‌کند و برخلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر، امکان فیلم‌برداری 4K را نیز با آن دارید! همچنین این دوربین مجهز به EIS است که می‌تواند تا حد زیادی لرزش‌گیری را در حین فیلم‌برداری پوشش دهد.

فیلم‌برداری با شیائومی 14 اولترا

وقتی که نوبت به فیلم‌برداری با شیائومی 14 اولترا می‌رسد، شرایط بسیار عالی خواهد بود. این گوشی امکان فیلم‌برداری 8K را با دو سرعت 24 و 30 فریم می‌دهد. همچنین با کیفیت 4K نیز امکان فیلم‌برداری با کیفیت‌های 24، 30، 60 و 120 فریم را می‌دهد. این در حالی است که در حالت 1080، علاوه بر سرعت‌های ذکرشده برای 4K، سرعت‌های 240، 480، 960 و 1920 فریم نیز در اختیار شما قرار می‌گیرند!

اگر به فیلم‌برداری با دوربین سلفی علاقه دارید، باید بدانید که شیائومی 14 اولترا امکان فیلم‌برداری سلفی با کیفیت 4K را با دو سرعت 30 و 60 فریم دارد. همچنین می‌توانید با این دو سرعت، با کیفیت 1080 نیز فیلم‌برداری کنید.

بررسی هوش مصنوعی شیائومی 14 اولترا

در کنار برخورداری از دوربین‌های قدرتمند، شیائومی 14 اولترا برای بخش عکاسی از نرم‌افزارهای مختلف هوش مصنوعی نیز استفاده کرده است. از جمله بعضی از این‌ها می‌توان به ToneLM، FusionLM، PortraitLM و Leica Vibrant اشاره کرد. هرکدام از این نرم‌افزارها می‌توانند به ترتیب روی تنظیم رنگ تصویر، تنظیم روشنایی، دقت بالاتر پرتر و طبیعی‌تر جلوه دادن تصاویر مورد استفاده قرار بگیرند.هوش مصنوعی شیائومی 14 اولترا

کیت مخصوص لایکا برای استفاده بهتر از دوربین شیائومی 14 اولترا

شاید این نکته برای شما کمی عجیب به نظر برسد، اما لایکا کیت دوربینی را به صورت اختصاصی برای شیائومی 14 اولترا طراحی کرده است که می‌توانید با کمک آن، نهایت استفاده را از این گوشی ببرید. این کیت مجموعه‌ای از فیلترها و حلقه‌های دوربین را ارائه می‌دهد و با نگاه به آن کاملا یاد دوربین‌های قدیمی لایکا خواهید افتاد.

بررسی گوشی شیائومی 14 اولترا از نظر باتری

یکی از موارد قابل بحث در بررسی شیائومی 14 اولترا که با آن مواجه شدیم، عملکرد باتری این گوشی است. این گوشی از یک باتری 5000 میلی‌آمپری در نسخه گلوبال برخوردار است. در حالی که در نسخه چین، ظرفیت این باتری 5300 میلی‌آمپر است و هنوز دلیل تفاوت این ظرفیت باتری در نسخه چین و گلوبال مشخص نیست.

شیائومی 14 اولترا در پک های گلوبال و چین

مورد بعدی که درباره باتری شیائومی 14 اولترا وجود دارد، شارژر 90 واتی آن است. طبق اعلام شرکت، می‌تواند این گوشی را از 0 تا 100 در مدت 35 دقیقه شارژ کند. درست است که این قابلیت شارژ در میان رقبای این موبایل از جمله S24 اولترا و آیفون 15 پرومکس یک برتری است.

اما در مدل‌های پایین‌تر شیائومی مانند Note 13 Pro Plus شاهد استفاده از شاهد 120 واتی هستیم. بهتر بود که در این مدل نیز از این شارژر استفاده می‌شد.

برتری بزرگ شیائومی 14 اولترا که در بررسی این گوشی متوجه آن شدیم، توان شارژ وایرلس آن است که 80 واتی است و می‌تواند در 46 دقیقه موبایل شما را شارژ کند. همچنین این گوشی امکان شارژ معکوس 10 واتی را نیز دارد و می‌توانید گجت‌های خود را با کمک آن شارژ کنید.

بررسی تخصصی شیائومی 14 اولترا در بخش اسپیکرها

یکی از بخش‌های جنجالی در بررسی شیائومی 14 اولترا، اسپیکرهای آن است. درست مانند بسیاری از مدل‌های دیگر این برند، در مدل شیائومی 14 اولترا نیز خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست. در نتیجه، حتما باید از هندزفری‌ها و هدفون‌های بلوتوثی استفاده کنید. این همان موضوعی است که در نقد و بررسی ردمی 12 و مدل‌های مشابه نیز از بابت حذف جک هدفون به آن اشاره شده است.

با این حال، این گوشی از دو تکنولوژی کیفیت صدای Hi-Res و Hi-Res Wireless بهره‌مند شده است که کمترین میزان نویز را انتقال می‌دهد. با کمک این فناوری‌ها، حتی در بالاترین صدای ممکن نیز تجربه صدای کاملا شفافی را خواهید داشت.

شیائومی 14 اولترا در پک های گلوبال و چین

ارزش خرید شیائومی 14 اولترا از دید تک ناک

اگر به دنبال بهترین گوشی شیائومی پرچم‌دار هستید و می‌خواهید گوشی داشته باشید که از هر نظر توانایی پاسخگویی به نیاز شما را داشته باشد، شیائومی 14 اولترا گزینه‌ای منحصر به فرد خواهد بود.

این گوشی از جهات مختلف یک گزینه بی‌مانند است. چه از نظر دوربین، چه از نظر باتری، چه از نظر قدرت پردازنده، می‌توان روی آن حساب ویژه باز کرد. اگر تجربه استفاده از این گوشی را دارید، لطفا نظر خود را در پایین این مطلب از وب‌سایت تک ناک به اشتراک بگذارید.

نوشته شیائومی 14 اولترا ؛ دوربینی حرفه‌ای با امکانات یک گوشی هوشمند اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow