قورباغه درختی جهش یافته با پوست آبی در استرالیا

در یک کشف غیرمنتظره، محققان استرالیایی با نمونه نادری از قورباغه درختی با شکوه (Litoria splendida) مواجه شدند. این قورباغه به جای رنگ سبز معمولی، دارای پوستی به رنگ آبی درخشان است. طبق گفته کارشناسان، رنگ آبی ناشی از یک جهش ژنتیکی نادر به نام آگزانتسیم (axanthism) است. این جهش منجر به سرکوب شدن رنگدانه‌های […] منبع خبر قورباغه درختی جهش یافته با پوست آبی در استرالیا پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۶ تیر , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  1
قورباغه درختی جهش یافته با پوست آبی در استرالیا

در یک کشف غیرمنتظره، محققان استرالیایی با نمونه نادری از قورباغه درختی با شکوه (Litoria splendida) مواجه شدند. این قورباغه به جای رنگ سبز معمولی، دارای پوستی به رنگ آبی درخشان است. طبق گفته کارشناسان، رنگ آبی ناشی از یک جهش ژنتیکی نادر به نام آگزانتسیم (axanthism) است. این جهش منجر به سرکوب شدن رنگدانه‌های زرد در پوست قورباغه شده و در نتیجه، رنگ آبی غالب شده است.

به گزارش سرویس علمی رسانه فناوری تکنا ، مدیران منطقه‌ی حفاظت شده حیات وحش در غرب استرالیا، این قورباغه را در کارگاه خود مشاهده کردند. این قورباغه به داخل کارگاه پریده و روی نیمکتی نشسته بود. آقای جیک بارکر، کارآموز حفاظت و بوم‌شناسی در مؤسسه حفاظت از حیات وحش استرالیا (AWC)، عکس‌های این قورباغه را دریافت کرد.

بر اساس داده‌های AWC، قورباغه درختی با شکوه معمولا سبز رنگ با لکه‌های سفید روی پشت است. طول این قورباغه‌ها به حدود ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد و یک غده سمی مشخص روی سرشان قرار دارد. این سم بسیار تلخ بوده و به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر شکارچیانی مانند دوزیستان بزرگتر، خزندگان، پرندگان و پستانداران عمل می‌کند.

قورباغه‌های درختی با شکوه می‌توانند تا ۲۰ سال عمر کنند و در مناطق کم‌بارش سراسر منطقه کیمبرلی شمالی و قلمرو شمالی مجاور یافت می‌شوند. به گفته AWC، این اولین باری است که محققان با نمونه‌ای از قورباغه درختی با شکوه با پوست آبی مواجه می‌شوند. تصاویر نشان می‌دهند این قورباغه جهش یافته یک غده سمی سبز زیتونی روی سر، چند نقطه سفید روی پشت و پدهای انگشت پا به رنگ زرد دارد.

خانم جودی رولی، خزنده‌شناس و سرپرست بخش حفاظت از دوزیستان و خزندگان در موزه استرالیا، به یاهو نیوز گفت: این یک کشف علمی قابل توجه است. جهش‌های ژنتیکی مانند آگزانتسیم نادر هستند و مشاهده‌ی چنین نمونه‌ای، اطلاعات ارزشمندی در مورد تنوع زیستی و مکانیسم‌های ژنتیکی رنگدانه‌سازی در دوزیستان به ما می‌دهد.

خانم رولی همچنین اشاره کرد که به دلیل رنگ آبی‌شان، این قورباغه‌های جهش یافته در طبیعت به خوبی استتار نمی‌شوند و ممکن است بیشتر در معرض خطر شکار قرار گیرند. وی افزود با توجه به اندازه‌ی ۱۲ سانتی‌متری (۴.۷ اینچ) این قورباغه، می‌توان نتیجه گرفت که او چندین سال عمر کرده است. خانم رولی این قورباغه را بسیار سالم و یکی از زیباترین قورباغه‌هایی که تا به حال دیده‌ام توصیف کرد.

منبع خبر قورباغه درختی جهش یافته با پوست آبی در استرالیا پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow