لحظه‌ای برای هواداری؛ گفت‌وگو با هم‌بنیان‌گذار «مومنت اسپرت» در حاشیه نمایشگاه فاینکس ۱۴۰۴

مومنت اسپرت، یکی از استارتاپ‌های زیرمجموعه استارتاپ استودیو چینووا، در غرفه این استودیو و در جریان نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس) ۱۴۰۳ حضور داشت. سوگل ثابت‌فر، هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ، در گفت‌وگویی با آی‌تی‌ایران، از فرصت‌ها و چالش‌های ساخت یک پلتفرم هواداری دیجیتال در ایران می‌گوید؛ جایی که فناوری بلاک‌چین و NFT نه به عنوان …

۲۱ خرداد , ۱۴۰۴ - 14:00
 3
لحظه‌ای برای هواداری؛ گفت‌وگو با هم‌بنیان‌گذار «مومنت اسپرت» در حاشیه نمایشگاه فاینکس ۱۴۰۴

مومنت اسپرت، یکی از استارتاپ‌های زیرمجموعه استارتاپ استودیو چینووا، در غرفه این استودیو و در جریان نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس) ۱۴۰۳ حضور داشت. سوگل ثابت‌فر، هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ، در گفت‌وگویی با آی‌تی‌ایران، از فرصت‌ها و چالش‌های ساخت یک پلتفرم هواداری دیجیتال در ایران می‌گوید؛ جایی که فناوری بلاک‌چین و NFT نه به عنوان مد روز، بلکه به‌عنوان ابزارهایی برای شفافیت، تعامل واقعی و حمایت مالی از باشگاه‌های فوتبال به‌کار گرفته می‌شوند.

چیننوا - نمایشگاه فاینکس ۱۴۰۴
غرفه استارتاپ استودیو چینووا در نمایشگاه فاینکس ۱۴۰۴

سوگل ثابت‌فر، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ «مومنت اسپرت»، در حاشیه حضور این تیم در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس) از فرصت‌ها و چالش‌های ساخت یک پلتفرم هواداری دیجیتال در ایران می‌گوید؛ جایی که فناوری بلاک‌چین و NFT نه به عنوان مد روز، بلکه به‌عنوان ابزارهایی برای شفافیت، تعامل واقعی و حمایت مالی از باشگاه‌های فوتبال به‌کار گرفته می‌شوند.


فضای کلی نمایشگاه امسال را چطور دیدید؟

با توجه به اینکه ما فقط حدود شش‌هفت ماه است که به‌صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرده‌ایم، حضور در نمایشگاه فاینکس برایمان اهمیت زیادی داشت. «مومنت اسپرت» در حوزه فوتبال فعالیت می‌کند و نمایشگاه فرصت خوبی بود برای معرفی برندمان به فعالان صنعت و سرمایه‌گذاران. در این چند روز با افراد زیادی گفت‌وگو کردیم، از جمله چند سرمایه‌گذار، و خوشحالیم که توانستیم برند خودمان را بهتر معرفی کنیم.


در مورد خود استارتاپ بیشتر توضیح می‌دهید؟ ایده‌ی اصلی «مومنت اسپرت» چیست؟

ما یک پلتفرم هواداری دیجیتال برای تیم‌های فوتبال راه‌اندازی کرده‌ایم. هدفمان این است که هواداران بتوانند به شکل مستقیم و واقعی از تیم محبوب‌شان حمایت مالی و معنوی کنند. ما در حال حاضر با ۱۶ تیم لیگ برتر همکاری داریم. لحظه‌های فوتبالی خاص را به NFT تبدیل می‌کنیم و هواداران با خرید آن‌ها نه‌تنها از باشگاه‌شان حمایت می‌کنند، بلکه از مزایایی مانند دریافت کیت هواداری، ثبت نام‌شان روی برد افتخاری باشگاه، شرکت در قرعه‌کشی، و حتی امکان ملاقات با بازیکن مورد علاقه‌شان بهره‌مند می‌شوند.

از مهر ۱۴۰۳ تا امروز، حدود ۱۰۰ هزار هوادار در پلتفرم ما فعال شده‌اند و بیش از ۳ هزار NFT توسط آن‌ها خریداری شده است.


با توجه به ماهیت مبتنی بر بلاک‌چین «مومنت اسپرت»، آینده این فناوری و استارتاپ‌های مشابه را در ایران چطور می‌بینید؟

فناوری همیشه مسیر خودش را پیدا می‌کند، چه بلاک‌چین باشد، چه NFT، چه رمزارزها. شاید الان زود وارد این فضا شده‌ایم، اما قطعاً زمان آن خواهد رسید که مردم بیشتر با این مفاهیم آشنا شوند و از مزایای واقعی‌شان استفاده کنند. ما سعی کردیم NFT را به‌عنوان یک ابزار ببینیم، نه صرفاً یک دارایی برای سرمایه‌گذاری.

در حال حاضر در پلتفرم ما افراد حتی با پرداخت ریالی هم می‌توانند NFT بخرند و هواداری کنند. بنابراین دانش فنی یا داشتن کیف‌پول دیجیتال پیش‌نیاز استفاده از خدمات ما نیست. باور داریم که در آینده نه‌چندان دور، این ابزارها بخشی جدایی‌ناپذیر از تعاملات دیجیتال مردم خواهند شد.


خیلی‌ها نسبت به NFTها بدبین شده‌اند، مخصوصاً بعد از افت بازار در سال‌های گذشته. نظرتان درباره آینده این حوزه چیست؟

دقیقاً. یکی از مشکلات بزرگ گذشته این بود که NFT فقط به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری دیده می‌شد، نه چیزی بیشتر. همین باعث ایجاد حباب و ترکیدن آن شد. ولی واقعیت این است که NFT فقط برای سرمایه‌گذاری نیست. ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؛ از جمله شفافیت، یکتا بودن و ماندگاری. وقتی از آن به‌عنوان ابزار استفاده کنیم، می‌بینیم در حوزه‌هایی مثل هواداری، نیکوکاری یا حتی آموزش می‌تواند تحولی واقعی ایجاد کند.

ما در «مومنت» به‌جز حوزه فوتبال، پروژه‌ای با نام «مومنت نیکوکاری» هم داشتیم که در آن کمک‌های خیریه به شکل NFT ثبت می‌شدند تا هم شفافیت مالی داشته باشیم و هم اثربخشی کمک‌ها قابل پیگیری باشد.


جمع‌بندی؟

اگر فناوری را به چشم ابزار ببینیم و نه صرفاً بازار، آن‌وقت استفاده از NFT و بلاک‌چین می‌تواند تحول‌آفرین باشد، نه موقتی یا گذرا. ما در «مومنت» تلاش می‌کنیم همین نگاه را تقویت کنیم و امیدواریم هم هواداران، هم باشگاه‌ها و هم سرمایه‌گذاران، با رویکردی واقع‌گرایانه‌تر به سراغ این فناوری‌ها بیایند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow