محققان ژنوم‌های باستانی را در آفریقای جنوبی کشف کردند

در مطالعه‌ای بی‌سابقه، محققان دانشگاه کیپ‌تاون و مؤسسه‌ی انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک موفق به توالی‌یابی ژنوم ۱۳ فرد باستانی ساکن آفریقای جنوبی شدند که قدمت آن‌ها به ۱۳۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ سال پیش می‌رسد. این کشف، که شامل قدیمی‌ترین ژنوم انسانی کشف‌شده در این قاره است، دریچه‌ای نو به تاریخ تکاملی بشر در آفریقا می‌گشاید. به […] منبع خبر محققان ژنوم‌های باستانی را در آفریقای جنوبی کشف کردند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۴ مهر , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  2
محققان ژنوم‌های باستانی را در آفریقای جنوبی کشف کردند

در مطالعه‌ای بی‌سابقه، محققان دانشگاه کیپ‌تاون و مؤسسه‌ی انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک موفق به توالی‌یابی ژنوم ۱۳ فرد باستانی ساکن آفریقای جنوبی شدند که قدمت آن‌ها به ۱۳۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ سال پیش می‌رسد. این کشف، که شامل قدیمی‌ترین ژنوم انسانی کشف‌شده در این قاره است، دریچه‌ای نو به تاریخ تکاملی بشر در آفریقا می‌گشاید.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا،  تلاش‌های محدودی برای توالی‌یابی ژنوم‌های باستانی در قاره آفریقا انجام شده بود. در مقابل، هزاران ژنوم باستانی از اروپا و آسیا مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه جدید با تمرکز بر آفریقای جنوبی، که یکی از متنوع‌ترین مناطق جهان از نظر ژنتیکی است، شکاف بزرگی را در دانش ما از تاریخ تکاملی انسان پر می‌کند.

محققان با انتخاب پناهگاه صخره‌ای اوکهورست، که دارای گورستان‌ها و مصنوعات باستانی متعددی است، توانستند نمونه‌های DNA باکیفیت را استخراج کنند. تجزیه و تحلیل این نمونه‌ها نشان داد که گروه‌های قومی امروزی آفریقای جنوبی از نظر ژنتیکی شباهت قابل توجهی به اجداد باستانی خود دارند. این یافته، حاکی از پایداری نسبی جمعیت‌های انسانی در این منطقه طی هزاران سال است.

برای انجام این پژوهش، محققان از روش‌های پیشرفته‌ی توالی‌یابی DNA استفاده کردند. آن‌ها با استخراج DNA از بقایای استخوانی و تبدیل آن به کتابخانه‌های DNA، توانستند توالی کامل ژنوم افراد باستانی را بازسازی کنند. با این حال، به دلیل تخریب DNA در طول زمان، این فرآیند با چالش‌های فنی متعددی همراه بود.

مقایسه‌ی ژنوم‌های باستانی آفریقای جنوبی با ژنوم‌های اروپایی، تفاوت‌های چشمگیری را نشان می‌دهد. در حالی که مطالعات قبلی در اروپا نشان‌دهنده‌ی تغییرات ژنتیکی گسترده در اثر مهاجرت‌های جمعیتی بوده است، نتایج این مطالعه حاکی از ثبات ژنتیکی نسبی در آفریقای جنوبی است. این یافته، حاکی از آن است که جمعیت‌های آفریقایی جنوبی به مدت طولانی در این منطقه سکونت داشته‌اند و کمتر تحت تأثیر مهاجرت‌های گسترده قرار گرفته‌اند.

این مطالعه‌ی نوآورانه، درک ما را از تاریخ تکاملی بشر در آفریقا متحول می‌کند. با شناسایی الگوهای مهاجرت، آمیختگی و انتخاب طبیعی در جمعیت‌های باستانی، می‌توانیم به سوالات اساسی در مورد منشأ انسان و تنوع ژنتیکی پاسخ دهیم. همچنین، این پژوهش می‌تواند به مطالعات آینده در زمینه‌های مختلفی مانند باستان‌شناسی، پزشکی و انسان‌شناسی کمک کند.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر محققان ژنوم‌های باستانی را در آفریقای جنوبی کشف کردند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow