مختصات بازار ۱۱ همتی تبلیغات دیجیتال کشور / گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران

آی تی ایران – شرکت یکتانت گزارش سالانه خود را از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد. بر اساس این گزارش  هزینه کل تبلیغات دیجیتال جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۳۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین سهم تبلیغات دیجیتال از کل صنعت …

۱۵ مهر , ۱۴۰۳ - 16:00
 0  1
مختصات بازار ۱۱ همتی تبلیغات دیجیتال کشور / گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران

آی تی ایران – شرکت یکتانت گزارش سالانه خود را از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد.

بر اساس این گزارش  هزینه کل تبلیغات دیجیتال جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۳۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین سهم تبلیغات دیجیتال از کل صنعت تبلیغات به ۶۸.۸ درصد رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

پیش بینی رشد تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۴ حدود ۸.۹ درصد است. نسبت سهم تبلیغات دیجیتال و غیر دیجیتال جهان

همچنین پیش یینی می‌شود که هزینه تبلیغات به روش غیر دیجیتال به روند ثابت و بدون تغییر خود ادامه دهد اما هزینه تبلیغات دیجیتال در هر سال بیشتر می‌شود.

حجم بازار تبلیغات دیجیتال ایران

بر اساس این گزارش اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ان میزان بیش از ۲۰ درصد کل حجم بازار تبلیغات بوده و با رشد قابل توجهی در حال سهم‌گیری از تبلیغات آفلاین است.

رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین

بخشی از این گزارش به رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین اختصاص دارد .

این بخش که بر اساس یک مطالعه پیمایشی انجام شده نشان می‌دهد که میانگین استفاد از اینترنت در میان کاربران ایرانی بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت ۴ ساعت در روز است.

همچنین نسبت کاربرانی که شبکه‌های اجتماعی خود را پیش از خواب چک می‌کنند نسبت به کل کاربران ۶۰ درصد است.

همچنین بیش از ۸۵ درصد از کاربران پیش از خرید حضوری و یا آنلاین در اینترنت تحقیق می کنند.

بیشترین بازه زمانی استفاده از اینترنت در تمام گروه‌های سنی بین ۲ تا ۳ ساعت در روز است و در این بازه زمانی کاربران نسل ایکس پرمصرف‌ترین هستند. همچنین نسل زد با اختلاف نسبت به دو نسل دیگر در بازه‌های ۳ تا ۴ ساعت یا ۴ تا ۶ ساعت از روز بیشترین استفاده را از اینترنت می‌کنند.

جایگاه انواع وسایل الکترونیکی در میان کاربراند

به طور کل تلفن همراه بیشترین کاربر و کتابخوان کمترین کاربر را در میان وسایل الکترونیکی دارند. در مجموع نسل زد بیشتر از سایر نسل‌ها کاربر انواع وسایل الکترونیکی است.

همچنین مرورگر کروم انتخاب اول کاربران ایرانی برای استفاده از اینترنت در هر دو دستگاه تلفن همراه و دسکتاب است. فایرفاکس در دسکتاب رتبه دوم استفاده کاربران ایرانی را دارد.

 

دلایل استفاده از اینترنت در میان کاربران ایرانی

رسیدگی به فعالیت‌های بانکی، پیگیری اخبار و خرید اینترنتی سه دلیل اصلی کاربران برای استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

زن‌ها بیشتر از مردان از اینترنت برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می‌کنند در مقایسه مردان بیشتر برای دنبال کردن اخبار، گوش دادن به موسیقی، وقت گذرانی، کسب درآمد و بازی بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند.

همچنین نسل زد با اختلاف بیشتر از نسل‌های بزرگتر از خودش از اینترنت برای بازی کردن استفاده می‌کند و پس از بازی نیز گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال و وقت‌گذرانی دلایل بعدی هستند.

استفاده از اینترنت برای خدمات بانکی و دنبال کردن اخبار در میان کاربران نسل ایکس رایج‌تر است.

همچنین این گزارش نشان میدهد که سرزدن به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نخستین کاری است که اکثر کاربران با هر جنسیت بعد از بیدار شدن انجام می‌ٔدهند.

این گزارش نشان میدهد که پرسه زنی در شبکه‌های اجتماعی با اختلاف پرتکرارترین کاری است که بخش اعظم کاربران هنگام تماشای فیلم و سریال انجام می‌دهند.

تلگرام محبوب‌ترین پیام رسان در ایران

این گزارش نشان میدهد که تلگرام پراستفاده‌ترین پیام‌رسان میان همه کاربران است. این در حالی است که این پیام رسان سالهاست در ایران مورد فیلتر قرار گرفته است.

در میان سوپراپلیکیشن‌ها نیز اسنپ و ایرانسل من در رتبه‌های بالاتر محبوبیت از نظر کاربران قرار دارند.

بر اساس این گزارش تمایل به خرید آنلاین در نسل ایکس کمتر از سایل نسل‌ها و در نسل y  بیشتر از سایر نسل‌هاست. از طرفی نسل زد بیشتر از دیگران خرید اینترنتی انجام می‌دهد.

به طور میانگین خرید آنلاین پوشاک بیشترین و خرید آنلاین جواهر کمترین سهم را در میان خرید آنلاین کالاها و خدمات داشته است.

 

کاربران پیگیر چه موضوعات خبری هستند؟

کاربران اخبار اجتماعی، علم و فناوری و اقتصادی را بیشتر از سایر موضوعات خبری دنبال می‌کنند د رمقابل اخبار ورزشی و بین‌الملل کمترین مخاطب را در میان کاربران شرکت کننده در این نظرسنجی داشته است.

۸۵ درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی از پیام‌رسان‌ها برای اطلاع از اخبار استفاده می‌کنند. فقط ۱۴ درصد برای پیگیری اخبار به شبکه اجتماعی ایکس و روزنامه‌ها مراجعه می‌کنند.

وب‌سایت‌های خبری و شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام فاصله کمی از نظر میزان مرجعیت در میان کاربران برای اطلاع‌ر سانی اخبار دارند.

پیشنهادهای گوگل در تلفن همراه برای ۴۰ درصد کاربران مجرایی برای اطلاع از اخبار است.

مواجهه با تبلیغات برندها

نسل‌های مختلف مواجهه متفاوتی با رسانه‌ها دارند. نسل زد بیشتر در معرض شبکه‌های اجتماعی و نسل Y و ایکس کمترین مواجهه را در بیلبوردها تجربه می‌کنند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow