مقابله متا با محتوای غیر اصیل در فیسبوک؛ ۱۰ میلیون حساب جعلی حذف شد

شرکت متا در ادامه اقدامات اخیر یوتیوب، اعلام کرد که برای مقابله با انتشار محتوای «غیر اصیل» در فیسبوک گام‌های جدیدی برداشته و ۱۰ میلیون حساب جعلی نیز حذف شده است. به گزارش تک‌ناک، منظور از محتوای غیر اصیل، بازنشر مکرر متن‌ها، تصاویر یا ویدیوهای دیگران بدون ایجاد ارزش افزوده یا تغییر خلاقانه است. بر […] نوشته مقابله متا با محتوای غیر اصیل در فیسبوک؛ ۱۰ میلیون حساب جعلی حذف شد اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۲۴ تیر , ۱۴۰۴ - 11:00
 2
مقابله متا با محتوای غیر اصیل در فیسبوک؛ ۱۰ میلیون حساب جعلی حذف شد

شرکت متا در ادامه اقدامات اخیر یوتیوب، اعلام کرد که برای مقابله با انتشار محتوای «غیر اصیل» در فیسبوک گام‌های جدیدی برداشته و ۱۰ میلیون حساب جعلی نیز حذف شده است.

به گزارش تک‌ناک، منظور از محتوای غیر اصیل، بازنشر مکرر متن‌ها، تصاویر یا ویدیوهای دیگران بدون ایجاد ارزش افزوده یا تغییر خلاقانه است.

بر اساس اعلام متا، این شرکت تنها در سال جاری حدود ۱۰ میلیون حساب کاربری حذف کرده است، که خود را به جای تولیدکنندگان بزرگ محتوا جا زده بودند. همچنین با ۵۰۰ هزار حسابی که درگیر فعالیت‌های اسپم‌گونه یا تعاملات جعلی بوده‌اند، برخورد شده است. این اقدامات شامل کاهش دیده‌ شدن نظرات این حساب‌ها و محدود کردن پخش محتوای آنها برای جلوگیری از کسب درآمد از طریق پلتفرم بوده است.

این به‌روزرسانی در حالی منتشر شده است که چند روز قبل، یوتیوب نیز سیاست‌های خود را در قبال محتوای غیر اصیل شفاف‌تر کرد. محتوایی که به‌ صورت انبوه یا تکراری تولید می‌شود —که اکنون با کمک فناوری هوش مصنوعی به‌راحتی قابل ساخت است— هدف این محدودیت‌ها قرار گرفته‌اند.

شرکت متا تأکید کرده است که هدف آن جریمه کردن کاربران فعال در تعامل با محتوای دیگران، مانند ساخت ویدیوهای واکنشی، پیوستن به ترندها یا افزودن دیدگاه شخصی نیست. بلکه تمرکز این اقدامات بر حساب‌هایی است که محتوای دیگران را بدون تغییر یا اعتباردهی بازنشر می‌کنند، به‌ویژه آنهایی که وانمود می‌کنند خود تولیدکننده محتوا هستند.

طبق اعلام شرکت، حساب‌هایی که به‌طور مداوم از محتوای دیگران سوءاستفاده کنند، برای مدتی دسترسی به برنامه‌های درآمدزایی فیسبوک را از دست خواهند داد و میزان دیده‌ شدن پست‌های آنها نیز کاهش می‌یابد. همچنین فیسبوک در صورت شناسایی نسخه‌های تکراری از یک ویدیو، پخش آنها را محدود خواهد کرد تا بازدیدها و اعتبار به تولیدکننده اصلی اختصاص یابد.

علاوه بر این، متا در حال آزمایش سیستمی است که در ویدیوهای تکراری، پیوندی به محتوای اصلی اضافه می‌کند تا بینندگان بتوانند نسخه واقعی را ببینند.

مقابله متا با محتوای غیر اصیل در فیسبوک

این تغییرات در شرایطی صورت می‌گیرد که متا از سوی کاربران خود در پلتفرم‌های مختلف از جمله اینستاگرام، به دلیل اجرای اشتباه و بیش‌ازحد سیاست‌های خود توسط سیستم‌های خودکار با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. در حال حاضر، طوماری با نزدیک به ۳۰ هزار امضا از متا خواسته است تا به مشکل غیرفعال‌سازی نادرست حساب‌ها و نبود پشتیبانی انسانی رسیدگی کند؛ مسئله‌ای که باعث سرخوردگی کاربران و لطمه به کسب‌وکارهای کوچک شده است. متا هنوز به این انتقادات پاسخی رسمی نداده است.

هرچند تمرکز اصلی به‌روزرسانی جدید بر جلوگیری از کسب سود از طریق سرقت محتوای دیگران است، اما نگرانی‌ها درباره رشد محتوای غیر اصیل در فیسبوک همچنان در حال افزایش می‌باشد.

با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی، پلتفرم‌ها مملو از محتوای بی‌کیفیت تولیدشده توسط AI شده‌اند؛ پدیده‌ای که برخی آن را «آشغال محتوای هوش مصنوعی» می‌نامند. به‌ عنوان مثال، در یوتیوب به‌راحتی می‌توان ویدیوهایی یافت که صرفاً ترکیبی از عکس‌ها و کلیپ‌های قدیمی با صدای گوینده‌ای مصنوعی هستند.

اگرچه در بیانیه متا به‌ طور مستقیم به محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی اشاره‌ای نشده است، اما توصیه‌های این شرکت نشان می‌دهد که این نوع محتوا نیز زیر ذره‌بین قرار دارد. متا از سازندگان محتوا خواسته است که صرفاً با چسباندن کلیپ‌ها به یکدیگر یا افزودن واترمارک، محتوای جدید نسازند، بلکه بر «روایت‌گری اصیل» تمرکز کنند و از ساخت ویدیوهای کوتاه بی‌ارزش خودداری نمایند.

همچنین این شرکت به کاربران هشدار داده است که از بازنشر محتوای تولیدشده در سایر اپلیکیشن‌ها خودداری کنند؛ قانونی که از گذشته نیز در پلتفرم پابرجا بوده است. همچنین تأکید کرده است که زیرنویس‌های ویدیو باید با کیفیت باشند، که می‌تواند به معنای کاهش استفاده از زیرنویس‌های خودکار و ویرایش‌نشده AI باشد.

متا با محتوای غیر اصیل در فیسبوک مقابله می کند

این تغییرات به‌صورت تدریجی در ماه‌های آینده اجرا خواهند شد و متا اعلام کرده است که به تولیدکنندگان محتوا زمان کافی برای تطبیق با سیاست‌های جدید را خواهد داد. اگر تولیدکنندگان احساس کنند که محتوای آنها به‌درستی پخش نمی‌شود، می‌توانند با استفاده از داشبورد حرفه‌ای فیسبوک، دلایل آن را در بخش جدید آمار پست‌ها مشاهده کنند.

علاوه بر این، در صفحه پشتیبانی مخصوص حساب‌های حرفه‌ای، کاربران می‌توانند بررسی کنند که آیا در معرض خطر جریمه یا قطع دسترسی به قابلیت‌های درآمدزایی قرار دارند یا خیر.

شرکت متا اغلب اطلاعات مربوط به حذف محتواها را در گزارش‌های شفافیت فصلی خود منتشر می‌کند. این شرکت در آخرین فصل اعلام کرد که ۳ درصد از کاربران فعال ماهانه جهانی فیسبوک، حساب‌های جعلی بوده‌اند و تنها در فاصله ژانویه تا مارس ۲۰۲۵، یک میلیارد حساب جعلی را مسدود کرده است.

در همین حال، متا در ایالات متحده از نقش مستقیم خود در راستی‌آزمایی محتوا عقب‌نشینی کرده و به سبک شبکه اجتماعی X (توییتر سابق)، به مدل یادداشت‌های اجتماعی (Community Notes) روی آورده است؛ مدلی که در آن، کاربران و مشارکت‌کنندگان درباره درستی محتواها و پایبندی آنها به استانداردهای اجتماعی تصمیم می‌گیرند.

نوشته مقابله متا با محتوای غیر اصیل در فیسبوک؛ ۱۰ میلیون حساب جعلی حذف شد اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow