منبع جدیدی برای تولید آنتی‌ بیوتیک‌ های قوی کشف شد

دانشمندان در قطب شمال اکتینوباکتری‌‌ جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند با تولید ترکیباتی، منبع جدیدی برای آنتی‌بیوتیک‌ های قوی باشد. به گزارش تک‌ناک، این کشف می‌تواند در مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند و باعث ساخت داروهای جدید شود. دکتر پایوی تاملا و تیم او در دانشگاه هلسینکی روی اکتینوباکتری‌ها که نوعی باکتری هستند که... نوشته منبع جدیدی برای تولید آنتی‌ بیوتیک‌ های قوی کشف شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 14:59
 0  1
منبع جدیدی برای تولید آنتی‌ بیوتیک‌ های قوی کشف شد

دانشمندان در قطب شمال اکتینوباکتری‌‌ جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند با تولید ترکیباتی، منبع جدیدی برای آنتی‌بیوتیک‌ های قوی باشد.

به گزارش تک‌ناک، این کشف می‌تواند در مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند و باعث ساخت داروهای جدید شود.

دکتر پایوی تاملا و تیم او در دانشگاه هلسینکی روی اکتینوباکتری‌ها که نوعی باکتری هستند که در خاک و سایر محیط‌ها یافت می‌شوند، تمرکز کردند.

تاملا به Interesting Engineering (IE) گفت: «تاکنون اکتینوباکتری‌ها ترکیبات زیست فعال زیادی را منتقل کرده‌اند، که برخی از آنها اکنون به عنوان آنتی‌بیوتیک های قوی و سایر داروها مانند داروهای ضد سرطان و تعدیل‌‌کننده ایمنی استفاده می‌شوند.»

وی تصریح کرد: «اولین آنتی‌بیوتیک مورد استفاده پس از پنی‌سیلین که از اکتینوباکتری‌ها کشف شد، استرپتومایسین اولین داروی مؤثر بر سل ریوی بود.»

شکار اکتینوباکتری‌‌

در حالی که 70 درصد آنتی‌بیوتیک‌های فعلی از اکتینوباکتری‌های خاک سرچشمه می‌گیرند، اما اکثر محیط‌های زمین برای کشف آنتی‌بیوتیک دست نخورده باقی مانده‌اند.

به همین دلیل، محققان تصمیم گرفتند تا این مولکول‌های جدید را در اقیانوس منجمد شمالی جست‌وجو کنند.

اما آنها به دنبال روش سنتی که باکتری‌ها را به طور کامل از بین می‌برد نیستند. آنها به دنبال ترکیباتی هستند که می‌توانند توانایی باکتری‌ها را در ایجاد بیماری یا قدرت بیماری‌زایی آنها کاهش دهند.

تاملا در این باره توضیح داد: «هدف‌گیری ویروس‌زایی به جای کشتن باکتری‌ها، به عنوان یکی از گزینه‌های درمان عفونت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و خطر کمتری برای مقاومت ضد میکروبی دارد.»

آنها نمونه‌هایی را از اقیانوس شمالی جمع‌آوری و از نظر خواص ضد ویروسی آزمایش کردند.

در راستای انجام این کار، تیم از تکنیک‌های آزمایشگاهی پیچیده برای تجزیه و تحلیل عصاره‌های اکتینوباکتری‌های دریایی استفاده کردند.

پس از ماه‌ها تحقیق، محققان به پیشرفتی دست یافتند. آنها با یک ترکیب طبیعی مواجه شدند که می‌تواند ویروس‌زایی یک سویه خطرناک باکتری E. coli را مهار کند.

تاملا در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: «ما ترکیبی را کشف کردیم که ویروس‌زایی باکتری E. coli (EPEC) را بدون تأثیر بر رشد آن مهار می‌کند.»

کشف اکتینوباکتری‌ جدیدی برای تولید آنتی‌ بیوتیک‌ های قوی

ترکیبات جدید

باکتری EPEC یکی از علل اصلی اسهال شدید، به ویژه در کودکان زیر پنج سال است.

این باکتری به پوشش روده می‌چسبد و سموم مضر را به سلول‌های میزبان تزریق و عملکرد طبیعی سلول‌ها را مختل می‌کند و باعث بیماری می‌شود.

در این مطالعه، ترکیبات از چهار گونه اکتینوباکتری‌‌ جمع‌آوری شده در طی یک سفر تحقیقاتی نروژی به دریای قطب شمال در سال 2020 استخراج شد.

اکتینوباکتری‌های جدا شده در محیط آزمایشگاهی کشت، استخراج و در برابر EPEC آزمایش شدند.

تاملا بیان کرد: «بیشتر چالش‌ها مربوط به نمونه‌ها در بخش فرایند طولانی بود که شامل کشت و استخراج تا تقسیم‌بندی و جداسازی می‌شد.»

فرایند تشخیص، دو ترکیب ناشناخته قبلی را با فعالیت ضد ویروسی یا ضد باکتریایی قوی شناسایی کرد.

یک ترکیب از سویه ناشناس Rhodococcus به نام T091-5 جدا شد، در حالی که دیگری از سویه ناشناس Kocuria با برچسب T160-2 به دست آمد.

در میان این دو، ترکیب T091-5 به دلیل عدم تأثیر آن بر رشد EPEC امیدوارکننده‌ترین است.

تاملا تأکید کرد: «این موارد یافته‌های بسیار اولیه می‌باشند و قبل از اینکه بدانیم آیا آنها کاندیدهای خوبی برای کاربردهای درمانی هستند یا خیر، باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرند.»

وی توضیح داد: «در این مقاله، هدف ما در درجه اول این بود که نشان دهیم روش‌های غربالگری پیشرفته و فنوتیپی به چه میزان می‌تواند برای کشف نامزدهای جدید آنتی‌بیوتیک مفید باشد و چگونه می‌توان آنها را برای مطالعه محصولات طبیعی دریایی که مقدار نمونه می‌تواند بسیار محدود باشد، ادغام کرد.»

این مطالعه در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شده است.

 

نوشته منبع جدیدی برای تولید آنتی‌ بیوتیک‌ های قوی کشف شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow