نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 اولترا

بهترین، هوشمندترین و حتی قدرتمندترین گوشی اندرویدی دنیا. جدیدترین گوشی پرچم‌دار سامسونگ رو با «ترین»های زیادی می‌توان توصیف کرد. سامسونگ در طراحی Galaxy S24 اولترا به معنی واقعی کلمه سنگ‌ تمام گذاشته و معلوم است که ساخت بهترین گوشی اندرویدی دنیا مهم‌ترین اولویت شرکت کره‌ای در ساخت این محصول خود بوده است. در این مطلب... نوشته نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 اولترا اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 14:59
 0  1
نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 اولترا

بهترین، هوشمندترین و حتی قدرتمندترین گوشی اندرویدی دنیا. جدیدترین گوشی پرچم‌دار سامسونگ رو با «ترین»های زیادی می‌توان توصیف کرد.

سامسونگ در طراحی Galaxy S24 اولترا به معنی واقعی کلمه سنگ‌ تمام گذاشته و معلوم است که ساخت بهترین گوشی اندرویدی دنیا مهم‌ترین اولویت شرکت کره‌ای در ساخت این محصول خود بوده است.

در این مطلب قصد داریم به نقد و بررسی گوشی سامسونگ اس 24 اولترا بپردازیم و تک‌تک جنبه‌ها و المان‌های آن را زیر ذره‌بین ببریم. پس با تک‌ناک و ادامه این مقاله همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و کیفیت ساخت سامسونگ اس 24 اولترا

اولین موردی که در طراحی گوشی گلکسی S24 Ultra توجه شما را به خودش جلب می‌کند، تخت بودن کامل صفحه‌نمایش آن است؛ چراکه سامسونگ سال‌ها بود که در طراحی گوشی‌های بالارده و پرچم‌دار خود از صفحه‌نمایش لبه‌دار استفاده می‌کرد.

تغییر دوم استفاده از فلز گزان‌قیمت و مستحکم تیتانیوم در طراحی فریم این گوشی هوشمند است. استفاده از تیتانیوم بدین معناست که گلکسی اس 24 اولترا در برابر ضربه و سقوط از ارتفاع بسیار مقاوم‌تر از گذشته است و قرار نیست به راحتی آسیب جدی به آن وارد شود.

سامسونگ همچنین از محافظ گوریلا گلس Armor در ساخت این گوشی استفاده کرده است که به گفته خود شرکت در برابر خط‌و‌خش تا 4 برابر مقاوم‌تر از نمایشگر گلکسی اس 23 اولترا است.

سامسونگ گلکسی S24 اولترا در رنگ‌های متنوع و مختلفی همچون مشکی، بنفش، خاکستری، زرد، سبز،‌نارنجی و ارغوانی به بازار عرضه شده است تا برای هر سلیقه‌ای گزینه‌ای برای ارائه داشته باشد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی S24 اولترا

نمایشگر جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ ابعادی 6.8 اینچی دارد و از پنل  Dynamic LTPO AMOLED 2Xاستفاده می‌کند. این موارد به‌علاوه‌ی 1440 در 3120 پیکسلی و نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی حاکی از آن است که حداقل در مبحث مشخصات نمایشگر پرچمدار فعلی سامسونگ هیچ تفاوتی با نسل قبل خود نداشته است.

اما این گزاره کاملاً درست نیست، چراکه نمایشگر S24 Ultra از روشنایی 2600 نیتی بهره می‌برد که 800 نیت بیشتر از نسل قبل خود است. این بدان معناست که گلکسی اس 24 اولترا در زیر آفتاب و محیط‌های روشن عملکرد بسیار بهتری در نمایش تصاویر و متون خود دارد.

گفتنی است که صفحه‌نمایش Galaxy S24 اولترا از قابلیت‌های HDR 10+ و نمایشگر همیشه روشن (Always On Display) نیز پشتیبانی می‌کند. در مجموع و در این بخش، گوشی گلکسی اس 24 اولترا به دلیل بهبودهایی نظیر نمایشگر همیشه تخت و روشنایی بسیار خوب، یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌ها در میان گوشی‌های جهان را داراست.

اسپیکر و صدا

اسپیکر و صدا

سامسونگ در ساخت این گوشی خود از اسپیکرهای دوگانه استریو با صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز استفاده کرده که از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند و توسط کمپانی  AKGتوسعه پیدا کرده‌اند.

این همکاری چندین ساله دو کمپانی سامسونگ و AKG در ساخت هندزفری‌ها و تنظیم اسپیکر گوشی‌های گلکسی، نقش شایانی در قدرت محصولات شرکت کره‌ای و پیشی گرفتن آن از رقبا در بخش صدا داشته است.

یکی از قابلیت‌های جالب این گوشی در مبحث صدا، تبدیل صداهای ضبط شده به متن است و این اپلیکیشن حتی قابلیت تفکیک صداهای دیگران از هم در محیط‌های شلوغ را نیز دارد!

گفتنی است که همانند دیگر گوشی‌های بالارده بازار امروز، گلکسی S24 Ultra نیز از جک 3.5 میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند و برای اتصال هنذزفری‌های سیمی خود ناچار به تهیه مدل‌های تایپ سی یا استفاده از مبدل هستید.

نرم افزار

نرم افزار گوشی سامسونگ

گوشی سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا با سیستم‌عامل اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6.1 به بازار عرضه شده است. در نسخه 6.1 رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با بهبودهای زیادی روبه‌رو بوده که تجربه استفاده از این گوشی را به‌شدت روان و سریع و البته لذت‌بخش کرده است.

یکی از نکات تحسین‌برانگیز در مورد این گوشی آن است که سامسونگ قول داده که تا سال 2031 یعنی هفت سال دیگر از این گوشی پشتیبانی نرم‌‌افزاری خواهد کرد و نسخه‌های جدید اندروید را برای آن منتشر می‌کند.

بدون‌شک اما مهم‌ترین بخش در نرم‌افزار گوشی گلکسی S24 Ultra مربوط به هوش مصنوعی اختصاصی آن یعنی Galaxy AI است. این ویژگی آنقدر مهم است که اکثر مانورهای تبلیغاتی شرکت کره‌ای بر روی آن بوده است.

اما آیا Galaxy AI به همان اندازه که تبلیغ و از آن تعریف شده جذاب و کاربردی است؟ بله! هوش مصنوعی اختصصاصی شرکت سامسونگ نه به صورت یک اپلیکیشن مجزا (که تنها وقتی در محیط آن باشید می‌توانید از آن استفاده کنید) بلکه به صورت بخشی از هویت و نرم‌افزار گوشی توسعه داده شده و در اختیار کاربر قرار گرفته است.

به عبارت دیگر گلکسی AI در تک‌تک برنامه‌هایی که بر روی گلکسی S24 اولترا نصب می‌کنید حضور دارد و می‌تواند به شما کمک کند. مثلاً می‌توانید در بخش گالری از او بخواهید ویدیوهایی که ضبط کردید را اسلوموشن کند یا منظره‌ای را برایش توصیف کنید تا عکسی که در پس ذهن خود تصور می‌کنید را به تصویر دربیاورد.

مجموع تمام این موارد باعث شده که نرم‌افزار بدون‌ شک یکی از بهترین بخش‌های گلکسی S24 Ultra باشد که وجودش تمایز آشکاری با نسل قبل خود ایجاد می‌کند.

سخت افزار

پردازنده S24 Ultra

سخت‌افزار از بخش‌هایی است که جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ در آن بهبودهایی اساسی نسبت به نسل قبل خود داشته است. این بهبودها به گونه‌ای است که گلکسی اس 24 اولترا را حدود چهل درصد سریع‌تر از S23 Ultra کرده است.

در قلب این گجت قدرتمند تراشه اسنپدراگون نسل سوم قرار گرفته که البته توسط خود سامسونگ شخصی‌سازی شده تا بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهد. همین مورد موجب شده تا نه‌تنها اس 24 اولترا تفاوت فاحشی با برادر بزرگ‌تر خود داشته باشد، بلکه در برابر آیفون 15 پرو و به بیان دقیق‌تر چیپست A17 Pro اپل نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و آن را حسابی به چالش بکشد.

تراشه بهترین گوشی برند سامسونگ با معماری 4 نانومتری و توسط کمپانی TSMC تولید شده و از 8 هسته تشکیل شده است که در سه کلاستر قرار گرفته‌اند. این سه کلاستر شامل یک هسته اصلی Cortex-X4 با فرکانس 3.39 گیگاهرتز،‌ پنج هسته پرمصرف Cortex-A720 با فرکانس متغیر 2.9 تا 3.1 گیگاهرتز و درنهایت دو هسته کم مصرف Cortex-A520 با فرکانس 2.20 گیگاهرتز می‌شود.

پردازنده گرافیکی گلکسی S24 Ultra نیز Adreno 750 با کلاک 1 گیگاهرتز است که موجب گردیده عملکرد آن تا 25 درصد از اس 23 اولترا بهتر و در مصرف شارژ باتری بهینه‌تر باشد. این پردازنده گرافیکی به گوشی مورد بحث ما این قدرت را بخشیده تا سنگین‌ترین بازی‌های موبایلی با بالاترین تنظیمات گرافیکی را حداقل با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند!

سامسونگ در نسل جدید گوشی‌های پرچم‌دار خود حافظه رم 8 گیگابایتی را به طور کامل حذف کرده و تمام سه مدل گلکسی S24 اولترا با به ترتیب 256، 512 و 1024 گیگابایتی، با رم 12 گیگابایتی تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

ترکیب سرعت، قدرت و البته بهینه بودن موجب گردیده تا گلکسی اس 24 اولترا نه‌تنها یکی از قدرتمندترین گجت‌های قابل حمل بازار، بلکه یکی از بهترین مقاصد برای تجربه گیم‌ها و بازی‌های مختلف باشد.

دوربین

دوربین گوشی سامسونگ S24 اولترا

سامسونگ با گلکسی S24 Ultra به بهتر کردن ویژگی‌ها و عدد مگاپیکسل گوشی خود بسنده نکرده بلکه با تلفیق AI با آن و استفاده از آن برای عکس‌برداری،‌ یکی از بهترین تجربه‌های ممکن برای عکاسی را در هر گوشی موبایلی که تاکنون ساخته شده خلق کرده است.

دوربین اصلی و پشتی این دستگاه شامل 5 سنسور است که یکی از آن‌ها سنسور درواقع حسگری برای فوکوس خودکاری لیزری،‌ تشخیص عمق تصویر و مجموع به کمک کردن هرچه بهتر کیفیت عکاسی است. اما چهار دوربین اصلی گلکسی S24 Ultra را یک دوربین واید و اصلی، ‌یک دوربین اولتراواید، ‌یک دوربین تله‌فوتو و یک دوربین پریسکوپ تله‌فوتو تشکیل می‌دهند. گفتنی است دوربین تله‌فوتو این گوشی هوشمند تا 5 برابر قوی‌تر از نسل قبل شده و دوربین‌های دیگر نیز شامل بهبودهایی شده‌اند.

دوربین اصلی این محصول 200 مگاپیکسلی با لنز واید بوده و از قابلیت‌هایی همچون فوکوس خودکار چند محوره و لرزش‌گیری اپتیکال تصویر بهره می‌برد. دوربین اولتراواید همانند نشل قبل 12 مگاپیکسلی بوده و توانایی پوشش 120 درجه‌ای دارد.

دوربین تله‌فوتو که بزرگ‌ترین وجه تمایز آن در این زمینه با اس 23 اولترا است، 50 مگاپیکسلی بوده و بزرگ‌نمایی 5 برابری را فراهم می‌کند. در انتها دوربین پریسکوپ تله‌فوتو را داریم که با ترکیب زوم دیجیتال و اپتیکال امکان زوم 100 برابری را به کاربر می‌دهد و با حسگر 10 مگاپیکسلی‌اش کاری می‌کند که حتی در این مقدار زوم باورنکردنی نیز تصاویر همچنان واضح و باکیفیت باشند.

این دوربین‌های چهارگانه می‌توانند با کیفیت 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه، 4K تا 120 فریم بر ثانیه و Full HD تا نرخ 240 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند و در این راه از قابلیت‌هایی نظیر لرزش‌گر الکترونیکی-ژیروسکوپی تصویر، HDR 10+ و ضبط صدای استریو نیز بهره می‌برند.

درنهایت اما دوربین سلفی S24 اولترا، 12 مگاپیکسلی با لنز واید بوده و می‌تواند با رزولوشن 4K تا نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز فیلم‌برداری کند. طرفداران شبکه‌های اجتماعی به لطف این دوربین می‌توانند بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر سلفی ممکن را ثبت کنند و سامسونگ نیز با طراحی دوربین‌های خود بار دیگر به رقبا ثابت کرد که همچنان در این بخش فوق‌العاده و شکست‌ناپذیر است.

باتری

باتری گوشی S24 Ultra

باتری از قسمت‌هایی است که ظرفیت آن نسبت به نسل‌های قبل تغییری نکرده اما به لطف چیپست شخصی‌سازی شده کره‌ای‌ها عملکرد بهینه‌تر و شارژدهی به مراتب بیشتری دارد. باتری گوشی گلکسی S24 Ultraاز نوع لیتیوم یونی بوده و ظرفیت آن 5000 میلی‌آمپر ساعت است.

با اینکه باتری این گوشی هوشمند از ظرفیت خوب و بالایی بهره می‌برد اما حداکثر توان پشتیبانی شده توسط آن بسیار کمتر از رقبا است (45 وات) و درنتیجه سرعت شارژ شدن نسبتاً پایین موجب گردیده که باتری قطعاً یکی از نقاط قوت این گوشی تلقی نشود. با این وجود باتری S24 اولترا عملکرد بسیار خوبی دارد اما به اندازه دیگر جنبه‌های این محصول بی‌نقص نیست.

حسگرها و ارتباطات

حسگرها و ارتباطات

گلکسی S24 Ultra به حسگرهای اثرانگشت (از نوع اولتراسونیک که در زیر نمایشگر تعبیه شده)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت،‌ قطب‌نما و فشارسنج هوا مجهز شده است و از آن‌ها بهره می‌برد. همچنین این گوشی پرچم‌دار از بلوتوث 5.3 و اینترنت 5G نیز پشتیبانی می‌کند.

نتیجه‌گیری

در مجموع گوشی سامسونگ S24 اولترا بهترین و کامل‌ترین گوشی اندرویدی حال‌حاضر دنیا است. از وضوح نمایشگر،‌ چیپست قدرتمند شخصی‌سازی شده،‌عملکرد عالی دوربین‌ها و استفاده از هوش مصنوعی گلکسی  AIهمه و همه دست به دست هم داده‌اند تا سامسونگ بار دیگر بر تخت پادشاهی بازار گوشی‌های اندرویدی تکیه بزند.

اگر با قیمت بالای این محصول مشکلی ندارید و به دنبال یک گوشی هوشمند همه‌فن حریف می‌گردید، ‌به‌ هیچ وجه در خرید گلکسی S24 اولترا تردید نکنید.

نوشته نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 اولترا اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow