نگاهی به وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم 2024

در گزارش اولیه مؤسسه تحقیقاتی کانالیس (Canalys) درباره بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم سال 2024، مشخص شد که عرضه گوشی‌های هوشمند به طور سالانه و متوالی رشد داشته است. به گفته تحلیل‌گران این مؤسسه، چرخه تعویض دستگاه‌ها عامل اصلی این رشد از ماه ژوئیه تا سپتامبر بوده است، و در این بازه […]

۲۵ مهر , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  4
نگاهی به وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم 2024

در گزارش اولیه مؤسسه تحقیقاتی کانالیس (Canalys) درباره بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم سال 2024، مشخص شد که عرضه گوشی‌های هوشمند به طور سالانه و متوالی رشد داشته است. به گفته تحلیل‌گران این مؤسسه، چرخه تعویض دستگاه‌ها عامل اصلی این رشد از ماه ژوئیه تا سپتامبر بوده است، و در این بازه زمانی رقابت بین برندها بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته است. با دیجی رو همراه باشید.

سامسونگ در صدر، اما به سختی

سامسونگ توانسته همچنان جایگاه اول خود در بازار گوشی‌های هوشمند را در سه ماهه سوم سال نیز حفظ کند، اما طبق گزارش کانالیس، این کمپانی به سختی موفق به نگهداشتن این جایگاه شده است. این موضوع به این دلیل بود که اپل در همین بازه زمانی موفق شد به همان سهم بازار سامسونگ دست یابد. اگر این سهم بازار به درصد کامل گرد شود، هر دو شرکت با 18 درصد سهم در یک سطح قرار می‌گیرند.

این به خوبی نشان می‌دهد که اپل در حال نزدیک شدن به سامسونگ است و احتمال دارد در آینده نزدیک جایگاه نخست بازار را از آن خود کند.

بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم 2024

اپل در آستانه صدرنشینی

اپل در سه ماهه سوم 2024 با تقاضای بالا برای آیفون 15 و دستگاه‌های جدید خود، بیشترین حجم فروش را در تمامی سه ماهه‌های سوم تاریخ خود ثبت کرد. یکی از دلایل اصلی رشد فروش اپل در این بازه زمانی، افزایش تمایل بازار به دستگاه‌های پریمیوم بوده است. گوشی‌های رده‌بالای اپل با استقبال گسترده‌ای مواجه شده‌اند که به تقویت جایگاه این شرکت در بازار کمک کرده است.

با عرضه آیفون 16 در آینده نزدیک، پیش‌بینی می‌شود که اپل در سه ماهه چهارم 2024 جایگاه نخست را در بازار گوشی‌های هوشمند به دست آورد. همچنین، این شرکت در نیمه اول سال 2025 نیز، به لطف گسترش ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود به بازارهایی مانند اروپا و چین، همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. البته بازارهایی نظیر چین و اروپا ممکن است با تاخیر کمی به این قابلیت‌های جدید دسترسی پیدا کنند.

موقعیت دیگر برندها: شیائومی، اوپو و ویوو

علاوه بر سامسونگ و اپل، سه برند بزرگ دیگر یعنی شیائومی، اوپو و ویوو نیز در جمع پنج شرکت برتر بازار گوشی‌های هوشمند قرار گرفتند. شیائومی با سهم 14 درصدی از بازار، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته یک درصد افزایش را تجربه کرده است. در حالی که اوپو با سهم 9 درصدی کمی کاهش داشته و ویوو با همان 9 درصد، یک درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.

این ارقام نشان دهنده رقابت فشرده در بین برندهای چینی است، چرا که این شرکت‌ها نه تنها در بازارهای داخلی خود، بلکه در سایر بازارهای جهانی نیز در تلاش برای افزایش سهم بازار خود هستند.

بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم 2024

چالش‌ها و فرصت‌ها در بازار جهانی

علیرغم رشد کلی بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم 2024، همچنان برخی چالش‌های جهانی بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد. به گفته کانالیس، بسیاری از تولید کنندگان با مشکلاتی در ایجاد تقاضا و همچنین موانع مقرراتی، به ویژه در اتحادیه اروپا مواجه هستند. این موضوع ممکن است در آینده نزدیک بر روند رشد این شرکت‌ها تاثیر بگذارد.

با این حال، بازار گوشی‌های هوشمند در فصل تعطیلات که در حال نزدیک شدن است، با فرصت‌های خوبی مواجه خواهد شد. فستیوال دیوالی در هند که در تاریخ 31 اکتبر برگزار می‌شود، روز مجردها در چین (11 نوامبر) که به عنوان بزرگترین روز خرید آنلاین جهان شناخته می‌شود، بلک فرایدی در اواخر نوامبر، و همچنین کریسمس در پایان سال، همگی می‌توانند به افزایش فروش گوشی‌های هوشمند کمک کنند. انتظار می‌رود این رویدادها تاثیر مثبتی بر فروش شرکت‌های بزرگ بازار بگذارند و باعث رشد بیشتری در سه ماهه چهارم شوند.

تغییرات سهم بازار در سال 2024

طبق گزارش کانالیس، سامسونگ در سه ماهه سوم سال 2024 توانست 18 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد که نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته کاهش 3 درصدی داشته است. از طرف دیگر، اپل توانست سهم خود را از 17 درصد در سال 2023 به 18 درصد در سال 2024 افزایش دهد و به این ترتیب در کنار سامسونگ قرار گیرد.

شیائومی که همواره یکی از رقبای قدرتمند در بازار گوشی‌های هوشمند بوده است، سهم خود را از 13 درصد در سال گذشته به 14 درصد رسانده است. در حالی که اوپو از 10 درصد به 9 درصد کاهش یافته است و ویوو نیز یک درصد رشد کرده و به 9 درصد رسیده است.

در نهایت، سایر شرکت‌ها همچنان 32 درصد از بازار را در اختیار دارند که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم 2024

نتیجه‌گیری

بازار گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم 2024 نشان از رشد قابل توجه و رقابت فشرده بین شرکت‌های بزرگ دارد. سامسونگ و اپل در صدر این رقابت قرار دارند و اپل با توجه به استقبال بازار از دستگاه‌های جدیدش و همچنین افزایش تقاضا برای گوشی‌های رده‌بالا، احتمالاً به زودی جایگاه اول را به خود اختصاص خواهد داد. از طرف دیگر، برندهای چینی مانند شیائومی، اوپو و ویوو نیز با تلاش برای افزایش سهم بازار خود در صحنه جهانی به رقابت ادامه می‌دهند.

به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که سه ماهه چهارم 2024 با توجه به فصل تعطیلات و جشنواره‌های مهم خرید پیش رو، رشد بیشتری را برای بازار گوشی‌های هوشمند به همراه داشته باشد و این رقابت همچنان ادامه یابد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow