نگاهی به پشت پرده نبرد حقوقی تیک تاک و آمریکا

کمیته‌ای در مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه با انتشار متن مکتوب استماع پشت درهای بسته‌ای در ماه مارس موافقت کرد. این استماع به بررسی تهدیدات ناشی از تیک‌تاک برای وزارت دادگستری در دفاع از قانونی می‌پردازد که مالک چینی این پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوی محبوب را ملزم به واگذاری دارایی‌های آمریکایی آن می‌کند. به گزارش […] منبع خبر نگاهی به پشت پرده نبرد حقوقی تیک تاک و آمریکا پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۲۶ تیر , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  1
نگاهی به پشت پرده نبرد حقوقی تیک تاک و آمریکا

کمیته‌ای در مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه با انتشار متن مکتوب استماع پشت درهای بسته‌ای در ماه مارس موافقت کرد. این استماع به بررسی تهدیدات ناشی از تیک‌تاک برای وزارت دادگستری در دفاع از قانونی می‌پردازد که مالک چینی این پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوی محبوب را ملزم به واگذاری دارایی‌های آمریکایی آن می‌کند.

به گزارش سرویس حقوقی اخبار فناوری تکنا، شرکت ByteDance که مقر آن در چین قرار دارد، به همراه تیک‌تاک و گروهی از سازندگان محتوای این پلتفرم، شکایت‌هایی را علیه قانونی تنظیم کرده‌اند که در ماه آوریل توسط رئیس‌جمهور جو بایدن به امضا رسید. این قانون در صورت عدم واگذاری دارایی‌های تیک‌تاک تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵، می‌تواند منجر به ممنوعیت این اپلیکیشن با ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی شود.

سخنگوی کمیته انرژی و تجارت مجلس نمایندگان اعلام کرد که وزارت دادگستری از این کمیته درخواست کرده است تا نسخه‌ای از متن مکتوب استماع محرمانه ماه مارس را برای «حمایت از آن‌ها در روند دادرسی» بررسی نماید. وی افزود که نمایندگان مجلس در این جلسه استماع، «اطلاعاتی را از جامعه اطلاعاتی در خصوص خطرات ناشی از اپلیکیشن‌هایی مانند تیک‌تاک که تحت کنترل بازیگران خارجی بوده و مصمم به سوء‌استفاده و سلاح‌سازی از داده‌های شهروندان آمریکایی هستند، دریافت کردند.

سخنگوی کمیته همچنین تاکید کرد که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای علنی کردن متن مکتوب این استماع وجود ندارد. وزارت دادگستری نیز از اظهار نظر خودداری کرده است. ایشان خاطر نشان کرد که از زمان تصویب این قانون، چین به صراحت اعلام کرده است که قصد ندارد کنترل اپلیکیشن‌هایی مانند تیک‌تاک را رها کند. وی گفت این موضوع نشان‌دهنده‌ی آن است که چین از این اپلیکیشن‌ها به شیوه‌ای مغایر با منافع امنیت ملی ایالات متحده علیه مردم آمریکا استفاده می‌کند.

تیک‌تاک که از اظهار نظر خودداری کرد، پیش‌تر ادعا کرده بود که «روند تصویب این قانون به عمد به صورت مخفیانه انجام شد و به سرعت پیش رفت زیرا نویسندگان لایحه می‌دانستند که این تنها راهی است که می‌توانستند آن را به پیش ببرند.»

دادگاه فدرال آمریکا قرار است در تاریخ ۱۶ سپتامبر به صورت شفاهی به چالش‌های حقوقی علیه این قانون رسیدگی کند. وزارت دادگستری نیز موظف است تا تاریخ ۲۶ جولای به شکایت‌های مطروحه پاسخ دهد.

بر اساس سندی که برای اولین بار توسط رویترز گزارش شد، وزارت دادگستری در جلسه استماع محرمانه ماه مارس عنوان کرده بود که اگر نمایندگان مجلس به ByteDance دستور واگذاری تیک‌تاک را صادر کنند، در موقعیت حقوقی قوی‌تری قرار خواهد گرفت.

این جلسه استماع شامل بررسی یک سند یک صفحه‌ای غیرمحرمانه بود که توسط رویترز منتشر شد. در این سند آمده است که تیک‌تاک نگرانی‌های کلیدی امنیت ملی را ایجاد می‌کند زیرا حجم عظیمی از داده‌های حساس را جمع‌آوری می‌کند و مالکیت چینی این اپلیکیشن کاربران آمریکایی تیک‌تاک را در معرض خطر قرار می‌دهد. این سند همچنین می‌افزاید: حکومت جمهوری خلق چین می‌تواند از طریق ByteDance به داده‌های میلیون‌ها کاربر آمریکایی در تیک‌تاک دسترسی پیدا کند و نرم‌افزار روی میلیون‌ها دستگاه آمریکایی را کنترل کند.

لازم به ذکر است که تلاش قبلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، برای ممنوعیت تیک‌تاک در اواخر سال ۲۰۲۰ توسط دادگاه‌ها متوقف شد.

منبع خبر نگاهی به پشت پرده نبرد حقوقی تیک تاک و آمریکا پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow