پشت پرده دستگیری پاول دوروف چه کسانی هستند؟

یک واحد کوچک مبارزه با جرایم سایبری با نام J3 در پاریس مسئول دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، بوده است. به گزارش تک‌ناک، این واحد با وجود اندازه کوچک خود، جاه‌طلبی‌های بزرگی در مبارزه با جرایم سایبری دارد و توانسته است با همکاری بین‌المللی، این عملیات را به سرانجام برساند. این دستگیری نمونه‌ای از توانایی‌های... نوشته پشت پرده دستگیری پاول دوروف چه کسانی هستند؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۱۱ شهریور , ۱۴۰۳ - 14:59
 0  1
پشت پرده دستگیری پاول دوروف چه کسانی هستند؟

یک واحد کوچک مبارزه با جرایم سایبری با نام J3 در پاریس مسئول دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، بوده است.

به گزارش تک‌ناک، این واحد با وجود اندازه کوچک خود، جاه‌طلبی‌های بزرگی در مبارزه با جرایم سایبری دارد و توانسته است با همکاری بین‌المللی، این عملیات را به سرانجام برساند.

این دستگیری نمونه‌ای از توانایی‌های این واحد در مقابله با جرایم دیجیتال پیچیده و افراد برجسته‌ای مانند دوروف است.

تحقیقات درباره دوروف توسط یک واحد کوچک جرایم سایبری در دفتر دادستانی پاریس به رهبری یوهانا بروسه 38 ساله آغاز شد.

بروسه مسئول دستگیری پاول دوروف

به گفته وکلای دادگستری، این دستگیری نشانگر قدرت واحد جرایم سایبری J3 بود، اما سؤال این است که آیا بروسه می‌تواند بر اساس یک استدلال قانونی تا حد زیادی آزمایش نشده، محکومیت پاول دوروف را به دست آورد یا خیر.

لور بکوئو، دادستان پاریس، روز چهارشنبه گفت: «واحد بروسه اوایل سال جاری پس از مشاهده استفاده از برنامه دوروف برای جرایم ادعایی بی‌شمار و افزایش ناامیدی از عدم پاسخ کامل تلگرام به درخواست‌های قضایی، تحقیقات در مورد دوروف را آغاز کرد.»

بروسه از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

بروسه در مصاحبه‌ای با روزنامه لیبراسیون در ژانویه عنوان کرد: «دفتر او بر تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات مربوط به تلگرام و اپلیکیشن پیام‌رسان رقیب تلگرام یعنی دیسکورد نظارت می‌کند، که مقابله با جرم و جنایت در مورد آنها یکی از نبردهای من بود.»

جیسون سیترون، مدیر عامل دیسکورد، به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

واحد جرایم سایبری J3 مهم‌ترین واحد در فرانسه است، که دارای مجوز برای پیگرد قانونی در سراسر کشور می‌باشد.

بر اساس گزارش پارلمانی سال 2022، این کشور کوچک است و تنها با پنج دادستان، بسیار کمتر از 55 تا 60 دادستان جرایم سایبری در سوئیس می‌باشد.

بروسه سال گذشته گفت بود که با منابع محدود، آنها جدی‌ترین جنایات را در اولویت قرار می‌دهند.

بروسه در یک پادکست در سال 2022 گفت که می‌خواهد در این مورد سرسخت باشد، بنابراین مجرمان سایبری معتقد هستند که اگر به فرانسه حمله کنند، به شدت مورد قضاوت و مجازات قرار خواهند گرفت.

بروسه بیان کرد: «ما می‌خواهیم که مردم یا در کشور خودشان یا در فرانسه از طریق حکم بازداشت تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.»

تاکنون نیز از دفتر او برای موارد بسیار حساس استفاده شده است.

پاتریک پرو، که تحقیقات با کمک هوش مصنوعی را در ژاندارمری فرانسه هماهنگ می‌کند و به واحد فرماندهی سایبری وزارت کشور مشاوره می‌دهد، خاطر نشان کرد که J3 در پیگیری پرونده‌هایی که یک سابقه بین‌المللی ایجاد می‌کنند، تاکنون عملکرد نوآورانه‌ای داشته است.

پشت پرده دستگیری پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام چیست؟

دلایل دستگیری پاول دوروف

در اقدامی بی‌سابقه علیه یکی از مدیران ارشد فناوری، دادستان‌ها می‌گویند که پاول دوروف مسئولیت کارهای غیرقانونی ادعایی در پلتفرم خود را بر عهده دارد و او را به اتهام جرایم سازمان‌یافته تحت بازجویی رسمی قرار دادند.

دستگیری دوروف 39 ساله در شنبه گذشته نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در شیوه برخورد برخی مقامات جهانی با رؤسای فناوری است، که تمایلی به مسدود کردن محتوای غیرقانونی در پلتفرم‌های خود ندارند.

پاول دوروف مظنون به همدستی در راه‌اندازی یک پلتفرم آنلاین است که اجازه ارسال تصاویر سوء‌استفاده جنسی از کودکان، قاچاق مواد مخدر و کلاهبرداری را می‌دهد.

وکیل دوروف روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مسئولیت‌پذیری او بیهوده است و این برنامه از قوانین اروپایی تبعیت می‌نماید، که بیانیه قبلی خود تلگرام را تکرار می‌کند.

قرار گرفتن تحت بازجویی رسمی در فرانسه به معنای مجرم بودن یا باعث محاکمه نمی‌شود، اما نشان می‌دهد که قضات معتقد هستند شواهد کافی برای ادامه تحقیقات وجود دارد.

تحقیقات می‌تواند سال‌ها طول بکشد تا اینکه به دادگاه ارسال یا کنار گذاشته شود.

دوروف اکنون به قید وثیقه آزاد می‌باشد، اما در زمینه خروج از فرانسه منع شده است.

آیا به پرونده Sky ECC شباهت دارد؟

بروسه از سال 2020 رهبری J3 را بر عهده داشته است، که به او نظارت بر یکی از مهم‌ترین و بحث برانگیزترین پرونده‌های جرایم سایبری فرانسه را داده بود.

در اواخر سال 2020، J3 مسئولیت بررسی Sky ECC را بر عهده گرفت، که در کنار Encrochat یکی از اصلی‌ترین سرویس‌های ارتباطی رمزگذاری شده بود و توسط گانگسترها برای خرید مواد مخدر و سلاح یا قتل رقبا استفاده می‌شد.

چند سال قبل، پلیس فرانسه، هلند و بلژیک سرورهای آنها را که در شمال فرانسه مستقر بود، هک کردند و به دادستان‌های فرانسه صلاحیت رسیدگی به بسیاری از تحقیقات حاصله را دادند.

به گفته یوروپل، از زمان سرنگونی Encrochat در سال 2020، بیش از 6500 دستگیری صورت گرفته، چرا که قانونی بودن رهگیری‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر در سراسر اروپا به چالش کشیده شده است.

پل کروسکی، بنیان‌گذار کانادایی Encrochat، در ماه فوریه از جمهوری دومینیکن به فرانسه مسترد شد و اکنون در آنجا منتظر محاکمه است.

وکلای ژان فرانسوا ایپ از Sky ECC در حال اعتراض به حکم بازداشت فرانسوی او هستند.

استفان بونیفاسی، وکیل ایپ، گفت که موکلش بی‌گناه است و Sky ECC به عنوان ابزاری برای مجرمان در نظر گرفته نشده و به این ترتیب تجاری‌سازی نشده است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرویس راه‌اندازی شده توسط پائول کروسکی، مانند سایر سرویس‌هایی که از موفقیت جهانی برخوردار شده‌اند، تنها برای محافظت از حریم خصوصی و آزادی تبادل کاربران خود بوده و در هیچ موردی از فعالیت‌های مجرمانه حمایت نکرده است.»

دو وکیل فرانسوی دیگر که روی پرونده‌های Sky ECC و Encrochat کار کرده‌اند، به رویترز گفتند که این تحقیقات قبلی به دادستان‌ها جاه‌طلبی و ایده‌ای برای هدف قرار دادن دوروف داده است.

رابین بینسار، که با پرونده‌های Encrochat در دادگاه عالی فرانسه مبارزه کرده است، بیان کرد که دادستان‌ها باید ثابت کنند که پاول دوروف از جرم و جنایت در این برنامه اطلاع داشته و آن را تأیید کرده است و استدلال آنها را «کاملا مشکوک» خواند.

وی در این باره گفت: «این واقعیت که تلگرام با درخواست‌های مجری قانون مطابقت نکرده است، به طور خودکار فرد را در یک پروژه مجرمانه شریک نمی‌کند.»

بینسار تصریح کرد: «واضح است که فرانسه به دنبال ارائه‌دهندگان پیام‌های رمزگذاری شده است و سایر اپراتورهای چنین برنامه‌هایی مانند سیگنال باید نگران این باشند که آیا آنها با مقررات فرانسه مطابقت دارند یا خیر. چرا که اگر آنها مطابقت نداشته باشند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»

سیگنال بلافاصله به یک درخواست برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نداد.

یک منبع در دفتر دادستانی پاریس اعلام کرد که تحقیقات Sky ECC هیچ ارتباطی با تحقیقات پاول دوروف بنیان‌گذار تلگرام ندارد.

 

نوشته پشت پرده دستگیری پاول دوروف چه کسانی هستند؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow