پیشرفت چشمگیر در فناوری سلول‌های خورشیدی پروسکایتی

تیمی از محققان دانشگاه علم و فناوری هواژونگ چین، موفق به دستاوردی بی‌نظیر در زمینه سلول‌های خورشیدی شده‌اند. آن‌ها با ساخت سلولی خورشیدی دواتصالی تماماً پروسکایتی، رکورد جدیدی در بازدهی تبدیل انرژی به ثبت رساندند. این سلول خورشیدی توانسته است 28.49 درصد از انرژی نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. اهمیت این دستاورد زمانی […] منبع خبر پیشرفت چشمگیر در فناوری سلول‌های خورشیدی پروسکایتی پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ - 11:59
 0  3
پیشرفت چشمگیر در فناوری سلول‌های خورشیدی پروسکایتی

تیمی از محققان دانشگاه علم و فناوری هواژونگ چین، موفق به دستاوردی بی‌نظیر در زمینه سلول‌های خورشیدی شده‌اند. آن‌ها با ساخت سلولی خورشیدی دواتصالی تماماً پروسکایتی، رکورد جدیدی در بازدهی تبدیل انرژی به ثبت رساندند. این سلول خورشیدی توانسته است 28.49 درصد از انرژی نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. اهمیت این دستاورد زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این بازدهی توسط یک سازمان مستقل تأیید شده است. این نشان می‌دهد که محققان چینی توانسته‌اند به پیشرفتی قابل توجه در این حوزه دست یابند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، سلول‌های خورشیدی پروسکایتی به دلیل هزینه تولید پایین، روش ساخت ساده و بازدهی بالا، در سال‌های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده‌اند. با این حال، چالش‌هایی همچون پایداری و بهینه‌سازی عملکرد، مانع از کاربرد گسترده آن‌ها در صنعت انرژی شده بود. تیم تحقیقاتی چینی با رویکردی نوآورانه، به دنبال رفع این چالش‌ها برآمد. آن‌ها با استفاده از یک تکنیک خاص، توانستند نقص‌های موجود در لایه‌های پروسکایتی را کاهش دهند. این نقص‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش بازدهی در سلول‌های خورشیدی پروسکایتی هستند.

سلول خورشیدی ساخته شده توسط این تیم، دارای ساختاری دو لایه است که هر دو لایه از جنس پروسکایت هستند. لایه بالایی که از جنس پروسکایت سرب-قلع است، نقش کلیدی در جذب نور و تبدیل آن به انرژی الکتریکی ایفا می‌کند. لایه‌های دیگر سلول نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به بهبود عملکرد کلی سلول کمک کنند.

نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سلول خورشیدی ساخته شده، عملکرد بسیار خوبی دارد. این سلول توانسته است بیش از 28 درصد از نور خورشید را به برق تبدیل کند. همچنین، ولتاژ مدار باز، چگالی جریان اتصال کوتاه و فاکتور پرشدن این سلول نیز بسیار مطلوب است. این دستاورد، گام بزرگی در جهت تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایتی و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های خورشیدی سیلیکونی سنتی محسوب می‌شود. با ادامه‌ی تحقیقات و توسعه در این حوزه، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، شاهد تولید انبوه سلول‌های خورشیدی پروسکایتی با بازدهی بالاتر و قیمت کمتر باشیم.

برای مشاهده دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر پیشرفت چشمگیر در فناوری سلول‌های خورشیدی پروسکایتی پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow