پیشنهاد سازنده چت جی پی تی برای ساخت مراکز داده بزرگ در آمریکا

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، OpenAI به دولت بایدن پیشنهاد ساخت مراکز داده عظیم را داده است که هر یک می‌تواند به اندازه یک شهر انرژی مصرف کند. این توسعه بی‌سابقه به عنوان نیازی اساسی برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر و رقابت با چین مطرح شده است. در یک نشست اخیر در کاخ سفید …

۰۴ مهر , ۱۴۰۳ - 10:00
 0  4
پیشنهاد سازنده چت جی پی تی برای ساخت مراکز داده بزرگ در آمریکا

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، OpenAI به دولت بایدن پیشنهاد ساخت مراکز داده عظیم را داده است که هر یک می‌تواند به اندازه یک شهر انرژی مصرف کند. این توسعه بی‌سابقه به عنوان نیازی اساسی برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر و رقابت با چین مطرح شده است.

در یک نشست اخیر در کاخ سفید که با حضور سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، و دیگر رهبران فناوری برگزار شد، این استارتاپ سندی را با مقامات دولتی به اشتراک گذاشت که مزایای اقتصادی و امنیت ملی ساخت مراکز داده با توان ۵ گیگاوات را در ایالات مختلف آمریکا تشریح می‌کرد. برای درک بهتر، ۵ گیگاوات تقریباً معادل پنج راکتور هسته‌ای است و می‌تواند انرژی مورد نیاز تقریباً ۳ میلیون خانه را تأمین کند.

OpenAI مدعی است که سرمایه‌گذاری در این تأسیسات منجر به ایجاد ده‌ها هزار شغل جدید، افزایش تولید ناخالص داخلی و تضمین حفظ برتری آمریکا در توسعه هوش مصنوعی خواهد شد. با این حال، برای دستیابی به این هدف، آمریکا به سیاست‌هایی نیاز دارد که از ظرفیت بیشتر مراکز داده پشتیبانی کند.

سم آلتمن در سال جاری تلاش زیادی کرده تا یک ائتلاف جهانی از سرمایه‌گذاران را برای تأمین مالی زیرساخت‌های فیزیکی مورد نیاز برای توسعه سریع هوش مصنوعی تشکیل دهد و همچنین تأیید دولت آمریکا را برای این پروژه به دست آورد. اما جزئیات مربوط به ظرفیت انرژی این مراکز داده که توسط آلتمن و OpenAI مطرح شده، تاکنون گزارش نشده بود.

در حالی که پروژه‌های انرژی در آمریکا با تأخیرهایی در اتصال به شبکه، مسائل مربوط به مجوزها، مشکلات زنجیره تأمین و کمبود نیروی کار مواجه هستند، برخی از مدیران صنعت انرژی اظهار داشتند که تأمین انرژی یک مرکز داده با توان ۵ گیگاوات چالشی بزرگ خواهد بود.

جو دومینگز، مدیرعامل شرکت Constellation Energy Corp.، گفته است که شنیده آلتمن قصد دارد ۵ تا ۷ مرکز داده با توان هر یک ۵ گیگاوات بسازد. سندی که با کاخ سفید به اشتراک گذاشته شده، تعداد مشخصی را اعلام نمی‌کند، اما هدف OpenAI تمرکز بر ساخت یک مرکز داده در ابتدا و سپس احتمالا گسترش آن است.

این پیشنهاد در زمانی مطرح شده که OpenAI با مشکلاتی در تأمین زیرساخت‌های انرژی مواجه است.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow