کاهش ۹۰ درصدی مصرف VRAM با فناوری جدید انویدیا و مایکروسافت

ترکیب فناوری فشرده‌سازی بافت عصبی (NTC) شرکت انویدیا با قابلیت بردارهای تعاملی در DirectX 12 مایکروسافت، کاهش چشمگیر مصرف VRAM را در پی داشته و نوید افزایش قابل‌توجهی در عملکرد گرافیکی نسل آینده را می‌دهد. به گزارش تک ناک؛ فناوری فشرده‌سازی بافت عصبی (RTX NTC) شرکت انویدیا، اکنون با همکاری فناوری جدید مایکروسافت تحت عنوان […] نوشته کاهش ۹۰ درصدی مصرف VRAM با فناوری جدید انویدیا و مایکروسافت اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۲۵ تیر , ۱۴۰۴ - 15:00
 1
کاهش ۹۰ درصدی مصرف VRAM با فناوری جدید انویدیا و مایکروسافت

ترکیب فناوری فشرده‌سازی بافت عصبی (NTC) شرکت انویدیا با قابلیت بردارهای تعاملی در DirectX 12 مایکروسافت، کاهش چشمگیر مصرف VRAM را در پی داشته و نوید افزایش قابل‌توجهی در عملکرد گرافیکی نسل آینده را می‌دهد.

به گزارش تک ناک؛ فناوری فشرده‌سازی بافت عصبی (RTX NTC) شرکت انویدیا، اکنون با همکاری فناوری جدید مایکروسافت تحت عنوان DirectX Cooperative Vector، دستاوردهای قابل‌توجهی در کاهش مصرف حافظه گرافیکی (VRAM) به همراه داشته است. به گزارش کاربر «@opinali» که این فناوری را در ترکیب با نسخه‌ی جدید DirectX Raytracing 1.2 (DXR 1.2) آزمایش کرده، در شرایط رندرینگ، به‌ویژه در آزمون مشهور رندر کفش، میزان مصرف VRAM کاهش چشمگیری داشته است.

طبق این گزارش، فشرده‌سازی بافت عصبی انویدیا با استفاده از شبکه‌های عصبی، بافت‌های بازی را بدون افت محسوس کیفیت فشرده و سپس بازیابی می‌کند. در همین حال، یکی از قابلیت‌های کلیدی نسخه‌ی ۱.۲ از DirectX Raytracing مایکروسافت، بردارهای تعاملی (Cooperative Vectors) است که امکان همکاری شیدرهای GPU را در انجام عملیات برداری یا ماتریسی کوچک فراهم می‌کند. ترکیب این دو فناوری، مکانیزمی قدرتمند برای فشرده‌سازی و بازیابی بافت‌ها در قالب شیدرهای استاندارد گرافیکی DirectX 12 به‌وجود آورده که موجب کاهش چشمگیر مصرف VRAM شده است.

در آزمایش‌ها، در حالت «پیش‌فرض» بافت‌ها با نرخ ۲۳۵۰ فریم بر ثانیه رندر شده‌اند، اما با غیرفعال‌سازی کامل ویژگی (حالت DP4A)، این رقم به ۱۰۳۰ فریم بر ثانیه کاهش یافته که حاکی از افت حدود ۸۰ درصدی عملکرد است. همچنین میزان مصرف حافظه‌ی گرافیکی نیز به شکل محسوسی کاهش یافته است.

در حال حاضر، فناوری NTC تنها روی کارت‌های گرافیک انویدیا قابل استفاده است، زیرا رقبای این شرکت همچون اینتل و AMD هنوز کیت‌های رندرینگ عصبی خود را به سطح مطلوبی نرسانده‌اند.

در حال حاضر، فناوری NTC تنها روی کارت‌های گرافیک انویدیا قابل استفاده است، زیرا رقبای این شرکت همچون اینتل و AMD هنوز کیت‌های رندرینگ عصبی خود را به سطح مطلوبی نرسانده‌اند.

لازم به ذکر است که دسترسی به این فناوری در نسخه‌ی پیش‌نمایش درایور 590.26 انویدیا ممکن است؛ نسخه‌ای که همچنین فناوری «حرکت نرم انویدیا (Smooth Motion)» را نیز معرفی کرده است. البته استفاده از این درایورهای آزمایشی ممکن است موجب ناپایداری عملکرد شود.

با توجه به این پیشرفت‌ها، می‌توان انتظار داشت نسل آینده‌ی کارت‌های گرافیک، نه‌تنها از لحاظ سخت‌افزاری بلکه به واسطه‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز، جهشی چشمگیر در عملکرد داشته باشند.

نوشته کاهش ۹۰ درصدی مصرف VRAM با فناوری جدید انویدیا و مایکروسافت اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow