کدام بسته‌‌بندی نوشیدنی سازگار با محیط زیست است؟

دانشگاه ماساچوست امهرست به تازگی نظرسنجی انجام داده است، که به دنبال بهبود درک صنعت غذا از نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به بسته‌بندی پایدار و هدایت آنها به سمت گزینه‌های سازگار با محیط زیست می‌باشد. به گزارش تک‌ناک، مطالعه‌ای که انجام شده است به بررسی تصورات مردم درباره‌ بسته‌بندی پایدار می‌پردازد و نشان می‌دهد که برخلاف... نوشته کدام بسته‌‌بندی نوشیدنی سازگار با محیط زیست است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۱ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
کدام بسته‌‌بندی نوشیدنی سازگار با محیط زیست است؟

دانشگاه ماساچوست امهرست به تازگی نظرسنجی انجام داده است، که به دنبال بهبود درک صنعت غذا از نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به بسته‌بندی پایدار و هدایت آنها به سمت گزینه‌های سازگار با محیط زیست می‌باشد.

به گزارش تک‌ناک، مطالعه‌ای که انجام شده است به بررسی تصورات مردم درباره‌ بسته‌بندی پایدار می‌پردازد و نشان می‌دهد که برخلاف باور رایج، کارتن به عنوان گزینه‌ای پایدارتر از بطری شیشه‌ای برای بسته‌بندی آب‌میوه‌ها معرفی شده است.

این تحقیق نشان داد که قیمت، بیشتر از ادعاهای پایداری و سازگاری با محیط زیست در تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان تأثیر دارد.

این مطالعه نشان داد در حالی که مصرف‌کنندگان شیشه را به منظور پایداری درک شده ترجیح می‌دهند، برخلاف تصور رایج، کارتن‌ها در واقع کم‌مصرف‌ترین و پایدارترین گزینه بسته‌بندی برای آب پرتقال هستند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان بسته‌بندی شیشه‌ای را ترجیح می‌دهند و معتقد هستند که پایدارترین و سازگارترین با محیط زیست است، اما به نظر می‌رسد این انتخاب اشتباه باشد.

نومزامو دلامینی، نویسنده اصلی مقاله که به تازگی در مجله Sustainability منتشر شده است، گفت: «شیشه مورد توجه‌ترین و معتبرترین نوع بسته‌بندی آب‌میوه است. اما به نظر می‌رسد با توجه به کل چرخه بسته‌بندی، شیشه در واقع یکی از کمترین پایداری‌ها را دارد.»

باورهای غلط و واقعیت‌های پایداری بسته‌بندی

هنگامی که از مصرف‌کنندگان درخواست شد بسته‌بندی‌ها را از نظر خود به بیشترین تا کمترین پایداری و سازگاری با محیط زیست رتبه‌بندی کنند، به طور کلی پاسخ مصرف‌کنندگان به ترتیب شیشه، کارتن، آلومینیوم و پلاستیک بود.

اگرچه پایداری بسته‌بندی مواد غذایی با توجه به نوع محصول و بسته‌بندی، اندازه و وزن ظرف و سایر متغیرها متفاوت است، اما در مورد آب پرتقال کوچک، کارتن پایدارترین و پس از آن پلاستیک خواهد بود. آخرین گزینه مناسب برای بسته‌بندی آب‌ پرتقال، شیشه است.

این موضوع حتی برای دلامینی هم غافلگیرکننده بود. وی در این باره توضیح داد: «من به شخصه از خواندن ارزیابی چرخه عمر مبنی بر اینکه برای تولید شیشه و بازیافت آن بسیار بیشتر از آنچه برای ساخت یا بازیافت پلاستیک نیاز است، انرژی صرف می‌شود، شوکه شدم.»

تأثیر تولید و پایان عمر پلاستیک کمتر از شیشه است، پلاستیک سبک‌تر است و بنابراین برای حمل و نقل به انرژی کمتری نیاز دارد، علاوه بر این، فرایند آب‌بندی ظروف پلاستیکی با استفاده از بخار، انرژی کمتری را طلب می‌کند.

بسته‌‌بندی نوشیدنی‌ها نقش به سزایی بر محیط زیست دارد

انتخاب‌های مصرف‌کننده و پیامدهای صنعت

هدف این مطالعه درک انگیزه پشت انتخاب بسته‌بندی مصرف‌کنندگان، همچنین سنجش قیمت، سبک زندگی و سایر نگرش‌ها بود. به نوبه خود، داده‌ها می‌توانند به متخصصان این صنعت کمک نمایند تا درک کنند که مصرف‌کنندگان چه تفکر و اعتقادی دارند و چه گزینه‌ای را ترجیح می‌دهند تا آنها را در مورد چگونگی انتخاب‌های پایدارتر آموزش دهد.

دلامینی بیان کرد: «ما پرسشنامه‌ای را با استفاده از روشی به نام تجزیه و تحلیل مشترک طراحی کردیم، که از موقعیت‌های واقعی زندگی تقلید می‌کند و در آن گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید انتخاب کنید. ما سعی می‌کنیم متوجه شویم چه مواردی برای مردم اهمیت دارد. کل علت پشت این مطالعه این بود که درک نماییم مردم چه فکر می‌کنند و چه دلیلی باعث انتخاب آنها می‌شود.»

وی تصریح کرد: «در حالی که بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایل خود را برای خرید بسته‌بندی پایدار و سازگار با محیط زیست ابراز کردند، در پایان، مهم‌ترین عامل، قیمت به ویژه پایین‌ترین قیمت به دنبال نوع بسته‌بندی، کیفیت محصول و کیفیت بسته‌بندی بود.»

گزینه ایدئال برای شرکت‌کنندگان درباره آب پرتقال با قیمت 1.10 دلار در هر 340 میلی‌لیتر آب پرتقال، بسته‌بندی شده در شیشه، تولید محلی و برچسب 100 درصد قابل بازیافت بود.

پیام دانشمندان به صنایع غذایی این است که مصرف‌کنندگان تمایل دارند بسته‌بندی‌های پایدار و سازگار با محیط زیست را انتخاب کنند، البته تا زمانی که قیمت مناسب باشد. این گزینه‌های بسته‌بندی پایدار باید به‌طور واضح برچسب‌گذاری شوند و مؤثر و مقرون به‌صرفه باشند تا انگیزه مصرف‌کنندگان و پذیرش بسته‌بندی سازگار با محیط زیست را برای مواد غذایی و نوشیدنی‌ها افزایش دهند.

هنگام مصرف مواد غذایی با تمرکز بر پایداری، موضوعی مهم‌تر از انتخاب بهترین بسته‌بندی وجود دارد. محققان این مقاله در نتیجه گفتند که به طور کلی، انتخاب بسته‌بندی به نتایج زیست‌محیطی کمک می‌کند. همچنین تأثیرگذارترین و کاربردی‌ترین راهی که مصرف‌کنندگان می‌توانند در تلاش‌های پایداری مشارکت کنند، کاهش یا اجتناب از ضایعات مواد غذایی است.

نوشته کدام بسته‌‌بندی نوشیدنی سازگار با محیط زیست است؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow