کشف بزرگ‌ترین عدد اول جهان که نوشتن آن در یک صفحه غیرممکن است

دانشمندان موفق به کشف بزرگ‌ترین عدد اول تاکنون شده‌اند. این عدد که M136279841 نام دارد، دارای 41,024,320 رقم است و به قدری بزرگ است که نوشتن کامل آن در یک صفحه کاغذ غیرممکن است. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، اعداد اول اعدادی هستند که فقط بر خود و عدد 1 بخش‌پذیرند. این […] منبع خبر کشف بزرگ‌ترین عدد اول جهان که نوشتن آن در یک صفحه غیرممکن است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۰۷ آبان , ۱۴۰۳ - 19:00
 0  5
کشف بزرگ‌ترین عدد اول جهان که نوشتن آن در یک صفحه غیرممکن است

دانشمندان موفق به کشف بزرگ‌ترین عدد اول تاکنون شده‌اند. این عدد که M136279841 نام دارد، دارای 41,024,320 رقم است و به قدری بزرگ است که نوشتن کامل آن در یک صفحه کاغذ غیرممکن است.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، اعداد اول اعدادی هستند که فقط بر خود و عدد 1 بخش‌پذیرند. این اعداد از دیرباز توجه ریاضیدانان را به خود جلب کرده‌اند و مطالعه‌ی آن‌ها به پرسش‌های اساسی در مورد ساختار اعداد و الگوهای پنهان در آن‌ها منجر شده است. اعداد اول تنها یک کنجکاوی ریاضی نیستند. آن‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. بسیاری از سیستم‌های رمزنگاری که از اطلاعات حساس ما محافظت می‌کنند، بر اساس خواص منحصر به فرد اعداد اول ساخته شده‌اند. به عبارت دیگر، هر بار که شما از اینترنت استفاده می‌کنید، اعداد اول به طور غیرمستقیم در امنیت اطلاعات شما نقش دارند.

کشف این عدد اول عظیم نتیجه‌ی تلاش‌های یک پروژه تحقیقاتی بزرگ به نام GIMPS (جستجوی بزرگ اعداد اول مرسن) است. این پروژه با استفاده از رایانه‌های شخصی و سرورهای قدرتمند در سراسر جهان، به صورت مداوم به جستجوی اعداد اول جدید می‌پردازد. لوک دورانت، یک محقق آماتور، با استفاده از نرم‌افزار رایگان GIMPS و یک سرور قدرتمند NVIDIA، موفق شد این عدد اول جدید را کشف کند. این کشف نشان می‌دهد که حتی افراد عادی نیز می‌توانند در پیشرفت علم مشارکت داشته باشند. عددی که دورانت کشف کرده است، به دسته خاصی از اعداد اول به نام اعداد مرسن تعلق دارد. این اعداد به فرم 2^n – 1 قابل نمایش هستند، که در آن n یک عدد صحیح است. اعداد مرسن به دلیل ساختار ساده و در عین حال پیچیده‌ی خود، از دیرباز مورد توجه ریاضیدانان بوده‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی، جستجو برای اعداد اول بزرگ‌تر و بزرگ‌تر ادامه خواهد داشت. هر کشف جدید، به ما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از دنیای اعداد پیدا کنیم و به پیشرفت‌های جدید در زمینه‌های مختلف علم و فناوری منجر شود. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

 

منبع خبر کشف بزرگ‌ترین عدد اول جهان که نوشتن آن در یک صفحه غیرممکن است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow