کشف ژن تعیین‌کننده ساختار منحصر به فرد بدن عنکبوت‌ها

مطالعه‌ای نوآورانه، ژنی را شناسایی کرده است که نقش کلیدی در شکل‌گیری ساختار بدنی متمایز عنکبوت‌ها ایفا می‌کند. این کشف، درک ما از فرایندهای تکاملی و رشد در بندپایان را به طور قابل توجهی گسترش داده است. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، محققان با بررسی ژنوم جنین‌های تارانتولا، ژنی را شناسایی کردند […] منبع خبر کشف ژن تعیین‌کننده ساختار منحصر به فرد بدن عنکبوت‌ها پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۰ شهریور , ۱۴۰۳ - 19:59
 0  1
کشف ژن تعیین‌کننده ساختار منحصر به فرد بدن عنکبوت‌ها

مطالعه‌ای نوآورانه، ژنی را شناسایی کرده است که نقش کلیدی در شکل‌گیری ساختار بدنی متمایز عنکبوت‌ها ایفا می‌کند. این کشف، درک ما از فرایندهای تکاملی و رشد در بندپایان را به طور قابل توجهی گسترش داده است.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، محققان با بررسی ژنوم جنین‌های تارانتولا، ژنی را شناسایی کردند که در دو طرف کمربند عنکبوت، الگوی بیان متفاوتی دارد. با دستکاری این ژن در جنین‌های گونه‌های دیگر عنکبوت، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این ژن، که آن را “کمربند-نداشتن” نامیده‌اند، نقش اصلی در ایجاد ساختار کمربند بدن عنکبوت دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که تکامل ساختار بدن در بندپایان، صرفاً به تغییرات جزئی در بیان ژن‌های اصلی وابسته نیست. ژن‌های خاصی نیز می‌توانند نقش مهمی در ایجاد ویژگی‌های منحصر به فرد هر گونه ایفا کنند.

ژن “کمربند-نداشتن” متعلق به خانواده ژن‌های Iroquois است که پیش از این نیز در فرآیندهای رشدی دیگر موجودات نقش داشته است. اما این اولین بار است که ارتباط این خانواده ژنی با شکل‌گیری ساختار بدن عنکبوت‌ها مشخص می‌شود. از دست رفتن ژن “کمربند-نداشتن” در جد مشترک حشرات و سخت‌پوستان، توضیح می‌دهد که چرا این ساختار بدنی منحصر به فرد تنها در عنکبوت‌ها مشاهده می‌شود. کشف ژن “کمربند-نداشتن” گامی مهم در جهت درک بهتر فرایندهای تکاملی و رشد در بندپایان محسوب می‌شود. این یافته، مدل‌های موجود در مورد تکامل ساختار بدن در این گروه از جانوران را به چالش کشیده و افق‌های جدیدی را برای تحقیقات آتی در این زمینه گشوده است.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

 

منبع خبر کشف ژن تعیین‌کننده ساختار منحصر به فرد بدن عنکبوت‌ها پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow