گوگل در حال بازتعریف مفهوم جست‌وجو با هوش مصنوعی است

گوگل از تحول اساسی در نحوه تعامل کاربران با وب خبر داد و اعلام کرد که مدل سنتی جست‌وجو لینک‌ها جایش را به عامل‌های هوش مصنوعی داده است. به گزارش تک‌ناک، در کنفرانس I/O 2025، گوگل فصل تازه‌ای از نحوه دسترسی کاربران به محتوای وب را معرفی کرد؛ فصلی که در آن، جست‌وجوی سنتی مبتنی‌بر […] نوشته گوگل در حال بازتعریف مفهوم جست‌وجو با هوش مصنوعی است اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴ - 21:00
 1
گوگل در حال بازتعریف مفهوم جست‌وجو با هوش مصنوعی است

گوگل از تحول اساسی در نحوه تعامل کاربران با وب خبر داد و اعلام کرد که مدل سنتی جست‌وجو لینک‌ها جایش را به عامل‌های هوش مصنوعی داده است.

به گزارش تک‌ناک، در کنفرانس I/O 2025، گوگل فصل تازه‌ای از نحوه دسترسی کاربران به محتوای وب را معرفی کرد؛ فصلی که در آن، جست‌وجوی سنتی مبتنی‌بر لینک‌های انتخاب‌شده‌ به‌دست الگوریتم‌ها، جای خود را به «عامل‌های هوش مصنوعی» داده است. سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، به‌همراه مدیران ارشد این شرکت، اعلام کردند که کاربران از‌این‌پس می‌توانند با کمک عامل‌های هوش مصنوعی، نه‌تنها پاسخ پرسش‌های خود را دریافت کنند؛ بلکه به‌شکل تعاملی وبسایت‌ها را مرور و محتوا را خلاصه و حتی خریدهای آنلاین خود را انجام دهند.

تک‌کرانچ می‌نویسد که برجسته‌ترین معرفی گوگل، ارائه AI Mode برای تمام کاربران ایالات متحده بود. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا با عامل هوش مصنوعی گفت‌وگو کنند؛ عاملی که می‌تواند صفحات وب را مرور و تحلیل و طبق خواسته کاربر خلاصه‌سازی کند. برای کاربران اشتراک Ultra، پروژه‌ای به نام Mariner معرفی شده که شامل عامل خودکار پیشرفته است. این عامل می‌تواند هم‌زمان ۱۰ کار مختلف را انجام دهد؛ ازجمله بازدید از وبسایت‌ها و کلیک روی لینک‌ها؛ در‌حالی‌که کاربر می‌تواند به فعالیت‌های دیگر خود ادامه دهد.

عامل Deep Research نیز توسعه یافته و اکنون می‌تواند ده‌ها وبسایت مرتبط را مرور کند و گزارشی دقیق و شخصی‌سازی‌شده ارائه دهد. این عامل با سرویس‌هایی مثل جیمیل و گوگل درایو نیز یکپارچه شده است تا محتوای مرتبط‌تری تولید کند. پروژه Astra نیز که تجربه‌ای چندرسانه‌ای و تعاملی با هوش مصنوعی است، اکنون به‌طور مستقیم در جمنای و موتور جست‌وجوی گوگل ادغام شده است. کاربران می‌توانند به‌صورت گفتاری با آن تعامل برقرار کنند و حتی اجازه دهند عامل تصویر آن‌ها را مشاهده و تحلیل کند.

ویژگی جدید «AI Mode» در جستجوی گوگل

فشار ناشی از محبوبیت ChatGPT باعث شده است تا گوگل به‌طور بنیادین در شیوه ارائه اطلاعات تجدید نظر کند. درحالی‌که انتشار اولیه قابلیت خلاصه‌های هوش مصنوعی در سال گذشته با اشتباه‌هایی همراه بود، در I/O 2025، این شرکت نمایی کامل‌تر و کاربردی‌تر و قانع‌کننده‌تر از آینده جست‌وجو بر مبنای عامل‌ها ارائه کرد. گوگل همچنین اعلام کرد که SDK مدل‌های جمنای اکنون از استاندارد MCP متعلق به شرکت آنتروپیک پشتیبانی می‌کند.

با وجود هیجان، این تحول مشکلاتی نیز به‌همراه دارد. به گفته بن تامپسون از نشریه Stratechery، اگر عامل‌ها به‌جای انسان‌ها به وبسایت‌ها مراجعه کنند، مدل درآمدزایی مبتنی‌بر تبلیغات در اینترنت با خطر جدی مواجه می‌شود. شرکت‌هایی مانند DoorDash و Ticketmaster ممکن است با این تحول مشکلی نداشته باشند؛ اما ناشران محتوا که برای جذب توجه کاربران رقابت می‌کنند، ممکن است ضربه‌ سنگینی ببینند.

افزون‌بر این، مشکل قدیمی «توهم‌زایی» در مدل‌های هوش مصنوعی که اطلاعات نادرست را به‌عنوان واقعیت ارائه می‌کنند، همچنان پابرجاست. با وجود همه نگرانی‌ها، گوگل در حال حرکت سریع به‌سوی آینده‌ای است که در آن عامل‌های هوش مصنوعی نه‌تنها واسطه بین کاربر و وب، بلکه ساختار اصلی تجربه دیجیتال خواهند بود. این شرکت که تاکنون نقشی مهم در شکل‌گیری اینترنت ایفا کرده است، اکنون خود را برای بازآفرینی آن با محوریت هوش مصنوعی آماده می‌کند.

نوشته گوگل در حال بازتعریف مفهوم جست‌وجو با هوش مصنوعی است اولین بار در تک ناک - اخبار تکنولوژی روز جهان و ایران. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow