یافته‌های جدید محققان؛ ارتباط بین تلفن همراه و سرطان رد شد

بر اساس یک پژوهش جامع که به سفارش سازمان جهانی بهداشت و با همکاری محققان استرالیایی انجام شده است، هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن‌های همراه و بروز سرطان‌های مغز یا سایر سرطان‌های ناحیه سر و گردن یافت نشده است. این پژوهش، با بهره‌گیری از دقیق‌ترین و معتبرترین شواهد موجود، به بررسی جامع این موضوع […] منبع خبر یافته‌های جدید محققان؛ ارتباط بین تلفن همراه و سرطان رد شد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۱۵ شهریور , ۱۴۰۳ - 15:59
 0  4
یافته‌های جدید محققان؛ ارتباط بین تلفن همراه و سرطان رد شد

بر اساس یک پژوهش جامع که به سفارش سازمان جهانی بهداشت و با همکاری محققان استرالیایی انجام شده است، هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن‌های همراه و بروز سرطان‌های مغز یا سایر سرطان‌های ناحیه سر و گردن یافت نشده است. این پژوهش، با بهره‌گیری از دقیق‌ترین و معتبرترین شواهد موجود، به بررسی جامع این موضوع پرداخته است.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، این بررسی سیستماتیک که توسط آژانس حفاظت از پرتوها و ایمنی هسته‌ای استرالیا (آرپنسا) رهبری شده است، بیش از ۵۰۰۰ مطالعه را مورد ارزیابی قرار داده است. پس از بررسی دقیق و حذف مطالعات با کیفیت پایین، تنها ۶۳ مطالعه مشاهده‌ای که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۲ منتشر شده بودند، برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. پروفسور کن کاریپیدیس، سرپرست این پژوهش و معاون مدیر بخش ارزیابی اثرات بهداشتی در آرپنسا، این مطالعه را “جامع‌ترین بررسی انجام شده تاکنون در این زمینه” می‌نامد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که هیچ ارتباط آماری معناداری بین استفاده از تلفن همراه و بروز سرطان وجود ندارد. این نتیجه‌گیری صرف‌نظر از مدت زمان استفاده از تلفن همراه (حتی برای افرادی که بیش از ۱۰ سال از تلفن همراه استفاده می‌کردند) و میزان استفاده (تعداد تماس‌ها یا زمان مکالمه) صادق است. پروفسور کاریپیدیس با اطمینان خاطر بیان می‌کند که با وجود افزایش چشمگیر استفاده از تلفن‌های همراه در سال‌های اخیر، نرخ ابتلا به تومورهای مغزی تغییری نداشته است. این یافته، صحت نتایج این پژوهش را تقویت می‌کند.

تلفن‌های همراه مانند بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی، امواج رادیویی ساطع می‌کنند. این امواج نوعی تابش الکترومغناطیسی هستند که در زندگی روزمره با آن‌ها مواجه هستیم. با این حال، نگرانی‌های زیادی در مورد اثرات بالقوه این امواج بر سلامتی انسان، به ویژه در مورد استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه در نزدیکی سر، وجود دارد.

پروفسور کاریپیدیس تأکید می‌کند که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که امواج رادیویی ساطع شده از تلفن‌های همراه، علی‌رغم قرار گرفتن در نزدیکی سر، خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. وی همچنین خاطرنشان می‌کند که طبقه‌بندی قبلی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) مبنی بر اینکه میدان‌های فرکانس رادیویی ممکن است سرطان‌زا باشند، به معنای اثبات این ارتباط نیست و این طبقه‌بندی برای صدها عامل دیگر که شواهد کافی برای اثبات مضر بودن آن‌ها وجود ندارد، نیز اعمال شده است.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر یافته‌های جدید محققان؛ ارتباط بین تلفن همراه و سرطان رد شد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow