یک شب فراموش‌نشدنی با ماه آبی در انتظار شماست

این هفته شاهد یک ماه آبی غول پیکر خواهیم بود که علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی می‌توانند شب دوشنبه تا سحرگاه سه شنبه آن را تماشا کنند. ماه در شب دوشنبه حدود یک هفتم بزرگ‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسد، زیرا ماه آبی و ماه غول پیکر با هم اتفاق می‌افتند. ماه در مداری به دور زمین حرکت […] منبع خبر یک شب فراموش‌نشدنی با ماه آبی در انتظار شماست پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

۳۰ مرداد , ۱۴۰۳ - 02:59
 0  3
یک شب فراموش‌نشدنی با ماه آبی در انتظار شماست

این هفته شاهد یک ماه آبی غول پیکر خواهیم بود که علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی می‌توانند شب دوشنبه تا سحرگاه سه شنبه آن را تماشا کنند. ماه در شب دوشنبه حدود یک هفتم بزرگ‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسد، زیرا ماه آبی و ماه غول پیکر با هم اتفاق می‌افتند.

ماه در مداری به دور زمین حرکت می‌کند که کاملا دایره‌ای نیست، بنابراین یک نقطه در مدار آن وجود دارد که به زمین نزدیک‌تر است و یک نقطه دیگر که دورتر است. ماه معمولا حدود 384000 کیلومتر از زمین فاصله دارد اما در شب دوشنبه 23000 کیلومتر نزدیک‌تر خواهد بود که تقریبا دو برابر قطر زمین است. وقتی ماه در نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین قرار می‌گیرد و در حالت کامل یا جدید است، بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین به نظر می‌رسد و ماه غول پیکر رخ می‌دهد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، ماه آبی هر دو تا سه سال یکبار اتفاق می‌افتد، زمانی که دو ماه کامل در یک ماه تقویمی یا چهار ماه کامل در یک فصل وجود داشته باشد. با این حال، ماه آبی به رنگ آبی دیده نخواهد شد. در واقع، به دلیل شکست نور در جو در افق، به رنگ قرمز یا زرد دیده خواهد شد. طبق گفته ناسا، ماه کامل به مدت سه روز از صبح یکشنبه تا صبح زود سه‌شنبه قابل مشاهده خواهد بود.

ماه در ساعت 4:26 صبح روز سه‌شنبه به نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین می‌رسد، اما ستاره‌شناسان استرالیایی بهترین دید را در عصر دوشنبه خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود ماه حدود ساعت 5 بعد از ظهر طلوع کند و از حدود ساعت 6 بعد از ظهر در سراسر شهرهای اصلی استرالیا به طور کامل در افق دیده شود. ریچارد دی گریس، ستاره‌شناس دانشگاه ماکواری، گفت: «در هنگام غروب، به دلیل بازتاب نور توسط جو، ماه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. به گفته وی اگر مردم می‌خواهند ماه بزرگتری ببینند، امروز عصر به سمت افق نگاه کنند. بن پاپ، اخترفیزیکدان دانشگاه کوئینزلند، گفت که عصر دوشنبه فرصت خوبی برای دیدن ماه در کنار زحل خواهد بود.

او گفت: «اگر تلسکوپ کوچک یا دوربین دوچشمی دارید، شب بسیار خوبی برای مشاهده خواهد بود. شما می‌توانید هم حلقه‌های زحل و هم تمام جزئیات زیبای سطح ماه را ببینید.» رصدخانه سیدنی برای کسانی که ماه را در روز دوشنبه از دست می‌دهند، پیشنهاد می‌کند که در شب سه‌شنبه نگاه کنند، زیرا ماه هنوز به زمین نزدیک‌تر از حد معمول است.

ماه‌های غول پیکر سه یا چهار بار در سال اتفاق می‌افتند و ماه‌های بعدی در 18 سپتامبر، 17 اکتبر و 16 نوامبر رخ خواهند داد. ماه غول پیکر سپتامبر حتی به زمین نزدیک‌تر خواهد بود و 27000 کیلومتر فاصله خواهد داشت. اما ماه‌های آبی بسیار نادر هستند، بنابراین تا مه 2026 ماه آبی دیگری نخواهیم داشت. و از آنجایی که در آن ماه ماه غول پیکر وجود نخواهد داشت، حداقل سه سال طول می‌کشد تا ماه آبی غول پیکر بعدی فرا رسد. اصطلاحات ماه آبی و ماه غول پیکر علمی نیستند، به این معنی که تعاریف هر دو اصطلاح مورد اختلاف است و به تغییرپذیری تخمین‌ها برای زمان ماه آبی غول پیکر بعدی می‌افزاید.

برای مشاهده دیگر تازه ترین خبرها به صفحه اخبار نجوم رسانه تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر یک شب فراموش‌نشدنی با ماه آبی در انتظار شماست پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow