۵ یافته علمی جدید درباره فواید ورزش کردن

ورزش کردن می تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند. با افزایش سطح انرژی، بهبود سلامت جسمی و روانی، و تقویت روابط اجتماعی، افراد می توانند زندگی سالم تر و شادتری داشته باشند. بنابراین، ورزش کردن نه تنها برای سلامت جسمی بلکه برای سلامت روانی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. به گزارش تکناک، در... نوشته ۵ یافته علمی جدید درباره فواید ورزش کردن اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۴ مرداد , ۱۴۰۳ - 13:59
 0  1
۵ یافته علمی جدید درباره فواید ورزش کردن

ورزش کردن می تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند. با افزایش سطح انرژی، بهبود سلامت جسمی و روانی، و تقویت روابط اجتماعی، افراد می توانند زندگی سالم تر و شادتری داشته باشند. بنابراین، ورزش کردن نه تنها برای سلامت جسمی بلکه برای سلامت روانی و اجتماعی نیز بسیار مهم است.

به گزارش تکناک، در این مقاله برخی از مهمترین یافته های علمی جدید درباره فواید ورزش کردن را برای شما گردآوری کرده ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

کاهش خستگی ناشی از ورزش با تنفس هیدروژن

خستگی شدید بعد از تمرین همواره یکی از شایع ترین مشکلات ورزشکاران محسوب می شود ودر این راستا محققان همواره در تلاش بوده اند با ابداع روش های مختلف از حجم این خستگی بکاهند.

در این راستا اخیرا یک تیم بین‌المللی از محققان کشف کردند که تنفس گاز غنی از هیدروژن (HRG) قبل از ورزش می‌تواند خستگی بعد از ورزش را به طور قابل‌ توجهی کاهش دهد و عملکرد فرد را بهبود بخشد.

محققان می‌گویند که این روش با کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود شاخص‌های عملکرد ورزشی، پتانسیل بالایی برای کمک به ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب اندام دارد و برای سلامتی مفید است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که استنشاق HRG قبل از ورزش می‌تواند یک استراتژی ارزشمند برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب اندام باشد، که به دنبال افزایش عملکرد و ریکاوری بعد از ورزش هستند. با کاهش خستگی و بهبود نشانگرهای استرس اکسیداتیو، HRG این پتانسیل را دارد که تمرین مؤثرتر و نتایج کلی و بهتر را برای سلامتی تقویت کند.

این مطالعه راه‌های جدیدی را برای کشف مزایای گاز غنی از هیدروژن در علم ورزش باز می‌کند. همان‌طور که تحقیقات ادامه دارد، استنشاق HRG ممکن است به یک عمل گسترده برای افزایش عملکرد ورزشی و مبارزه با خستگی ناشی از ورزش تبدیل شود.

ورزش‌ های ساده شبانه باعث بهبود خواب می شود

خیلی از افراد به دلایل مختلف از خواب با کیفیت شبانه محروم اند. خبر خوب اینکه یک مطالعه علمی جدید نشان می دهد برخی ورزش های ساده شبانه می تواند یک روش برای حل این مشکل باشد.

این مطالعه‌ای که توسط دانشگاه اوتاگو انجام شده نشان می‌دهد که انجام حرکات ورزشی سبک در طول شب، مانند اسکوات روی صندلی، بلند کردن ساق پا و بالا آوردن زانو، می‌تواند مدت زمان خواب را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهد.

برای اولین بار است که یک تحقیق فعالیت‌های بدنی سبک در طول شب را به عنوان یک روش سودمند برای افزایش طول مدت خواب مورد بررسی قرار می‌دهد، که جایگزینی سالم برای نشستن طولانی مدت و کاهش خطراتی مانند ابتلا به دیابت و بیماری قلبی می‌باشد.

این واقعیت که ورزش سبک باعث خواب طولانی‌تر می‌شود، بسیار مهم است، چرا که خواب ناکافی می‌تواند بر رژیم غذایی تأثیر منفی بگذارد و با ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 نیز مرتبط است.

سطوح بالاتر فعالیت بدنی در طول روز باعث خواب بهتر می‌شود، امّا توصیه‌های فعلی خواب از انجام ورزش با شدت بالا قبل از خواب جلوگیری می‌کند، چرا که این کار می‌تواند دمای بدن و ضربان قلب را افزایش دهد و در نتیجه کیفیت خواب ضعیفی را به همراه داشته باشد.

نقش ورزش عصرگاهی در کاهش قند خون

کنترل قند خون می تواند نقش بسیاری در جلوگیری از ابتلا به دیابت داشته باشد. در این راستا روش های مختلفی برای کاهش و کنترل قند خون به افراد توصیه می شود.اخیرا نیز محققان به این نتیجه رسیده اند که ورزش عصرگاهی می تواند تاثیری شگفت انگیز در کاهش قند خون داشته باشد.

تاکنون در تحقیقات متعدد به خوبی ثابت شده است که فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید، باعث افزایش هموستاز گلوکز در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی می‌شود که در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مقاومت به انسولین هستند. امّا اطلاعات کمی در مورد زمان‌بندی بهینۀ فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید برای بهبود کنترل روزانۀ قند خون وجود دارد.

در مجموع 186 بزرگسال با میانگین سنی 46 سال و شاخص تودۀ بدنی 32.9 کیلوگرم بر متر مربع با اضافه وزن یا چاقی در این مطالعۀ مقطعی شرکت کردند. فعالیت بدنی و الگوهای گلوکز شرکت‌کنندگان به‌طور همزمان در یک دورۀ 14 روزه با استفاده از یک شتاب‌سنج سه محوری که روی مچ دست پوشیده شده بود و یک دستگاه نظارت مداوم گلوکز، کنترل شد.

نتایج نشان داد که انجام بیش از 50 درصد فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در زمان عصر، با کاهش کلی گلوکز خون در مقایسه با غیرفعال بودن همراه است. همچنین این موضوع در شرکت‌کنندگان با اختلال تنظیم گلوکز ارتباط قوی‌تری را نشان داد و الگوی این یافته‌ها هم در مردان و هم در زنان مشابه بود.

این مطالعه اکنون بینش‌های فراتری را ارائه می‌کند تا اینکه فقط به بیماران گفته شود بیشتر ورزش کنند. اگر بیمار تمایل و توانایی انجام ورزش را داشته باشد، بهتر است در صورت امکان، این کار را در بعدازظهر تا عصر انجام دهد.

متخصصان تاکید کردند که هر زمان که بتوانید ورزش کنید خوب است.

فواید ورزش شبانه برای افراد چاق

آنهایی که دچار چاقی واضافه وزن هستند همواره این سوال را مطرح می کنند که چه زمانی ورزش کنند که بیشترین نتیجه را برای آنها داشته باشد. حالا محققان برای این سوال یک پاسخ یافته اند.

در مطالعه‌ای که در مجله Diabetes Care  منتشر شده و شامل اطلاعاتی از نزدیک به 30هزار فرد مبتلا به چاقی است نشان می دهد شرکت‌کنندگانی که بیشتر تمرینات هوازی خود را بین ساعت 6 بعد از ظهر و نیمه شب انجام دادند،‌ کمترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس را داشتند.

امانوئل استاماتاکیس، نویسنده این مطالعه گفت: در حالی که ما نیاز به انجام تحقیقات بیشتری برای ایجاد پیوندهای علنی داریم، این مطالعه نشان می‌دهد که زمان فعالیت بدنی می‌تواند بخش مهمی از توصیه‌ها برای مدیریت چاقی و دیابت نوع 2 در آینده و به‌طور کلی مراقبت‌های پیشگیرانه باشد.

اگرچه ورزش در شب می‌تواند مزایای سلامتی بیشتری برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 داشته باشد، متخصصان تاکید کردند که هر زمان که بتوانید ورزش کنید خوب است.

با ورزش به جنگ استرس بروید

میزان بالای استرس می تواند بر فعالیت های روزانه افراد تاثیر بگذارد و عوارض منفی بی شماری را بر سلامت عمومی بدن داشته باشد. درمان های مختلفی برای مقابله با استرس و مدیریت آن وجود دارد که ورزش یکی از آنها است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فعالیت بدنی تا حدودی با کاهش سیگنال‌های مربوط به استرس در مغز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه که توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شد، افراد مبتلا به بیماری‌های مرتبط با استرس مانند افسردگی، بیشترین فواید قلبی عروقی ناشی از فعالیت بدنی را تجربه کردند.

محققان در گروهی متشکل از 50359 شرکت‌کننده به این نتیجه رسیدند که مزایای قلبی عروقی ورزش در میان شرکت‌کنندگانی که انتظار می‌رود فعالیت مغزی مرتبط با استرس بالاتری داشته باشند، مانند افرادی که از قبل افسردگی داشتند، بیشتر است.

فعالیت بدنی تقریباً دو برابر مؤثرتر در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به افسردگی بود. نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: تأثیرات بر فعالیت‌های مرتبط با استرس مغز ممکن است این مشاهدات جدید را توضیح دهد.

 

نوشته ۵ یافته علمی جدید درباره فواید ورزش کردن اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow