۷ دستاورد بزرگ فناورانه چین در سال ۲۰۲۴

چین در سال های اخیر به یکی از پیشروترین کشورها در زمینه های مختلف علم و فناوری تبدیل شده است و این روند همچنان با شتابی قابل توجه ادامه دارد. به گزارش تکناک، این کشور با سرمایه گذاری های کلان در تحقیق و توسعه، توانسته است در حوزه های مختلفی از جمله هوش مصنوعی، فناوری […] نوشته ۷ دستاورد بزرگ فناورانه چین در سال ۲۰۲۴ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۸ مهر , ۱۴۰۳ - 10:00
 0  3
۷ دستاورد بزرگ فناورانه چین در سال ۲۰۲۴

چین در سال های اخیر به یکی از پیشروترین کشورها در زمینه های مختلف علم و فناوری تبدیل شده است و این روند همچنان با شتابی قابل توجه ادامه دارد.

به گزارش تکناک، این کشور با سرمایه گذاری های کلان در تحقیق و توسعه، توانسته است در حوزه های مختلفی از جمله هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و انرژی های تجدیدپذیر پیشرفت های چشمگیری داشته باشد.

در حوزه هوش مصنوعی، چین با توسعه الگوریتم های پیشرفته و کاربردهای گسترده در صنایع مختلف، از جمله خودروهای خودران و سیستم های تشخیص چهره، به یکی از رهبران جهانی تبدیل شده است.

همچنین، در زمینه فناوری اطلاعات، شرکت های چینی مانند هواوی و …نقش مهمی در توسعه شبکه های 5G و تجارت الکترونیک ایفا می کنند.

بیوتکنولوژی نیز یکی از حوزه های مهم رشد علمی چین است. این کشور با تحقیقات پیشرفته در زمینه ژنتیک و تولید داروهای نوین، توانسته است به دستاوردهای مهمی در درمان بیماریهای مختلف دست یابد.

علاوه بر این، چین در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته و با توسعه فناوری های خورشیدی و بادی، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی پاک در جهان تبدیل شده است.

به طور کلی، رشد علمی و فناوری چین نتیجه سرمایه گذاری های هدفمند و برنامه ریزی های بلندمدت است که این کشور را به یکی از قدرت های علمی و فناوری جهان تبدیل کرده است.

رقابت تنگاتنگ آمریکا و چین در فناوری های پیشرفته

رقابت آمریکا و چین در صنایع هایتک به اوج خود رسیده است. در این راستا ایالات متحده تلاش می کند با وضع تحریم های مختلف دستیابی چین به این قطعات و فناوری ها را محدود کند.

 از سوی مقابل چین هم تلاش می کند با حرکت به سمت خودکفایی به این فناوری ها دست پیدا کند و به انحصار آمریکا در حوزه های مختلف پایان دهد.

این رقابت سنگین در نهایت سبب شده چینی ها به دستاوردهای بزرگ و چشمگیری در حوزه های مختلف علم و تکنولوژی دست پیدا کنند که در ادامه برخی از شاخص ترین آنها در سال جاری میلادی را با هم مرور می کنیم.

فناوری فوتونیک سیلیکونی

فناوری فوتونیک سیلیکونی از نور مادون‌قرمز برای انتقال داده‌ها در داخل و بین تراشه‌ها استفاده می‌کند.

فوتونیک سیلیکونی به‌عنوان فناوری نوظهور، از نور مادون‌قرمز برای انتقال داده‌ها در داخل و بین تراشه‌ها استفاده می‌کند. بدین‌ترتیب، پهنای باند را بسیار افزایش و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

حال خبر رسیده که چینی ها پس از اعمال محدودیت های آمریکا بر این فناوری خودشان دست به کار شده اند و توانسته اند این فناوری را بومی سازی کنند.

چین اخیرا با ادعای دستیابی به پیشرفت چشمگیر در حوزه فوتونیک سیلیکونی، گامی بلند در جهت رفع وابستگی به فناوری لیتوگرافی فوق‌بنفش (EUV) تحت کنترل صادراتی ایالات متحده برداشته است.

سرمایه‌گذاری‌های کلان و مستمر این کشور شرق آسیا در فناوری فوتونیک سیلیکونی (Silicon Photonics)، از عزم راسخ آنها برای دستیابی به خودکفایی در تولید تراشه‌های پیشرفته حکایت می‌کند.

چین برای تولید کارآمد تراشه‌های زیر ۷ نانومتری، به لیتوگرافی EUV نیاز خواهد داشت. با‌این‌حال، دسترسی به این فناوری در‌حال‌حاضر دست‌یافتنی نیست؛ زیرا ایالات متحده کنترل انحصاری شرکت ASML، تنها تأمین‌کننده جهانی دستگاه‌های لیتوگرافی EUV را در دست دارد.

با‌توجه‌به این شرایط، فناوری فوتونیک سیلیکونی می‌تواند به چین امکان دهد تا به‌طور کامل از تحریم‌های آمریکا در حوزه میکروچیپ‌ها عبور و زمینه را برای نوعی درگیری به سبک تله توکیدیدس (Thucydides Trap) فراهم کند.

اولین سیستم ارتباطی تراهرتز جهان

محققان چینی برای اولین بار در جهان موفق به انتقال سیگنال‌های ویدیویی با کیفیت بالا به فاصله ۱.۲ کیلومتر با استفاده از فناوری ارتباطات بی‌سیم تراهرتز شدند.

این دستاورد یک نقطه عطف مهم در توسعه سیستم‌های ارتباطی نسل بعدی به حساب می‌آید و رکورد جدیدی برای طولانی‌ترین آزمایش انتقال ارتباطات بی‌سیم تراهرتز در محدوده فرکانسی بالای ۰.۵ تراهرتز ثبت کرده است.

این دستاورد به‌ ویژه به دلیل استفاده از گیرنده‌های تراهرتز ابررسانا قابل توجه است، که برای اولین بار در یک سیستم ارتباطات بی‌سیم بلندمدت به کار گرفته شده‌اند. این پیشرفت پیامدهای گسترده‌ای به‌ خصوص برای توسعه فناوری 6G دارد.

فناوری تراهرتز پتانسیل حمل مقادیر زیادی داده با سرعت‌های فوق‌العاده بالا را دارد، که آن را برای کاربردهایی مانند: پخش ویدیوی زنده، انتقال داده‌های با ظرفیت بالا و ارتباطات فضایی ایدئال می‌کند.

این فناوری سیستم ارتباطی تراهرتز یک پایه فنی حیاتی برای ارتباطات تراهرتز با ظرفیت بالا در آینده بین فضا و زمین، همچنین ساخت یک پلتفرم چندرشته‌ای در رصدخانه موج زیرمیلی‌متری فراهم می‌کند.

لباس فضایی پیشرفته

این لباس جدید به انجام ماموریت های فضایی کمک شایانی می کند.

آژانس فضایی چین (CMSA) پس از ۴ سال تحقیق و توسعه از لباس فضایی جدید و سبک‌وزنی رونمایی کرده است که به انجام ماموریت های فضایی کمک شایانی می کند.

این لباس برای محافظت از فضانوردان در فعالیت‌های برون‌فضایی در محیط سخت و خطرناک ماه طراحی شده است.این لباس فضایی به‌ویژه برای مقابله با شرایط بسیار سخت دمایی و تشعشعات خورشیدی بالای سطح ماه کاربرد دارد.

این لباس دارای قابلیت ‌های پیشرفته‌ای است که برای محافظت از فضانوردان در محیط‌های سخت ماه طراحی شده است.

از جمله این قابلیت ها می توان به محافظت در برابر گرما و گرد و غبار ماه، دستکش‌های محافظ و مفاصل انعطاف‌پذیر، نقاب ضد تابش پانورامیک و کنسول ارتباطی اشاره کرد.

سیستم ماهواره ای شناسایی هواپیماهای رادارگریز

این فناوری با شبکه‌ای از ماهواره‌ها، به بهبود توانایی ردیابی هواپیماهای رادارگریز می‌پردازد

چین به تازگی سیستمی مبتنی بر شبکه ماهواره‌ای مشابه استارلینک طراحی کرده، که قادر به شناسایی هواپیماهای رادارگریز است.

این فناوری با شبکه‌ای از ماهواره‌ها، به بهبود توانایی ردیابی هواپیماهای رادارگریز می‌پردازد و می‌تواند تأثیر مهمی در تاکتیک‌های دفاعی و نظامی داشته باشد.

به گفته رسانه‌های چینی، این کار با تشخیص مؤثر سایه یک جسم بین آشکارساز و تابش الکترومغناطیسی منتشر شده توسط ماهواره‌ها انجام شده است.

در حال حاضر، آنتن رادار آنها به اندازه یک ماهیتابه است و پهپادهای مورد استفاده در آزمایش در ارتفاعات به نسبت پایین پرواز کردند. به همین دلیل این فناوری جدید هنوز برای کاربردهای نظامی آماده نیست.

پژوهشگران چینی ادعا می‌کنند که با موفقیت سیگنال‌هایی را که به ویژگی‌های دقیقی مانند حرکت روتور پهپاد مربوط می‌شوند، شناسایی کرده‌اند و این موضوع امکان‌پذیری و اثربخشی روش و طراحی سیستم در کاربردهای ضد پهپاد و هواپیماهای رادارگریز را تأیید می‌کند.

تیم پژوهش توضیح داد که این موضوع مزایای قابل توجهی در شناسایی اهداف کوچک و رادارگریز فراهم خواهد کرد. با استفاده از منابع تابش شخص ثالث، سیستم‌های رادار می‌توانند قابلیت‌های رادارگریزی و ضد جمینگ بهتری داشته باشند.

بزرگترین توربین بادی دریایی جهان

 این توربین عظیم توانایی تولید برق کافی برای تأمین انرژی هزاران خانه را دارد.

چینی ها اخیرا کار نصب بزرگ‌ترین توربین بادی دریایی جهان با ظرفیت تک واحدی در چین را به پایان رسانده اند. این توربین عظیم توانایی تولید برق کافی برای تأمین انرژی هزاران خانه را دارد.

این پیشرفت جدید به طور قابل توجهی به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد و یک تحول بزرگ در صنعت انرژی تجدیدپذیر به شمار می‌رود.

این توربین بادی دریایی تک واحدی جهان به نام MySE 18.X-20 در منطقه ساحلی هاینان چین نصب شده که جنوبی‌ترین استان چین است و با دریای چین جنوبی همسایه می‌باشد.

این منبع انرژی پاک ۲۰ مگاواتی با دقت بالا طراحی شده تا در سرعت باد متوسط ​​تا زیاد رشد کند و برای مقاومت در برابر طوفان‌های شدید مناسب است.جالب است بدانید که این توربین توانایی مقاومت در برابر بادهای شدید ۷۹.۸ متر بر ثانیه را دارد.

این توربین می‌تواند سالانه ۸۰ میلیون کیلووات ساعت با سرعت باد متوسط ​​8.5 متر بر ثانیه تولید کند.

همچنین هر ساله این توربین با کاهش ۶۶هزار تنی انتشار گاز دی‌اکسید کربن به حفاظت از محیط زیست و تأمین انرژی ۹۶ هزار خانوار کمک می‌کند.

شکستن رکورد انتقال بی سیم داده‌ها

محققان دانشگاه شیامن چین در یک دستاورد بزرگ توانستند با استفاده از رمزگذاری داده‌های «پُلار کد» شرکت هواوی و یک میکروفون زیر آبی (هیدروفون) رکورد جدید جهانی برد انتقال بی‌ سیم داده‌ها برای ۳۰ کیلومتر را به ثبت برسانند.

این منبع خبری اشاره می‌کند، که این حدنصاب جدید پروتکل JANUS مورد استفاده، ناتو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که حداکثر برد آن ۲۸ کیلومتر است. همچنین رکورد قبلی چین یعنی ۱۴ کیلومتر را نیز شکست.

این پیشرفت‌ها در چارچوب دشمنی بیشتر ناتو با چین و منافع آن صورت می‌گیرد و ممکن است روزی برای دفاع دریایی حیاتی باشد.

با وجود این دستاورد جدید، امواج هنوز هم گزینه بهتری نسبت به امواج رادیویی با فرکانس پایین (ELF) هستند و به همین دلیل است که نتایج آزمایش با دریافت سیگنال‌های هیدروفون داخل قایقی در فاصله ۱۹ مایلی به دست آمد.

بزرگ‌ترین پهپاد باری بدون سرنشین

این پهپاد با توانایی حمل بارهای سنگین و استفاده در مأموریت‌های بلندمدت، یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای باری جهان به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین پهپاد باری بدون سرنشین چین، موسوم به TB0D Scorpion D اولین پرواز موفقیت‌آمیز خود را اخیرا انجام داد.

این پهپاد با توانایی حمل بارهای سنگین و استفاده در مأموریت‌های بلندمدت، یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای باری جهان به شمار می‌رود.

موفقیت کسب شده نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه چین در فناوری پهپادهای باری است و می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر صنعت حمل و نقل هوایی داشته باشد.

این پهپاد خودران دو موتوره که برای حمل محموله کمی بیش از ۱.۵ تن طراحی شده است و دارای طول بال ۱۶.۱ متر و ارتفاع ۴.۶ متر است.

این پهپاد دارای ویژگی‌های بارگیری و تخلیه آسان، قابلیت اطمینان و سطح ایمنی بالا و هوش پیشرفته است.

انتظار می‌رود چین با این پهپاد در گسترش قابلیت‌های حمل و نقل هوایی و ایجاد راه‌حل‌های لجستیک هوشمند نوآورانه برای اقتصاد در ارتفاع کم پیشرفت کند.

دولت چین قصد دارد اقتصاد در ارتفاع پایین را توسعه دهد. به این منظور مقامات هوانوردی چینی قصد دارند ۲ تریلیون یوان (279 میلیارد دلار) را تا سال ۲۰۳۰ در این حوزه سرمایه گذاری کنند که نشان‌دهنده یک توسعه چهار برابری از سال ۲۰۲۳ است.

نوشته ۷ دستاورد بزرگ فناورانه چین در سال ۲۰۲۴ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow