آیا ارتباط دوطرفه در رؤیای شفاف امکان‌ پذیر است؟

یک شرکت کالیفرنیایی به نام REMspace ادعا کرده که اولین ارتباط دوطرفه بین افرادی که در حالت رؤیای شفاف هستند را برقرار کرده است. به گزارش تک‌ناک، اگرچه این شرکت تاکنون هیچ داده‌ علمی معتبری برای پشتیبانی از این ادعا ارائه نکرده است، اما می‌گوید که این ارتباط شامل انتقال یک کلمه از فردی که […] نوشته آیا ارتباط دوطرفه در رؤیای شفاف امکان‌ پذیر است؟ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۲۸ مهر , ۱۴۰۳ - 14:00
 0  2
آیا ارتباط دوطرفه در رؤیای شفاف امکان‌ پذیر است؟

یک شرکت کالیفرنیایی به نام REMspace ادعا کرده که اولین ارتباط دوطرفه بین افرادی که در حالت رؤیای شفاف هستند را برقرار کرده است.

به گزارش تک‌ناک، اگرچه این شرکت تاکنون هیچ داده‌ علمی معتبری برای پشتیبانی از این ادعا ارائه نکرده است، اما می‌گوید که این ارتباط شامل انتقال یک کلمه از فردی که خواب‌ می‌بیند به دیگری و سپس تأیید دریافت آن در رؤیای شخص دوم بوده است. این یافته‌ها هنوز بررسی علمی نشده‌اند و به‌ صورت آزمایشی باقی می‌مانند تا صحت آنها تأیید شود.

مایکل رادوگا، مؤسس شرکت REMspace، در پستی در شبکه اجتماعی X گفته است که فرایند بررسی علمی این موضوع به احتمال زیاد بین شش تا دوازده ماه طول خواهد کشید و امیدوار است که سال آینده یک مقاله علمی منتشر کند.

اکنون تنها چیزی که در دست داریم، یک بیانیه مطبوعاتی می‌باشد که این شرکت ادعا کرده برای اولین بار در تاریخ ۲۴ سپتامبر توانسته است یک گفت‌وگوی موفقیت‌آمیز بین دو فرد در حال دیدن رؤیای شفاف، برقرار کند.

بر اساس پست رادوگا، این موفقیت در تاریخ ۸ اکتبر تکرار شده است. هرچند این گفت‌وگوها بسیار ساده بودند و تنها شامل انتقال یک کلمه از یک فرد به دیگری می‌شدند، محققان می‌گویند که کار آنها می‌تواند راه را برای ارتباط پیچیده‌تر از رؤیایی به رؤیای دیگر هموار کند.

رؤیای شفاف یا رؤیای صادقه به حالتی اشاره دارد که در آن فرد کاملاً آگاه می‌باشد که در حال رؤیا دیدن است و در برخی موارد می‌تواند جنبه‌های خاصی از دنیای خیالی خود را کنترل کند.

طی چند سال گذشته، رادوگا و شرکت او تعدادی آزمایش‌های بسیار عمومی و پر سر و صدا انجام داده‌اند تا قابلیت‌های رؤیاهای شفاف را کشف کنند؛ که برخی دانشمندان معتقد هستند ممکن است به افراد کمک کند تا مسائل روانی خود را حل نمایند یا مهارت‌های جدیدی بیاموزند.

رادوگا ادعا می‌کند که یک چیپ در مغز خود کار گذاشته و این در حالی است که او تخصصی در جراحی مغز و اعصاب ندارد. این عمل جراحی او را نزدیک به مرگ برد و باعث پیامدهای سلامتی مادام‌العمر برای او شد. اطلاعات کمی در مورد هدف رادوگا از انجام چنین اقدامی یا عملکرد این چیپ وجود دارد و شرکت هنوز هیچ داده‌ای از این اقدام خطرناک ارائه نکرده است.

با وجود این، شرکت REMspace در طول چند سال گذشته چندین مقاله علمی منتشر کرده که توسط پژوهشگران بررسی شده است، از جمله آزمایشی که در آن افراد در حالت رؤیای شفاف قادر به کنترل یک خودروی مجازی بودند.

این شرکت همچنین ادعا می‌کند که در حال کار روی یک زبان ویژه برای رؤیابین‌ها است. این زبان که Remmyo نامیده می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده است که با استفاده از الکترومیوگرافی قابل درک باشد، که حرکات کوچک عضلات صورت افراد خوابیده را تشخیص می‌دهد. البته نتایج این روش تاکنون متناقض بوده است.

آیا ارتباط دوطرفه در رؤیای شفاف امکان‌ پذیر می شود؟

این شرکت در بیانیه مطبوعاتی آخرین آزمایش خود گفته است که محققان فعالیت مغزی دو فرد را در زمان خواب از راه دور ردیابی کرده‌اند. هنگامی که مشخص شد نفر اول وارد حالت رؤیای شفاف شده است، محققان یک کلمه Remmyo را از طریق هدفون به آن شخص منتقل کردند.

ادعا شده است که این فرد کلمه را در رؤیای شفاف خود تکرار کرده و این پاسخ ضبط و در سرور ذخیره شده است. این ضبط سپس به نفر دوم هنگامی که وارد رؤیای خود شده، انتقال یافته و این فرد پس از بیداری، کلمه‌ دریافت شده را تأیید کرده است.

رادوگا در بیانیه مطبوعاتی درباره این نتایج تأییدنشده بیان کرد: «قبل‌تر، برقرای ارتباط در رؤیاها شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی بود. به زودی این ارتباط در حدی رایج خواهد شد که نمی‌توانیم زندگی‌ خود را بدون این فناوری تصور کنیم.»

رادوگا می‌گوید که دستاورد شرکت او می‌تواند کاربردهای تجاری زیادی داشته باشد و شیوه ارتباط و تعامل ما را در دنیای رؤیا تغییر دهد.

البته به یاد داشته باشید که این یافته‌ها هنوز تحت بررسی دقیق علمی قرار نگرفته‌اند، بنابراین تا زمانی که توسط جامعه علمی تأیید نشوند، ایده ارتباط در رؤیا همچنان در حد حدس و گمان باقی است.

نوشته آیا ارتباط دوطرفه در رؤیای شفاف امکان‌ پذیر است؟ اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow