آیا موتور جستجو اپل توسعه پیدا می‌کند؟

ممکن است فناوری و منابع لازم برای ساخت موتور جستجو اپل وجود داشته باشد؛ اما دلایل تجاری و فنی باعث می‌شود این شرکت فعلاً از ورود جدی به این بازار خودداری کند. به‌گزارش تک‌ناک، حکم دادگاه مبنی‌بر ممنوعیت گوگل در پرداخت مبلغ هنگفت ۲۰ میلیارد دلار سالانه به اپل برای استفاده از موتور جستجو گوگل... نوشته آیا موتور جستجو اپل توسعه پیدا می‌کند؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۲۹ مرداد , ۱۴۰۳ - 21:59
 0  2
آیا موتور جستجو اپل توسعه پیدا می‌کند؟

ممکن است فناوری و منابع لازم برای ساخت موتور جستجو اپل وجود داشته باشد؛ اما دلایل تجاری و فنی باعث می‌شود این شرکت فعلاً از ورود جدی به این بازار خودداری کند.

به‌گزارش تک‌ناک، حکم دادگاه مبنی‌بر ممنوعیت گوگل در پرداخت مبلغ هنگفت ۲۰ میلیارد دلار سالانه به اپل برای استفاده از موتور جستجو گوگل به‌عنوان پیش‌فرض، تحولات جدیدی را در بازار موتور جستجو رقم خواهد زد.

یکی از سؤالاتی که در پی این حکم مطرح می‌شود، آن است که اپل پس از این حکم چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ توسعه‌ی موتور جستجو یکی از گزینه‌های پیش روی کوپرتینویی‌ها است.

پایان قرارداد گوگل

وقتی چیزی را در نوار جستجو سافاری تایپ می‌کنید، درواقع این جستجو در گوگل انجام می‌شود. دلیل این امر مبلغ زیادی است که گوگل به اپل برای استفاده از لوگو خود در این نوار می‌پردازد.

برای اپل، این قرارداد سود هنگفتی به‌همراه داشت که تقریباً برابر با سود خالص آن بود. گوگل نیز از این قرارداد بهره‌مند شد و توانست ترافیک جستجو فراوانی از جمعیتی ارزشمند به‌دست آورد. درحقیقت، این قرارداد معامله‌ای برد‌برد برای هر دو شرکت بود.

علاوه‌بر زیان وارده به کاربران و سایر رقبا، این قرارداد به گوگل اجازه داده است تا با بهره‌برداری از موقعیت انحصاری خود در بازار جستجو، رقابت را محدود کند؛ به‌همین‌دلیل، دادگاه به نقض قوانین رقابت به‌وسیله‌ی گوگل حکم داده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره موتور جستجو اپل

برخی استدلال کرده‌اند که اپل می‌خواهد جایگزینی برای این درآمد پیدا کند و یکی از راه‌های انجام این کار ایجاد موتور جستجو اختصاصی خود است.

اپل حدود ده سال پیش با استفاده از ابزاری خاص به نام Applebot جمع‌آوری اطلاعات از وب را شروع کرده است. هدف اولیه‌ی این کار، بهبود دستیار صوتی سیری بود. بااین‌حال، اخیراً اپل از این اطلاعات برای آموزش هوش مصنوعی خود هم استفاده می‌کند. بنابراین، فرض بر این است که سازنده‌ی آیفون از قبل داده‌های لازم را در‌اختیار دارد و از منابع مورد‌نیاز برای توسعه‌ی موتور جستجو بهتر از گوگل برخوردار است.

با‌این‌حال طبق جدیدترین بررسی‌ها، توسعه‌ی موتور جستجو کامل به این سادگی‌ها نیست. اپل پایگاه داده کاملی از صفحات وب دارد؛ اما به‌اندازه‌ی گوگل داده‌های زیادی از جستجوهای کاربران جمع‌آوری نکرده است.

احتمال ورود اپل به بازار موتورهای جستجو وجود دارد

درآمد عامل اصلی نیست

برخی بر این باورند که اپل می‌تواند پرداخت ۲۰ میلیارد دلاری گوگل را با درآمد حاصل از Apple Search جایگزین کند؛ اما همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره شد، اگرچه این مبلغی هنگفت است، تغییر دهنده‌ی بازی نخواهد بود.

اپل سال گذشته مبلغ ۸۵ میلیارد دلار از بخش خدمات کسب کرد؛ بنابراین، از‌دست‌دادن درآمد گوگل قطعاً عقب‌گرد محسوب می‌شود؛ اما به‌غیر از تنظیم مجدد یک‌باره، مسیر رشد صعودی آن تغییری نخواهد کرد.

در‌واقع، با حفظ نرخ رشد فعلی بخش خدمات، درآمد از‌دست‌رفته طی حدود ۱۸ ماه جبران خواهد شد.

این تصمیمی بسیار پرخطر برای اپل خواهد بود

به‌نقل از 9to5mac، مدل کسب‌وکار گوگل تا حدودی مبهم است و به استفاده از حجم عظیمی از داده‌های کاربر برای بهبود ارائه‌ی خود و فروش تبلیغات شخصی‌سازی‌شده وابسته است. این دقیقاً کاری نیست که اپل بخواهد انجام دهد و هرگونه قدمی در این مسیر می‌تواند به برندش آسیب برساند.

تنها توجیه بالقوه برای توسعه موتور جستجو اپل، استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای تقویت بیشتر اکوسیستم از‌طریق پیاده‌سازی جستجو مبتنی‌بر حریم خصوصی و بدون تمرکز بیش‌از‌حد بر درآمد تبلیغاتی است.

بااین‌همه، این سرمایه‌گذاری از‌نظر مالی پرخطر است. علاوه‌بر هزینه‌های هنگفت توسعه و نگه‌داری موتور جستجو اختصاصی، حتی اطمینان از آینده موتورهای جستجو به‌شکل کنونی نیز وجود ندارد.

تاکنون چت‌بات‌ها جایگزین موتورهای جستجو نشده‌اند؛ اما ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد. سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای بازسازی درآمد ازدست‌رفته‌ی گوگل در زمانی‌که اپل ممکن است در حال اختراع مجدد فناوری‌ای باشد که در آستانه‌ی منسوخ‌شدن است، هیچ منطقی ندارد.

نوشته آیا موتور جستجو اپل توسعه پیدا می‌کند؟ اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow