استفاده گوگل از انرژی هسته‌ای برای تامین برق دیتاسنترهای هوش مصنوعی

گوگل در جهت تأمین انرژی لازم برای توان هوش مصنوعی خود به انرژی هسته‌ای روی آورده است. این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که با استارتاپ Kairos Power همکاری می‌کند تا هفت رآکتور هسته‌ای کوچک در آمریکا بسازد. هدف این همکاری افزودن ۵۰۰ مگاوات انرژی هسته‌ای تا پایان دهه است. اولین رآکتور تا سال ۲۰۳۰ …

۲۴ مهر , ۱۴۰۳ - 15:00
 0  4
استفاده گوگل از انرژی هسته‌ای برای تامین برق دیتاسنترهای هوش مصنوعی

گوگل در جهت تأمین انرژی لازم برای توان هوش مصنوعی خود به انرژی هسته‌ای روی آورده است. این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که با استارتاپ Kairos Power همکاری می‌کند تا هفت رآکتور هسته‌ای کوچک در آمریکا بسازد. هدف این همکاری افزودن ۵۰۰ مگاوات انرژی هسته‌ای تا پایان دهه است. اولین رآکتور تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی خواهد شد و بقیه تا سال ۲۰۳۵ تکمیل می‌شوند. این رآکتورها با کاهش هزینه‌های ساخت، به عنوان یک راهکار نوین برای تأمین انرژی مورد نیاز مراکز داده گوگل محسوب می‌شوند.

این همکاری اولین قرارداد تجاری برای خرید انرژی هسته‌ای از رآکتورهای کوچک ماژولار (SMR) محسوب می‌شود. این رآکتورها نسبت به رآکتورهای فعلی کوچک‌تر هستند و قطعات آن‌ها در کارخانه ساخته می‌شود که هزینه‌های ساخت را کاهش می‌دهد. Kairos Power برای دریافت مجوزهای طراحی و ساخت نیازمند تأییدیه کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا است. این استارتاپ تاکنون مجوز یک رآکتور نمایشی در تنسی را دریافت کرده است که تا سال ۲۰۲۷ آنلاین خواهد شد.

گوگل همچنین اعلام کرد که ساختار این قرارداد به کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به بهره‌برداری از انرژی کمک می‌کند. مایکل ترل، مدیر ارشد انرژی و اقلیم گوگل، اعلام کرد که خرید برق از چندین رآکتور باعث تسریع در اجرای پروژه‌ها و ورود سریع‌تر فناوری Kairos به بازار خواهد شد.

این همکاری بر اساس تلاش‌های قبلی گوگل برای توسعه فناوری‌های پیشرفته بنا شده است و بخشی از استراتژی این شرکت برای تأمین انرژی مراکز داده با فناوری‌های پیشرفته است. در همین راستا، مایکروسافت و آمازون نیز اخیراً قراردادهای مشابهی با صنعت هسته‌ای برای تأمین انرژی مراکز داده خود امضا کرده‌اند.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow