اضافه شدن فایل سیستم ReFS به ویندوز ۱۱ در آپدیت جدید

در میان هیجان مربوط به عرضه به‌روزرسانی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱، یکی از ویژگی‌های جدید توجه جامعه توسعه‌دهندگان و حتی Windows Latest را به خود جلب کرده است: اضافه شدن فایل سیستم ReFS. ReFS که پیشتر به سیستم‌عامل‌های سرور ویندوز اختصاص داشت، برای اولین بار در جولای به عنوان گزینه‌ای مخفی در نسخه 25276 در ویندوز …

۱۶ مهر , ۱۴۰۳ - 17:00
 0  2
اضافه شدن فایل سیستم ReFS به ویندوز ۱۱ در آپدیت جدید

در میان هیجان مربوط به عرضه به‌روزرسانی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱، یکی از ویژگی‌های جدید توجه جامعه توسعه‌دهندگان و حتی Windows Latest را به خود جلب کرده است: اضافه شدن فایل سیستم ReFS.

ReFS که پیشتر به سیستم‌عامل‌های سرور ویندوز اختصاص داشت، برای اولین بار در جولای به عنوان گزینه‌ای مخفی در نسخه 25276 در ویندوز ۱۱ دیده شد. ReFS در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و به عنوان جایگزینی برای NTFS که در سال ۱۹۹۳ عرضه شد به کار می‌رود. برخلاف NTFS، ReFS نمی‌تواند برای درایو سیستم‌عامل استفاده شود و بیشتر برای توسعه‌دهندگان و اپراتورهای سروری طراحی شده که از چندین درایو استفاده می‌کنند و نیاز به فضای ذخیره‌سازی پایدار و مقیاس‌پذیر دارند.

فرمی که ReFS و قابلیت Block Cloning آن در ویندوز ۱۱ به خود گرفته‌اند، با نام “Dev Drive” شناخته می‌شود. این نام‌گذاری برای بهتر بیان کردن هدف این قابلیت و نیاز به داشتن یک درایو ثانویه برای استفاده از آن انتخاب شده است. بر اساس آماری که مایکروسافت در پست وبلاگی مورخ ۲۱ مه ارائه کرده، Dev Drive با قابلیت Block Cloning حداقل ۱۸ درصد بهبود در سرعت کپی فایل‌های کوچک (۱ مگابایت) و حداکثر۹۴ درصد بهبود برای فایل‌های بزرگ‌تر (۱ گیگابایت) ارائه می‌دهد (برای فایل ۱۰ گیگابایتی این رقم۹۲ درصد بوده است). این ویژگی یک مزیت بزرگ برای مشتریان سازمانی، اپراتورهای سرور، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و بازی و هر کسی است که به کپی فایل‌های متعدد می‌پردازد. علاوه بر Block Cloning، ReFS دارای ویژگی‌های دیگری نیز است. از جمله این قابلیت‌ها، پشتیبان‌گیری یکپارچه و بررسی خودکار یکپارچگی داده‌ها است که نیاز به بررسی دستی دیسک‌ها را از بین می‌برد.

ReFS همچنین به دلیل ساختار مقاوم در برابر خرابی، در صورت خراب شدن یک ولوم تنها داده‌های معیوب را جدا کرده و حذف می‌کند، که باعث می‌شود بخش بزرگی از داده‌های سالم حفظ شود، مگر اینکه مشکل خیلی حاد باشد.

ReFS می‌تواند به‌طور چشمگیری عملکرد را در شرایط مختلف بهبود دهد، به ویژه زمانی که با چندین SSD و HDD استفاده شود. این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی را به صورت خودکار در دو دسته “عملکرد” و “ظرفیت” مدیریت کنند، که این امکان را می‌دهد تا سرعت بالای ذخیره‌سازی در قسمت جلویی سیستم حفظ شود و در عین حال فضای ذخیره‌سازی در بخش پشتی نیز به خوبی مدیریت گردد.

در مجموع، اضافه شدن پشتیبانی از ویژگی‌های ReFS به ویندوز ۱۱ که پیشتر به سرورها محدود بود، چشم‌انداز بسیار امیدوارکننده‌ای دارد. اما اگر سیستم شما مانند یک سرور از چندین درایو ذخیره‌سازی بهره نمی‌برد، احتمالاً از این ویژگی‌ها چندان سود نخواهید برد. حتی اگر چندین درایو هم داشته باشید، نمی‌توانید به‌طور مستقیم درایوهای خود را بین NTFS و ReFS تبدیل کنید، بنابراین برای استفاده از ReFS باید درایوهای خود را به‌طور کامل فرمت کرده و آماده کنید.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow