افزایش قابل توجه توانایی‌های مدل زبانی بزرگ Grok-2

مدل زبانی بزرگ Grok-2 که توسط شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک توسعه داده شده، با به‌روزرسانی اخیر، توانایی تجزیه‌ و‌ تحلیل اطلاعات و ارائه پاسخ‌ها را به طور قابل‌ توجهی افزایش داده است. به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، مدل زبانی بزرگ Grok-2 که اکنون از طریق شبکه اجتماعی X قابل دسترس می‌باشد، توسط تیم توسعه... نوشته افزایش قابل توجه توانایی‌های مدل زبانی بزرگ Grok-2 اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۵ شهریور , ۱۴۰۳ - 22:59
 0  2
افزایش قابل توجه توانایی‌های مدل زبانی بزرگ Grok-2

مدل زبانی بزرگ Grok-2 که توسط شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک توسعه داده شده، با به‌روزرسانی اخیر، توانایی تجزیه‌ و‌ تحلیل اطلاعات و ارائه پاسخ‌ها را به طور قابل‌ توجهی افزایش داده است.

به گزارش سرویس فناوری تک‌ناک، مدل زبانی بزرگ Grok-2 که اکنون از طریق شبکه اجتماعی X قابل دسترس می‌باشد، توسط تیم توسعه xAI در مدت تنها سه روز، کد اصلی آن با استفاده از زبان برنامه‌نویسی SGLang بازنویسی شده است.

این تغییر باعث شده تا هم نسخه اصلی Grok-2 و هم نسخه ساده‌تر آن (Grok-2 mini) با سرعت بیشتری کار کنند. علاوه بر افزایش سرعت، دقت این مدل‌ها نیز کمی بهبود یافته است.

ایگور بابوشکین، یکی از توسعه‌دهندگان شرکت xAI، در پلتفرم X اعلام کرده که نسخه ساده‌تر Grok-2 در سه روز گذشته به لطف برنامه‌نویسی آقایان ژنگ و سعید ملکی، حالا دو برابر سریع‌تر از قبل شده است.

او همچنین گفته است که تیم توسعه به دنبال بهبود بیشتر سرعت این مدل‌ها هستند.

برای اینکه مدل زبانی بزرگ Grok-2 عملکرد بهتری داشته باشد، مهندسان از یک ابزار قدرتمند به نام SGLang استفاده کردند.

SGLang یک سیستم متن‌باز و بسیار سریع است که 6.4 برابر توان عملیاتی بیشتری نسبت به سیستم‌های موجود دارد و  کار با مدل‌های زبانی پیچیده را ساده می‌کند.

این ابزار به مدل‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر پردازش کنند و پاسخ‌های دقیق‌تری بدهند.

SGLang توسط گروهی از دانشمندان برجسته از دانشگاه‌های مختلف توسعه داده شده است.

این ابزار بسیار انعطاف‌پذیر است و با مدل‌های زبانی مختلفی مانند: Llama، Mistral و LLaVA سازگاری دارد.

همچنین SGLang می‌تواند با مدل‌های محبوب دیگری مانند: GPT-4 و OPEN AI کار کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های SGLang توانایی آن در بهینه‌سازی عملکرد مدل‌ها است.

این ابزار با استفاده از تکنیک‌های هوشمندانه‌ای مانند استفاده مجدد از داده‌های قبلی و پردازش همزمان اطلاعات، سرعت و دقت مدل‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

با استفاده از SGLang، مدل Grok-2 توانسته است عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.

در آخرین ارزیابی، Grok-2  با کسب امتیاز چشمگیر 1293 از 6686 رأی، در رتبه دوم قرار گرفت و نشان داد که یکی از بهترین مدل‌های زبانی موجود در بازار است.

توانایی‌های مدل زبانی بزرگ Grok-2 افزایش قابل توجهی دارد

مدل هوش مصنوعی Grok-2 که توسط شرکت xAI توسعه داده شده، حالا یکی از قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی در دنیا است.

این مدل در بسیاری از آزمون‌ها، از جمله حل مسائل ریاضی، کدنویسی و درک دستورات پیچیده، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و توانسته است با مدل‌های مشهور دیگری مثل GPT-4o رقابت کند.

Grok-2 به قدری خوب می‌باشد که در برخی از آزمون‌ها حتی از GPT-4o هم پیشی گرفته است.

نسخه ساده‌تر Grok-2، یعنی Grok-2-mini، هم عملکرد بسیار خوبی دارد و با 1268 امتیاز از 7266 رأی، درست پشت سر GPT-4o mini و Claude 3.5 Sonnet در رتبه پنجم بهترین مدل‌های هوش مصنوعی قرار گرفته است.

یکی از دلایل موفقیت Grok-2، سرعت بالای آن است.

نسخه ساده‌تر این مدل، یعنی Grok-2-mini، بسیار سریع‌تر از نسخه کامل آن کار می‌کند.

با وجود این، توسعه‌دهندگان xAI قصد دارند سرعت هر دو نسخه را بیشتر افزایش دهند تا کاربرانی که به دنبال پاسخ‌های سریع و دقیق هستند، از این مدل‌ها استفاده کنند.

موفقیت این مدل‌ها گواهی بر نوآوری مداوم شرکت xAI ایلان ماسک و تعهد آن به پیشبرد مرزهای آنچه هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد، است.

همان‌گونه که xAI به پالایش مدل‌های خود ادامه می‌دهد، چشم‌انداز هوش مصنوعی می‌تواند انتظار پیشرفت‌های بیشتر در سرعت و دقت را داشته باشد و Grok-2 و Grok-2-mini را در خط مقدم توسعه هوش مصنوعی حفظ کند.

 

نوشته افزایش قابل توجه توانایی‌های مدل زبانی بزرگ Grok-2 اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow