اولین آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور انجام شد

محققان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس زوریخ (ETH Zurich) و دانشگاه چینی هنگ‌ کنگ (CUHK) با انجام یک آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور روی خوک زنده به یک نقطه عطف پیشگامانه دست یافته‌اند. به گزارش تک‌ناک، محققان در زوریخ این عمل را در حالی که خوک روی میز عمل در هنگ کنگ یعنی 9300 کیلومتر... نوشته اولین آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور انجام شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

۰۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 14:59
 0  2
اولین آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور انجام شد

محققان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس زوریخ (ETH Zurich) و دانشگاه چینی هنگ‌ کنگ (CUHK) با انجام یک آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور روی خوک زنده به یک نقطه عطف پیشگامانه دست یافته‌اند.

به گزارش تک‌ناک، محققان در زوریخ این عمل را در حالی که خوک روی میز عمل در هنگ کنگ یعنی 9300 کیلومتر دورتر قرار داشت، انجام دادند.

یک اتصال اینترنتی ایمن و سریع و یک سیستم ناوبری مغناطیسی با یک آندوسکوپ با کنترل مغناطیسی، که در دانشگاه ETH زوریخ ایجاد شده است، عوامل کلیدی در این موفقیت بودند.

به گفته این تیم تحقیقاتی، به لطف فناوری، ممکن است در آینده انجام جراحی‌های بهتر در مکان‌های دور امکان‌پذیر شود، به ویژه برای جراحی‌هایی که هیچ تجربه محلی برای آنها وجود ندارد.

پیشرفت جراحی از راه دور رباتیک

جراحی رباتیک از راه دور، حرفه‌ای است که امروزه به سرعت در حال گسترش می‌باشد.

این موضوع با به اشتراک‌گذاری تخصص از راه دور، توانایی فراتر رفتن از مرزهای جغرافیایی برای طیف وسیعی از درمان‌های کم تهاجمی را ارائه می‌دهد.

ناوبری مغناطیسی رباتیک یک فناوری امیدوارکننده ویژه برای عملیات از راه دور است.

برخلاف ربات‌های جراحی سنتی، یک سیستم ناوبری مغناطیسی رباتیک، میدان‌های مغناطیسی خارجی ایجاد می‌کند تا دستگاه‌های مغناطیسی نرم را در داخل بدن انسان به طور ایمن و ماهرانه هدایت نماید.

این کار اجازه می‌دهد تا یک پلتفرم انعطاف‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه و به راحتی در دسترس برای جراحی از راه دور برای طیف وسیعی از درمان‌ها استفاده شود.

تکنیک تازه آزمایش شده که با مشارکت CUHK و ETH Zurich توسعه یافته است، اولین آندوسکوپی کنترل از راه دور بود که روی یک خوک زنده انجام شد.

جراحان CUHK فرایند کنترل از راه دور را در اتاق عمل پشتیبانی و مشاهده کردند.

تیم آزمایشگاه رباتیک چند مقیاسی در ETH و جراحان هنگ کنگ، کاوشگر را در اتاق عمل مورد آزمایش قرار دادند، قبل از اینکه یک متخصص ناوبری آن را در زوریخ به دست گیرد.

انجام اولین آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور

کاوشگر از طریق دهان خوک وارد معده شد و آندوسکوپ مغناطیسی را کاشت.

آندوسکوپی از راه دور می‌تواند نه تنها برای آموزش جراحان، بلکه برای ارائه مراقبت‌های تشخیصی و جراحی در مناطق دورافتاده، به‌ ویژه در مکان‌هایی که تخصص محلی وجود ندارد، استفاده شود.

شانون ملیسا چان، استادیار دانشکده پزشکی در CUHK، در بیانیه‌ای گفت: «ما حتی می‌توانیم دستورالعمل‌هایی را از راه دور به پرستاران آموزش‌دیده در مورد شیوه انجام این روش‌ها ارائه کنیم.»

موفقیت آندوسکوپی مغناطیسی

این موفقیت توسط دو عنصر حیاتی امکان‌پذیر شد، که شامل یک اتصال اینترنتی سریع و ایمن به اتاق عمل و یک سیستم ناوبری مغناطیسی توسعه یافته در دانشگاه ETH زوریخ بود، که شامل یک آندوسکوپ با کنترل مغناطیسی است.

بردلی نلسون از دانشگاه ETH و همکاران او یک دستگاه ناوبری جراحی به نام Navion ایجاد کردند.

این دستگاه یک میدان مغناطیسی تولید و آندوسکوپ را کنترل می‌کند.

نه تنها می‌توان آندوسکوپ را به لطف سر مغناطیسی آن در هر جهت خم کرد، بلکه این دستگاه کوچک‌تر و راحت‌تر از دستگاه‌های معمولی مانور می‌دهد.

علاوه بر این، Mesot با استفاده از یک کنسول کنترل، سیستم از راه دور را مدیریت و یک عامل رباتیک در هنگ‌ کنگ دستورات را به اقدامات تبدیل کرد.

یک پروتکل ارتباطی کامپیوتری به نام WebSocket، که جریان داده‌ها را در زمان واقعی به و از یک رایانه سرور امکان‌پذیر می‌کند، برای برقراری ارتباط بین کنسول کنترل و سیستم رباتیک استفاده شد.

اولین آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور با موفقیت انجام شد

تخت عملیات در کنار کامپیوتر سرور قرار داشت. کامپیوتر سرور، اتصال کابلی را با یک راه‌اندازی رباتیک، یک آندوسکوپ مغناطیسی و Navion که یک دستگاه ناوبری مغناطیسی قابل حمل است، برقرار کرد.

انعطاف‌پذیری آندوسکوپ مغناطیسی به Mesot اجازه می‌دهد تا در معده خوک یک رتروفلکسیون انجام دهد و دستگاه را 180 درجه خم کند تا ورودی معده را به راحتی بررسی نماید.

به گفته محققان، این نشان می‌دهد که آندوسکوپ‌های مغناطیسی را می‌توان از راه دور با حداقل مهارتی مشابه دستگاه‌های استاندارد کنترل کرد.

علاوه بر این، آندوسکوپ کوچک‌تر را می‌توان از طریق بینی در انسان وارد کرد، که نیاز به آرام‌بخشی کامل را کاهش می‌دهد و آن را برای استفاده در کودکان مناسب می‌کند، جایی که نمونه‌بردار‌های معمولی ممکن است بیش از حد بزرگ باشند.

محققان قصد دارند از این روش به زودی در انسان استفاده کنند و گفته می‌شود که پتانسیل زیادی در این فناوری وجود دارد.

 

نوشته اولین آندوسکوپی مغناطیسی کنترل از راه دور انجام شد اولین بار در تک ناک - اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow