اولین تصاویر از قالب پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام منتشر شد

اولین تصاویر از قالب تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام منتشر شده است که تفاوت معماری آن با پردازنده‌ی M4 اپل را نشان می‌دهد. به‌گزارش تک‌ناک، اکتبر سال گذشته، کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت را رونمایی کرد. این تراشه به‌عنوان رقیبی شایسته برای اپل سیلیکون طراحی شده و قرار بود در بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی استفاده […] نوشته اولین تصاویر از قالب پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام منتشر شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

۱۰ مهر , ۱۴۰۳ - 03:00
 0  4
اولین تصاویر از قالب پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام منتشر شد

اولین تصاویر از قالب تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام منتشر شده است که تفاوت معماری آن با پردازنده‌ی M4 اپل را نشان می‌دهد.

به‌گزارش تک‌ناک، اکتبر سال گذشته، کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت را رونمایی کرد. این تراشه به‌عنوان رقیبی شایسته برای اپل سیلیکون طراحی شده و قرار بود در بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی استفاده شود. در‌حال‌حاضر، با گذشت یک سال از معرفی پردازنده‌ی کوالکام، این تراشه با رقبایی همچون اینتل و AMD رقابت می‌کند که جدیدترین محصولاتشان را معرفی کرده‌اند.

تا‌کنون، هیچ تصویری از ساختار داخلی اسنپدراگون ایکس الیت در دست نبود. حالا اولین تصاویر از قالب این تراشه ابعاد دقیق و ساختار آن را نشان می‌دهند. تراشه‌ی کوالکام در‌مقایسه‌با تراشه‌ی M4 اپل که بر‌پایه‌ی لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC ساخته شده، از‌نظر فیزیکی بزرگ‌تر است. باوجوداین‌، ابعاد بزرگ‌تر همیشه به‌معنای کارایی بهتر نیست و تفاوت‌های معماری و فناوری نیز نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

به‌نقل از MYDrivers، طبق تصاویر منتشر‌شده اندازه‌ی قالب تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت برابر با ۱۶۹/۶ میلی‌متر‌مربع است. این در حالی است که پردازنده‌ی M4 اپل مساحتی برابر ۱۶۵/۹ میلی‌متر‌مربع دارد. این افزایش ابعاد عمدتاً به‌دلیل تعداد بیشتر هسته‌های CPU در پردازنده‌ی کوالکام است. این تراشه ۱۲ هسته‌ی اوریون (Oryon) سفارشی دارد که به ۸ هسته‌ی عملکردی و ۴ هسته‌ی کارایی تقسیم شده‌اند.

نکته‌ی جالب این است که هر‌یک از هسته‌های عملکردی تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت ۲/۵۵ میلی‌متر‌مربع مساحت دارند. درمقابل، هسته‌های عملکردی تراشه‌ی M4 درحدود ۳ میلی‌مترمربع هستند. این اختلاف نشان‌دهنده‌ی کارآمدی بهتر هسته‌های عملکردی M4 در فضایی کمتر است. با‌این‌همه، کل خوشه‌ی CPU در تراشه کوالکام ۴۸/۲ میلی‌متر‌مربع مساحت دارد که ۷۸درصد بزرگ‌تر از M4 است. این اختلاف ابعادی نشان‌دهنده‌ی تمرکز کوالکام بر افزایش قدرت پردازشی تراشه است.

یکی دیگر از نکات جالب در این مقایسه، ابعاد کوچک‌تر خوشه‌ی GPU تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت در‌مقایسه‌با M4 است. خوشه‌ی ‌Adreno X1 در تراشه‌ی کوالکام مساحتی معادل ۲۴/۳ میلی‌متر مربع دارد که ۲۵ درصد کوچک‌تر از GPU تراشه‌ی M4 است. این کاهش اندازه ممکن است به‌دلیل توجه کمتر کوالکام به بخش گرافیکی در‌مقایسه‌با اپل باشد. اپل با بهره‌گیری از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC و معماری ARMv9، موفق شده است به عملکرد گرافیکی بهتری دست یابد.

معماری تراشه‌ها یکی از عوامل مهم در تعیین عملکرد آن‌هاست. تراشه‌ی M4 اپل با بهره‌گیری از معماری ARMv9 و پشتیبانی از Scalable Matrix Extension (SME)، وظایف پیچیده را با کارایی بیشتری انجام می‌دهد. در آزمایش‌های بنچمارک مختلف مانند گیگ‌بنچ ۶، پردازنده‌ی M4 اپل با اختلاف زیادی از Snapdragon X Elite و حتی M3 Pro اپل پیشی گرفته است.

تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت با افزایش اندازه‌ی قالب خود تلاش کرده است تا عملکردش را افزایش دهد. این تراشه در برخی زمینه‌ها موفق شده است از M3 اپل بهتر عمل کند. باوجوداین با معرفی M4، اپل به‌سرعت توانسته است دوباره به صدر جدول برگردد. این نشان می‌دهد که اپل همچنان با نوآوری‌هایی در معماری و فناوری، برتری خود را حفظ کرده است.

نوشته اولین تصاویر از قالب پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام منتشر شد اولین بار در تک ناک. پدیدار شد.

واکنش شما چیست؟

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow